Nästa artikel
Bilfrågan: Garanti efter service hos Mekonomen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Garanti efter service hos Mekonomen?

Publicerad 19 november 2012 (uppdaterad 21 november 2012)
"Mekonomen säger att garantin gäller, märkesverkstaden säger att den inte gör det. Vad gäller?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har en Mitsubishi Colt -10. Eftersom jag kör mindre än 1 000 mil/år så måste jag göra service inom ett år för att garantin ska gälla. Gjorde första service september 2011 på märkesverkstaden (kostnad 3 200 kronor). Nu vill samma verkstad ha 4 300 kr (skyller på ett luftfilter + fler arbetsmoment).

Gick tvärs över gatan till Mekonomen och fick pris 3 500 kr. Mekonomen säger att garantin gäller och märkesverkstaden att den inte gör det. Vad gäller?

Anders Thörnblom

SVAR:
Regelverket säger att man inte får ”tvinga” in bilägare på auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla. Vilket betyder att garantin gäller även om man servar på till exempel en Mekonomen-verkstad.

Men i kravet för att en garanti ska gälla krävs det att servicen är utförd vid rätt tidpunkt och enligt tillverkarens rekommendationer. Det krävs också att de reservdelar som används ska vara original eller av motsvarande kvalitet.

Om nu ett fel uppstår på en bil där kunden hänvisar till nybilsgarantin (som ej är servad hos auktoriserad verkstad), och där felet skulle kunna bero på bristande eller felaktig utförd service, är det viktigt att kunden då kan uppvisa att service är rätt utfört enligt serviceprogram. Uppvisandet kan då ske med serviceprotokoll från verkstaden som utfört jobbet tillsammans med faktura, uppvisande av kvitto på reservdelar, olja med mera.

Lotta Thulin, MMC Bilar Sverige AB

Diskutera: Hur ser du på garantireglerna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-19 09:24
Mistro

Något måste ha hänt me dessa servicepriser för när sjutton blev det ok att debitera 3200-4300kr för en oljeservice? Det som kan tänkas ha ingått i fallet ovan är ett byte på bromsvätska men det är inga större kostnader och dessutom en tveksam åtgjärd. ( Oljan kan testas som man gör på äldre bilar för att veta om den är ok )
Även Mekonomen med sina 3500kr är allt för dyra.

Vore bilen 5 år gammal så kostade samma service ca 1500Kr på en aktoriserad verkstad vilket visar på ett enormt ocker.
Mitsubishi har annars vad jag vet inga liknande krav som t.e.x Kia om att bilen måste servas på märkesverkstad för att garantierna skall gälla.

Sen är garantier en sak och "Goodwill" en annan,..som jag ser det handlar det även om hur länge man hade tänkt att behålla bilen samt hur lång garantitiden är.
Att försöka få bytt delar på Goodwill är än mer hopplöst om bilen inte är servad hos "rätt" verkstad.
Senast som jag pratade med en Mekonomenverkstad så visade det sig att de kontrollerade bra mycket mer än märkesverkstaden vilket få känner till.
De sa att min "känsla" fick avgöra för var bilen skulle servas och det är inte lätt.
Bättre och billigare service eller dyr och sämre service men med bättre chanser för garantier och Goodwill? ...Som sagt,den egna "känslan" får avgöra!

#2 • Uppdaterat: 2012-11-19 09:50
Hackenbush

Spelar nog ingen roll vad regelverket säger. Märkesverkstaden kommer i första hand slå ifrån sig med bägge händer om man någon gång servat sin bil på något annat ställe och vill man då ha rätt för att regelverket säger så, så får man nog vackert slåss med både näbbar och klor för att få rätt och hur många orkar göra det?
Man måste ju komma ihåg att märkesverkstäder gör allt för att slippa stå med en kostnad på något som inte fungerar. Det verkar som om deras paroll är
"kunden har alltid fel" för det finns så mycket att skylla på kunden.
Servicekostnader verkar vara den stora inkomsten idag för märkesverkstäderna och här vill man inte tappa inkomst.

Min senaste oljeservice kostade 1550 på min lokala bilverkstad med kunnig och trevlig personal. De använde rekommenderad produkter vid servicen (Allting om bilservice finns på data nu och han visade mig mitt serviceprogram och rekommenderade produkter). Min märkesverkstad ville ha 2300 för samma jobb vilket inte är väldigt dyrt men där ser man skillnad på timkostnad. Dessutom ligger min lokala bilverkstad precis vid tågstationen så resandet till jobbet fungerade fint. Min märkesverkstad ligger långt från tågstationen och de lånar inte ut bilar under servicen. De föreslog att jag skulle hyra en bil. Det hade om något blivit en dyr service.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-19 11:04
1storstark

Märkesverkstaden har tillgång till de senaste servcemeddelandena och uppdateringarna från fabriken. Personalen har varit på servicekurser. En fristående verkstad får sådant lite senare. Märkesverkstaden har dessutom troligen dyrare verktyg eftersom de måste kunna göra allt på nya bilar innan piratmarknaden hunnit tillverka verktygen. Där ligger en del av förklaringen till högre timdebiteringar.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-19 11:29
Mistro

Ordet service i samband med just service är ofta också löjeväckande...
Har nu ringt upp ett par märkesverkstäder för att få pris för service och resultatet är häpnadsväckande!
Trots att det finns ett listpris att gå efter och trots att man kan förvänta sig att åtminstone få ett pris då man ringer så är fallet långt ifrån alltid så!

Samma service kunde skilja ca 2000kr ( ca 50% ) mellan två verkstäder ( märkes )och vad som faktiskt utfördes på bilen var också oklart beroende på vem man pratade med.
Dessa uppgifter varierade även mellan tre olika mekaniker på SAMMA verkstad!
När sedan en släkting ringer och får helt andra priser och dessutom blir i det närmaste otrevligt bemött,så undrar man vad som pågår!?
Han fick svävande svar och ca pris på en verkstad som säger sig praktisera kundvård!
Lånebil är ett annat problem som utan problem ingår kostnadsfritt vid service hos en del medan det inte gör det hos andra.
Ibland finns det lånebil att tillgå men till en kostnad som varierar väldigt mycket.
Det skillde även 800Kr mellan samma vinterdäck på dessa två anläggningar som ligger ca 2 mil ifrån varandra.

Det finns de här som tycker att jag misstror för mycket men hur fan skall man kunna lita på verkstäder som ljuger och bedrar?
Det är inte så lätt som en del påstår att kolla upp saker innan sitt bilval då uppgifterna varierar så oerhört mycket. ( t.o.m inom samma verkstad )
Man kanske byter in sin gamla bil och frågar därför samtidigt om det har blevit några ändringar med service som blir dyrare och får oftast svaret nej.
Man kanske t.o.m vid det laget litar på sin verkstad och ser ingen anledning till att misstro dem.

Att då få ett kallt,nonchalant och typ självklart svar i telefonen då det blir dax för service är ingen vidare upplevelse för åter igen ....VARFÖR skall samma arbete kosta mer på en ny bil än en äldre?
GE mig det svaret och jag skall betala utan gnäll ....
Att verkstäderna måste ha dyra verktyg eller program för att laga bilen är inget svar utan lika självklart som att målaren behöver sin färg och pensel.
Nu betalar jag förståss ändå p.g.a rädslan för att skitet skall rasa i förtid så med andra ord så har jag/vi själva betalt extra för att garantera dessa garantier.
Att bilen är ny är tydligen ingen garanti i sig för att den skall fungera bättre.

#5 • Uppdaterat: 2012-11-19 11:43
mcregor (ej verifierad)

@Mistro: Jag tycker att det är intressant att läsa om dina verkstadserfarenheter så fortsätt gärna att informera oss.
Även om man frågar mycket seriöst efter alla servicepriser före köp och dessutom får till synes seriösa svar så kan man ge sig sjutton på att det är mycket dyrare när det är dags - även med hänsyn tagen till inflationen som ju idag är praktiskt taget obefintlig.Verkstäderna tycks ligga i en helt annan ekonomi än vad vi kunder ligger i och i deras ekonomi så förefaller det vara en inflation a'la 70-talet.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-19 12:44
Peter i Sydney

Även jag har haft en hel del heta diskusioner med både Toyota och Hyundai de senaste åren. Här behöver inte bilen servas av märkesverkstad för att garantin skall gälla. Dock måste verkstaden vara medlem i MTA (Motor Traders Association). För garantireparationer måste man tyvärr anlita en märkesverkstad. Att få ett fel fixat på garanti tar alltid minst fyra dagar. Dag 1 kollar verkstaden vad som skall göras. Dag 2 väntar man på att importören skall godkänna garantireparationen. Dag 3 beställer man nödiga delar. Dag 4 lagar man äntligen felet om man har riktig tur. I mitt senaste fall byttes ett relä till ACn värt hela 17 dollar.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-19 17:01
Sniffit

@Mistro: 3500 för en service är ju inte så farligt.. Kan ju räkna med att oljan kostar 200:- litern, oljefilter, luft filter och kupéfiler=1300 då var vi snabbt uppe i 2500 och sedan en tusenlapp för att teknikern skall gå igenom ett 30-40 tal servicepunkter och så får du 1 års assistans samt att det inte blir något strul med garantin på bilen.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-19 17:54
HP

Jag har lurats två gånger av M-men,nå'n tredje gång det blir alldrig mer.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-19 18:29
Raphael

Det är inte så enkelt att säga att garantin gäller, det beror på vilken garanti vi pratar om. I princip är det så att nybilsgarantin har du även om du servar bilen på en icke auktoriserad märkesverkstad, men om du servar bilen på en icke auktorisread märkesverkstad så påverkar detta längden på garantin.

Två år är standard idag och dessa två har du oavsett verkstad, så du har alltid minst 2 år även om du servar hos Mekonomen.

Men om vi tar Kias 7 åriga garanti som exempel, om du servar hos Mekonomen eller liknande så får du en 3 årig garanti. Du har inte en 7 årig garanti längre då den förutsätter att du servar bilen hos Kias vekstäder. Gör du avsteg från detta är det 3 år. Så du får garanti, men du får en kortare garanti om du servar hos Mekonomen etc.

Att verkstäder har olika priser beror på flera faktorer, som marknadsläge, hyror och annat. En verkstad i Stockholm betalar en högre hyra för sina lokaler än en verkstad i Tomelilla, och verkstäderna i Stockholm betalar även dyrare företagsförsäkring och har flera andra avgifter också som är dyrare. Detta gör att en verkstad i Stockholm behöver hålla högre priser för att ha samma marginal på servicen som en verkstad i en mindre och billigare ort, som Tomelilla. Men visst kan man säga att marginalen till viss del kompenseras för att en stor stad har fler bilar och därmed fler kunder så verkstaden i Stockholm har därmed högre omsättning än verkstaden i Tomelilla - fast å andra sidan så är det ju fler verkstäder i Stockholm så kunderna har fler att välja på så det är inte alls säkert att man har fler kunder än i Tomelilla.

Från generalagenters sida finns det vanligtvis ingen policy om lånebilar och annat, det är upp till varje verkstad hur de vill göra. Verstäderna ägs ju normalt inte av agenturen utan är egna företag och de konkurrerar bäst de kan med varandra.

Jag har två märkesverkstäder inom några mil nära mig, den ena har lånebil och den andra inte. Den med lånebil är dessutom lite billigare, men så ligger de ute på landsbygden medan den andra är i tätorten och därmed har högre hyror, dyrare försäkring och andra kostnader som den ute på vishan inte har. Mekonomen finns inte där jag bor, men väl Autoverkstaden och de vart samma pris som märkesverkstaden på vishan.

När det gäller nya bilar och service så är det inte bara ett oljebyte, exakt vad det kostar beror på hur långt bilen har gått. Finns framförallt två typer av service - liten service och stora servicen, de går omlott, alltså vartannat år gör jag liten service och vartannat år gör jag stor service. Det är fler grejjer de byter på stor service och därför är den dyrare. I båda service ingår spolarvätska, byte av lampor (om det behövs), demontering och smörjning av bromsar, byte bränslefilter och luftfilter förutom olja. I stora servicen tillkommer tändstift, pollenfiltret för klimatanläggningen, bromsvätska med mera. Och så koller de ju alla punkter vid varje service, att det är okej, vilket också tar sin tid.

Går man igenom servicepapperet så är det dock inte materialet som kostar, som olja och luftfilter, utan det är arbetet. Moderna bilar brukar vara svårare att serva än billigare bilar och därför är servicen dyrare, plus att i servicen ingår fler punkter att kontrollera.

Har man en äldre bil så finns lågprisservice, och då kollar man alltså färre grejjer och man bryr sig inte om saker som glykol, spolarvätska, lampor eller pollenfilter till klimatanläggningen eller ens bromsvätskan, eller ens tändstift och man demonterar inte bromsarna och smörjer upp dem heller. Utan då är det verkligen bara typ ett oljebyte man gör och inget mer.

#a • Uppdaterat: 2012-11-19 21:15
Bil-Doc

kan hålla med att om man kör halva sträckan då kanske man kan få billigare service. det är sant att mekonomen har fler punkter i sina servicen, typ 3 till 5 A4 papper, så att man måste nästan ha pärm för att spara all skit. som koll av innerbelysning, kontroll av manuell växellåda och automatiska växellåda (mekaniker får avgöra i vilken ruta han ska kryssa beroende på vxl. typ). kupe filter mitsu orginal har aktivtkol mot lukt samt pollen och damm filter allt i ett. mekonomen filter saknar altivtkol och då kan det kosta 100 kr mindre för mekos filter. på mitsu servicen ingår isärtagning o smörjning av fram bromsar. mekos service kontroll av bromsar ingår medan isärtagning kostar extra. har meko uppdatringar till bilar dom servar? kan mekos dator kolla allt på en bil tex. airbag lampa som lyser på tex en carisma.? kan dom kontrollera en ayc system till 4wd på en lancer evo. kan dom koda in nycklar på en smart-bil. dom säger ( vi kan alla bilmärken )

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.