Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Garanti efter service hos Mekonomen?

Bilfrågan

"Mekonomen säger att garantin gäller, märkesverkstaden säger att den inte gör det. Vad gäller?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har en Mitsubishi Colt -10. Eftersom jag kör mindre än 1 000 mil/år så måste jag göra service inom ett år för att garantin ska gälla. Gjorde första service september 2011 på märkesverkstaden (kostnad 3 200 kronor). Nu vill samma verkstad ha 4 300 kr (skyller på ett luftfilter + fler arbetsmoment).

Gick tvärs över gatan till Mekonomen och fick pris 3 500 kr. Mekonomen säger att garantin gäller och märkesverkstaden att den inte gör det. Vad gäller?

Anders Thörnblom

SVAR:
Regelverket säger att man inte får ”tvinga” in bilägare på auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla. Vilket betyder att garantin gäller även om man servar på till exempel en Mekonomen-verkstad.

Men i kravet för att en garanti ska gälla krävs det att servicen är utförd vid rätt tidpunkt och enligt tillverkarens rekommendationer. Det krävs också att de reservdelar som används ska vara original eller av motsvarande kvalitet.

Om nu ett fel uppstår på en bil där kunden hänvisar till nybilsgarantin (som ej är servad hos auktoriserad verkstad), och där felet skulle kunna bero på bristande eller felaktig utförd service, är det viktigt att kunden då kan uppvisa att service är rätt utfört enligt serviceprogram. Uppvisandet kan då ske med serviceprotokoll från verkstaden som utfört jobbet tillsammans med faktura, uppvisande av kvitto på reservdelar, olja med mera.


Lotta Thulin, MMC Bilar Sverige AB

Diskutera: Hur ser du på garantireglerna?

Kommentarer

#1
2012-11-19 09:24

Något måste ha hänt me dessa servicepriser för när sjutton blev det ok att debitera 3200-4300kr för en oljeservice? Det som kan tänkas ha ingått i fallet ovan är ett byte på bromsvätska men det är inga större kostnader och dessutom en tveksam åtgjärd. ( Oljan kan testas som man gör på äldre bilar för att veta om den är ok )
Även Mekonomen med sina 3500kr är allt för dyra.

Vore bilen 5 år gammal så kostade samma service ca 1500Kr på en aktoriserad verkstad vilket visar på ett enormt ocker.
Mitsubishi har annars vad jag vet inga liknande krav som t.e.x Kia om att bilen måste servas på märkesverkstad för att garantierna skall gälla.

Sen är garantier en sak och "Goodwill" en annan,..som jag ser det handlar det även om hur länge man hade tänkt att behålla bilen samt hur lång garantitiden är.
Att försöka få bytt delar på Goodwill är än mer hopplöst om bilen inte är servad hos "rätt" verkstad.
Senast som jag pratade med en Mekonomenverkstad så visade det sig att de kontrollerade bra mycket mer än märkesverkstaden vilket få känner till.
De sa att min "känsla" fick avgöra för var bilen skulle servas och det är inte lätt.
Bättre och billigare service eller dyr och sämre service men med bättre chanser för garantier och Goodwill? ...Som sagt,den egna "känslan" får avgöra!

#2
2012-11-19 09:50

Spelar nog ingen roll vad regelverket säger. Märkesverkstaden kommer i första hand slå ifrån sig med bägge händer om man någon gång servat sin bil på något annat ställe och vill man då ha rätt för att regelverket säger så, så får man nog vackert slåss med både näbbar och klor för att få rätt och hur många orkar göra det?
Man måste ju komma ihåg att märkesverkstäder gör allt för att slippa stå med en kostnad på något som inte fungerar. Det verkar som om deras paroll är
"kunden har alltid fel" för det finns så mycket att skylla på kunden.
Servicekostnader verkar vara den stora inkomsten idag för märkesverkstäderna och här vill man inte tappa inkomst.

Min senaste oljeservice kostade 1550 på min lokala bilverkstad med kunnig och trevlig personal. De använde rekommenderad produkter vid servicen (Allting om bilservice finns på data nu och han visade mig mitt serviceprogram och rekommenderade produkter). Min märkesverkstad ville ha 2300 för samma jobb vilket inte är väldigt dyrt men där ser man skillnad på timkostnad. Dessutom ligger min lokala bilverkstad precis vid tågstationen så resandet till jobbet fungerade fint. Min märkesverkstad ligger långt från tågstationen och de lånar inte ut bilar under servicen. De föreslog att jag skulle hyra en bil. Det hade om något blivit en dyr service.

#3
2012-11-19 11:04

Märkesverkstaden har tillgång till de senaste servcemeddelandena och uppdateringarna från fabriken. Personalen har varit på servicekurser. En fristående verkstad får sådant lite senare. Märkesverkstaden har dessutom troligen dyrare verktyg eftersom de måste kunna göra allt på nya bilar innan piratmarknaden hunnit tillverka verktygen. Där ligger en del av förklaringen till högre timdebiteringar.

#4
2012-11-19 11:29

Ordet service i samband med just service är ofta också löjeväckande...
Har nu ringt upp ett par märkesverkstäder för att få pris för service och resultatet är häpnadsväckande!
Trots att det finns ett listpris att gå efter och trots att man kan förvänta sig att åtminstone få ett pris då man ringer så är fallet långt ifrån alltid så!

Samma service kunde skilja ca 2000kr ( ca 50% ) mellan två verkstäder ( märkes )och vad som faktiskt utfördes på bilen var också oklart beroende på vem man pratade med.
Dessa uppgifter varierade även mellan tre olika mekaniker på SAMMA verkstad!
När sedan en släkting ringer och får helt andra priser och dessutom blir i det närmaste otrevligt bemött,så undrar man vad som pågår!?
Han fick svävande svar och ca pris på en verkstad som säger sig praktisera kundvård!
Lånebil är ett annat problem som utan problem ingår kostnadsfritt vid service hos en del medan det inte gör det hos andra.
Ibland finns det lånebil att tillgå men till en kostnad som varierar väldigt mycket.
Det skillde även 800Kr mellan samma vinterdäck på dessa två anläggningar som ligger ca 2 mil ifrån varandra.

Det finns de här som tycker att jag misstror för mycket men hur fan skall man kunna lita på verkstäder som ljuger och bedrar?
Det är inte så lätt som en del påstår att kolla upp saker innan sitt bilval då uppgifterna varierar så oerhört mycket. ( t.o.m inom samma verkstad )
Man kanske byter in sin gamla bil och frågar därför samtidigt om det har blevit några ändringar med service som blir dyrare och får oftast svaret nej.
Man kanske t.o.m vid det laget litar på sin verkstad och ser ingen anledning till att misstro dem.

Att då få ett kallt,nonchalant och typ självklart svar i telefonen då det blir dax för service är ingen vidare upplevelse för åter igen ....VARFÖR skall samma arbete kosta mer på en ny bil än en äldre?
GE mig det svaret och jag skall betala utan gnäll ....
Att verkstäderna måste ha dyra verktyg eller program för att laga bilen är inget svar utan lika självklart som att målaren behöver sin färg och pensel.
Nu betalar jag förståss ändå p.g.a rädslan för att skitet skall rasa i förtid så med andra ord så har jag/vi själva betalt extra för att garantera dessa garantier.
Att bilen är ny är tydligen ingen garanti i sig för att den skall fungera bättre.

#5
mcregor
2012-11-19 11:43

@Mistro: Jag tycker att det är intressant att läsa om dina verkstadserfarenheter så fortsätt gärna att informera oss.
Även om man frågar mycket seriöst efter alla servicepriser före köp och dessutom får till synes seriösa svar så kan man ge sig sjutton på att det är mycket dyrare när det är dags - även med hänsyn tagen till inflationen som ju idag är praktiskt taget obefintlig.Verkstäderna tycks ligga i en helt annan ekonomi än vad vi kunder ligger i och i deras ekonomi så förefaller det vara en inflation a'la 70-talet.

#6
2012-11-19 12:44

Även jag har haft en hel del heta diskusioner med både Toyota och Hyundai de senaste åren. Här behöver inte bilen servas av märkesverkstad för att garantin skall gälla. Dock måste verkstaden vara medlem i MTA (Motor Traders Association). För garantireparationer måste man tyvärr anlita en märkesverkstad. Att få ett fel fixat på garanti tar alltid minst fyra dagar. Dag 1 kollar verkstaden vad som skall göras. Dag 2 väntar man på att importören skall godkänna garantireparationen. Dag 3 beställer man nödiga delar. Dag 4 lagar man äntligen felet om man har riktig tur. I mitt senaste fall byttes ett relä till ACn värt hela 17 dollar.

#7
2012-11-19 17:01

@Mistro: 3500 för en service är ju inte så farligt.. Kan ju räkna med att oljan kostar 200:- litern, oljefilter, luft filter och kupéfiler=1300 då var vi snabbt uppe i 2500 och sedan en tusenlapp för att teknikern skall gå igenom ett 30-40 tal servicepunkter och så får du 1 års assistans samt att det inte blir något strul med garantin på bilen.

#8
2012-11-19 17:54

Jag har lurats två gånger av M-men,nå'n tredje gång det blir alldrig mer.

#9
2012-11-19 18:29

Det är inte så enkelt att säga att garantin gäller, det beror på vilken garanti vi pratar om. I princip är det så att nybilsgarantin har du även om du servar bilen på en icke auktoriserad märkesverkstad, men om du servar bilen på en icke auktorisread märkesverkstad så påverkar detta längden på garantin.

Två år är standard idag och dessa två har du oavsett verkstad, så du har alltid minst 2 år även om du servar hos Mekonomen.

Men om vi tar Kias 7 åriga garanti som exempel, om du servar hos Mekonomen eller liknande så får du en 3 årig garanti. Du har inte en 7 årig garanti längre då den förutsätter att du servar bilen hos Kias vekstäder. Gör du avsteg från detta är det 3 år. Så du får garanti, men du får en kortare garanti om du servar hos Mekonomen etc.

Att verkstäder har olika priser beror på flera faktorer, som marknadsläge, hyror och annat. En verkstad i Stockholm betalar en högre hyra för sina lokaler än en verkstad i Tomelilla, och verkstäderna i Stockholm betalar även dyrare företagsförsäkring och har flera andra avgifter också som är dyrare. Detta gör att en verkstad i Stockholm behöver hålla högre priser för att ha samma marginal på servicen som en verkstad i en mindre och billigare ort, som Tomelilla. Men visst kan man säga att marginalen till viss del kompenseras för att en stor stad har fler bilar och därmed fler kunder så verkstaden i Stockholm har därmed högre omsättning än verkstaden i Tomelilla - fast å andra sidan så är det ju fler verkstäder i Stockholm så kunderna har fler att välja på så det är inte alls säkert att man har fler kunder än i Tomelilla.

Från generalagenters sida finns det vanligtvis ingen policy om lånebilar och annat, det är upp till varje verkstad hur de vill göra. Verstäderna ägs ju normalt inte av agenturen utan är egna företag och de konkurrerar bäst de kan med varandra.

Jag har två märkesverkstäder inom några mil nära mig, den ena har lånebil och den andra inte. Den med lånebil är dessutom lite billigare, men så ligger de ute på landsbygden medan den andra är i tätorten och därmed har högre hyror, dyrare försäkring och andra kostnader som den ute på vishan inte har. Mekonomen finns inte där jag bor, men väl Autoverkstaden och de vart samma pris som märkesverkstaden på vishan.

När det gäller nya bilar och service så är det inte bara ett oljebyte, exakt vad det kostar beror på hur långt bilen har gått. Finns framförallt två typer av service - liten service och stora servicen, de går omlott, alltså vartannat år gör jag liten service och vartannat år gör jag stor service. Det är fler grejjer de byter på stor service och därför är den dyrare. I båda service ingår spolarvätska, byte av lampor (om det behövs), demontering och smörjning av bromsar, byte bränslefilter och luftfilter förutom olja. I stora servicen tillkommer tändstift, pollenfiltret för klimatanläggningen, bromsvätska med mera. Och så koller de ju alla punkter vid varje service, att det är okej, vilket också tar sin tid.

Går man igenom servicepapperet så är det dock inte materialet som kostar, som olja och luftfilter, utan det är arbetet. Moderna bilar brukar vara svårare att serva än billigare bilar och därför är servicen dyrare, plus att i servicen ingår fler punkter att kontrollera.

Har man en äldre bil så finns lågprisservice, och då kollar man alltså färre grejjer och man bryr sig inte om saker som glykol, spolarvätska, lampor eller pollenfilter till klimatanläggningen eller ens bromsvätskan, eller ens tändstift och man demonterar inte bromsarna och smörjer upp dem heller. Utan då är det verkligen bara typ ett oljebyte man gör och inget mer.

#10
2012-11-19 21:15

kan hålla med att om man kör halva sträckan då kanske man kan få billigare service. det är sant att mekonomen har fler punkter i sina servicen, typ 3 till 5 A4 papper, så att man måste nästan ha pärm för att spara all skit. som koll av innerbelysning, kontroll av manuell växellåda och automatiska växellåda (mekaniker får avgöra i vilken ruta han ska kryssa beroende på vxl. typ). kupe filter mitsu orginal har aktivtkol mot lukt samt pollen och damm filter allt i ett. mekonomen filter saknar altivtkol och då kan det kosta 100 kr mindre för mekos filter. på mitsu servicen ingår isärtagning o smörjning av fram bromsar. mekos service kontroll av bromsar ingår medan isärtagning kostar extra. har meko uppdatringar till bilar dom servar? kan mekos dator kolla allt på en bil tex. airbag lampa som lyser på tex en carisma.? kan dom kontrollera en ayc system till 4wd på en lancer evo. kan dom koda in nycklar på en smart-bil. dom säger ( vi kan alla bilmärken )

#11
2012-11-20 07:50

Och hur svårt är det att serva bilen själv.
Att betala 4000 för att få oljan bytt är väl lite dyrt,speciellt när firmorna inte betalar mer än hälften för oljan som kunden får betala.

#12
2012-11-20 10:54

"Sniffit": Vet inte hur du tänker men det är ju kul att du inte anser dig lurad utav verkstaden.
Så här såg mil 1500 mils nota ut för 308 Hdi:

Grundservice: 1782Kr vilket alltså är tänkt att motsvara arbetet sedan kommer materialet nedan:
Olja (ej långlife) 656Kr
Ofilter 191Kr
Packning 6.90Kr
Miljöavgift 12.50Kr
Pollenfilter 358Kr
Arbete byte Pollenfilter 127.50Kr
Tot. 1782+1352 = 3134Kr inkl moms

Ett mycket smart kvitto som man först läser som om det vore just billigt eller prisvärt då man glömmer bort själva grundavgiften då det spaltas upp på detta viset.
Alla kontroller är i princip bara visuella och hälften utav dem är kontrollerade innan bilen står på liften på en så ny bil.

Mina tidigare bilar som hann fylla 3 och 4 år kostade inte så här mycket att serva och då jag bad om pris på 4 åringen på Bilia så fick jag ett pris som om bilen vore ett år äldre och den skulle då servas med "icke orginala" delar.
Alltså samma service men med ett oljefilter samt luftfilter som då alltså inte får kallas för orginal trots att det tillverkas utav samma tillverkare som orginalet.
Dessa filter gjorde servicen 2500kr billigare och var alltså då billigare än t.e.x Mekonomen.

Vid nästa service som kommer att ske om ca 4 månader så kostar det ca 1200Kr mer då man även byter Dieselfilter samt bromsvätska.
Om inget annat byts så kommer då service för 3000 mil ha kostat 7468Kr.
Motsvarande service på en Hyundai ligger runt 3000Kr men visst,...jag kanske överdriver?
Vad det är utav typ ingenting som skall skäras ner på servicen den dagen då bilen fyller 5år förstår jag inte,...man får väl hoppas att motoroljan fortfarande ingår!?

#13
2012-11-20 16:34

Mistro, konstigt att dieselfilter och bromsvätska inte byts vid varje service. Det gör det på KIA cee´d.
Dieselfiltret kostar 444 kr.
Oljefilter kostar 147 kr.
Luftfilter kostar 259 kr
Motoroljan, 5,3 l (Longlife) kostar 735 kr.
Bromsvätska (1 l) kostar 120 kr.
Allt ingår i den årliga servicen tillsammans med övriga filter för olja och luft och kostar 3300 kr varav grundservice 1520 kr.

#14
2012-11-20 17:02

Från samma fabrik som original?
Pirat filtret kan göra så att motorn rasar.
Mistro du har gått på myten om att pirat och original görs på samma fabrik.
Tänker du likadant när det gäller läkemedel så säg till det när du ligger på sjukhus att du vill ha piratkopierat.

#15
2012-11-21 09:43

"c63": Det var Bilia som gav mig uppgifterna om oljefiltret.
De gav mig helt enkelt de priser som de trodde att jag skulle nappa på då bilen tidigare inte hade servats hos dem.
Priset för att serva en Megane vid 9000 mil skulle ligga på 5500Kr men detta ansågs för högt utav mekanikern och därför försökte han istället sälja in en annan variant INNAN det högre priset gavs.
Om bilen servades med "ICKE orginala" delar så skulle det bli ungefär hälften så dyrt.
PÅ min fråga över vilka skillnader som fanns så var svaret att oljefilter och luftfilter inte var orginal men att de tillverkades utav Renault ändå.
De utför samma jobb och lämnar samma garantier till halva priset men man skall alltså ändå tveka?

Läs inläggen innan du uttalar dig om hur jag tänker,..givetvis servar jag inte mina bilar med dåliga delar.
Att ifrågasätta vad bilverkstäderna gör och inte gör är något annat.

"S-E-S": Så Kia byter alltså Dieselfilter,bromsvätska,luftfilter och "Pollenfilter" som "grundservice och det varje år?
Över två år kan jag hålla med om att det vore nödvändigt att byta Pollenfiltret med de övriga är jag mer tveksamma till som sagt. ( beroende på mil och tid )

#16
2012-11-21 11:04

@c63 och & Mistro:
De "icke orginaldelar" som föreslogs var motorio reservdelar, de säljs och tillverkas av renault och används på äldre bilar till icke-garanti reparationer. Dock så åtnjuter användare av motorio alternativ samma garantier som om man använder vanliga renault artiklar.

Samma koncept finns hos bla. Hyundai (där det kallas budget delar) och Ford (Motorcraft).

@Mistro, 650 spänn för motorolja och 350 för ett kupéfilter var ju helt galet billigt.

@c63 kan nästan garantera att du får "pirat" läkemedel på sjukhuset/apoteket. Det kallas dock för generika.

@SES
Att byta bromsvätska och kupéfilter varje år verkar lite over-kill...

@Vi bilägare
Det vore inte helt fel med en citat funktion!;)

#17
2012-11-21 11:08

Mistro, jag läser enbart ur senaste serviceräkning daterat 2012-10-22. Förre året (2011-10-19) var luftfiltret 50 kr billigare medan priset på filter, olja och bromsvätska var det samma som vid senaste service.
Jag upplever att bilen servas ordentligt varje gång för att hålla i 3000 mil och det är ingen skillnad på 3000, 6000, 9000 eller 12000-milservice i pris eller omfattning.

#18
2012-11-21 12:36

Sniffit..Generika och piratkopierat är inte samma sak.
Det är ofta ett patent som har gått ut och ett annat företag tillsätter samma substans i läkemedlet och pressar priset...
Har man inga utvecklingskostnader så kan man pressa priset.
Vet att vissa Oljefilter inte kan hålla kvar oljan innan kallstart och motorn går osmord vid start..eller att du får fel tryck till lagerbanor.

#19
2012-11-21 12:42

"S-E-S" : Ok Kian servas vid 3000 mil vilket gör en stor skillnad.
Kia har fått MYCKET skit för sin dyra service men om Peugeot har inget nämnts.
Min bil blir ju mer än dubbelt så dyr att serva eftersom att den anses behöva service oftare.
Sänker man intervallerna vilket många anses som nödvändigt så bör det ju helst inte vara konsumenten som skall betala för hela kalaset.

Förslagsvis kunde man ha bytt endast olja + filter vid 1500 mil och sedan gjort en lite större service vid 3000 mil.
Nu blir det dyrt redan vid 1500 mil och ockerdyrt vid 3000 mil.
6000 mil vågar jag inte ens fundera på ...

"Sniffit": Ja delarna framstår som hyfsat billiga men lägger man till grundavgiften på 1800kr så blir det inte så billigt längre.
Verkstaden har dessutom enorma avancer på materialet.
Oljan är inte longlife och därför inte så dyr om man skulle köpa den själv.
Det enda "glädjetecknet" som jag ser det är att Pollenfiltret + montering är billigt så det vill jag inte "pruta" på.
Anser själv att det bör bytas vid ca 3000 mil men en del hävdar att det behövs redan vid 1500 mil.
Hursom helst så är det inte detta filter som gör någon större skillnad på priset. :)

#20
2012-11-21 15:50

Mistro: Billigast blir det väl om du gör din service själv! Låt garantin gå ut på din bil och fixa den själv sen.

#21
2012-11-21 21:14

c63, vad menar du?
När motorn stängs av så rinner oljan från cylinderväggarna ner i tråget. Filtret sitter vanligtvis på sidan och har, vad jag kan förstå, inte mycket med kallstartsmörjningen att göra.

#22
2012-11-21 22:23

Roj j
Vad jag har hört så håller vissa filter kvar oljan när du stänger av motorn.
Du kan kolla själv på youtube.....
Kolla upp hur filtret sitter monterat ..
På en gammal holk så spelar det väl ingen roll hur filtret sitter monterat.
På nya fordon håller filtret oljan så att du får smörjning på vevlager.....
Du kan ju testa med att byta filter på morgonen..filtret är fullt med olja.

#23
2012-11-21 22:50

c63, jag kan fortfarande inte se vad oljan gör för nytta inne i filtret.
Möjligen skulle, indirekt, detta vara ett mått på tätheten beträffande partiklar, men då krävs i gengäld ett högre oljetryck för att få cirkulation - och det har du inte vid start.

#24
2012-11-22 01:07

Roy J @ Att oljan inte får rinna ur ett filter som sitter horisontalt monterat eller upp och ner är givetvis viktigt! I annat fall blir det inget smörjoljetryck under den tid som filtret håller på att fyllas upp efter en start.

Därför brukar det sitta en backventil i form av ett gummimembran under inloppshålen så att oljan inte kan gå bakvägen genom en sliten oljepump när motorn står under natten. Luft kommer i så fall in via kylnigsmunstycken och lagringar och fyller filtret med luft så att oljan kan rinna ur.

#25
2012-11-22 09:55

"Trasten": Ja det är ett alternativ liksom att köpa en äldre bil.
Nu har bilen 5 års garanti och längre än så behåller jag den nog inte.
Får se hur verkstaden sköter sig framöver för nog vill man kunna lita på deras arbete.
Gör de inte så mycket kan man ju som du säger själv fixa en hel del.

#26
2012-11-22 17:03

Det är helt rätt tänkt att jobba upp en konkurrenssituation inom bilvärlden. Ta du det billigaste alternativet och låt dig inte skrämmas av märkesverkstan. Garantin gäller, och det fuskas säkert inte mer med bilen på Mekonomen än på märkesverkstan. 800 spänn (skattefritt dessutom) i ren förtjänst

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.