Bild
Nästa artikel
Peugeot 308 ingick i förra årets långtest, bilen fick problem med fastfrusna bakbromsar under vintertestet.

Bilfrågan: Fryser bromsen?

Bilfrågan

"Jag har blivit strängt förmanad av min omgivning att inte använda handbromsen vintertid. Finns det någon sanning i att bromsarna fryser fast på en välservad bil?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Hyundai i20 från 2010 och har blivit strängt förmanad av min omgivning att inte använda handbromsen vintertid. Orsaken påstås vara att bromsen kan ”frysa fast” av uppstänkt slask/smält snö/is/eller kondens. (Förklaringarna varierar.) Jag är dock djupt skeptisk till denna förklaring.
Vad säger ni? Bör man använda handbroms på en vanlig platt parkering? Finns det någon sanning i att bromsarna fryser fast på en välservad bil, eller är det en skröna?
Asta
 
Svar:
På bilar med bromsskivor bak finns det en risk att bromsbackarna fryser fast när handbromsen läggs i. Det brukar dock kunna gå att ”rycka” loss hjulen med en bestämd acceleration. När du står på platt mark kan du istället för handbroms lägga i ettan eller backen. Står bilen däremot i en backe bör både växel och handbroms användas vid parkering.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Läs mer om: Hyundai i20

Kommentarer

#1
2015-03-30 08:17

Om bilen står still en längre period och då talar vi om en vecka så javisst kan handbromsen fastna men i övrigt så är det en seglivad skröna då otroligt många lägger i ettans växel före att de använder handbromsen vilket är dumt på flera vis, först o främst då att handbromsen står oanvänd och kärvar därav!

#2
2015-03-30 08:44

Parkeringsbromsen behöver motioneras. Används den alltid så är det sällan något problem. Används den aldrig märker man inga problem heller, utom vid besiktningen.

#3
2015-03-30 09:04

Dumheter. Handbromsen är till för att användas. Den dagen handbromsen fryser är för att den är dåligt servad eller har ett skadat hölje. Frusna handbromsbackar lossas med ett litet knyck på morgonen. Det smäller till lite när de släpper, i övrigt inga bekymmer. Om systemet fryser i övrigt så beror det på något annat.

#4
2015-03-30 09:19

Tror inte handbromsen frusit fast för mig dom senaste 20-25 åren vad jag minns. Men så drar jag till den så fort jag stannar för att parkera, om än bara för att kliva ur och och in igen. Däremot lämnar jag aldrig växeln i vid något tillfälle.

#5
2015-03-30 09:18

Har varit med om att handbromsen frusit fast 2ggr. Ena gången gick det att rycka loss med acceleration. Andra gången gick det inte alls, bakhjulen helt låsta. Fick vänta tills det tinade...
Hög luftfuktighet på dagen med några plusgrader följt av -15 på natten så kan jag lova att handbromsen kan frysa fast även på en servad bil.

#6
2015-03-30 09:24

Förr var vintrarna avsevärt kallare. Då hände det ofta att det lilla kondensvattnet som fanns i handbromsvajern frös.
Visserligen är vintrarna bra mildare numera men bilarna har öppna fälgar bak, och då samlas det en massa snö/slask runt bromsoken. Eftersom bromsarna blir lite varma vid inbromsning smälter snön där, sen rinner lite vatten in mellan skivan och beläggen, och vips är det fruset. Det är inte alls ´roligt´ att släpa bakdäcken efter... ty om underlaget är halt då lossnar inte däcken i första taget.
Så det är ingen skröna att handbromsen fryser fast. Fastfrysning förekommer faktisk även på framaxelns bromsar men eftersom drivningen sker där (alltsom oftast) så det är lätt att bryta loss frusna bromsar.

#7
2015-03-30 09:26

Haft ett otal bilar, WV-buss, lätta lastbilar, hyrbilar, firmabilar men aldrig att handbromsen fryst fast sen jag tog körkort för en massa år sedan. Däremot har det hänt att batterier gett upp och bilar vägrat starta ett antal gånger. Tricket med handbroms enligt mig är att rycka i den ofta. En oanvänd handbroms kan strula utan att det är kallt och frostigt. Nu kommer det elektriska handbromsar vilket enligt mig är ett otyg på mänga vis.

#8
2015-03-30 09:59

VW Transporter/Caravelle, säkert också en hel massa andra bilar, har bromsvajern i ett hölje där det samlas vatten som fryser till vid minusgrader. Det är alltså vajern och inte bromsbeläggen som fryser fast.
På dessa bilar går det inte att använda handbroms mellan Oktober och Mars, inte i Norrland i varje fall.

#9
2015-03-30 10:23

Drar alltid handbromsen innan jag lämnar bilen, har aldrig haft problem fastfrysning. Detta trots temperaturväxlingar, kyla, snö och veckolånga stillostånd för de bilar jag haft. När jag gjorde lumpen för 15 år sedan hade vi inte några handbromsproblem med våra VW-bussar, ens när vi befann oss norr om polcirkeln i kyla ned mot -40°C.

#10
2015-03-30 11:14

Det här var vanligt förr då handbromsen alltid tog på backarna och det var de som frös, aldrig vajern.
Men då hade bromsvajrarna smörjnipplar och det borde finnas kvar även idag!
Om man är rädd för frusen handbroms kan man ju dra år bromsen några hundra meter innan man ska parkera, då värms ju skivorna/trummorna upp och event. vattenfilm försvinner.

#11
2015-03-30 11:33

Jag har haft min Picasso sedan 2009 och använt den i rejäl vinter med rejält mycket snö. Inga problem med frysta bromsar. Men om man ska parkera under längre tid och inte använda bilen på någon vecka eller två så kan man ju alltid parkera med växeln i för den som vill vara på den extra säkra sidan. Inget problem alltså.

#12
2015-03-30 13:13

På vår f d Corsa -02 så frös bakbromsen (handbromsen - trumbroms) vid några tillfällen och då var det troligast i vajern. Men det är nog också undantaget som bekräftar regeln under de senaste 20 åren i alla fall. Samt att det varit slaskföre och sen frusit till under natten.

#13
2015-03-30 15:48

Nya Passat har också fälgar som suger snö/is tydligen: http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-passat-sportcombi-20-...
Välj rätt när ni skall ha fälgar som lämpar sej för vinterbruk! Dom minsta var förut dom mest lämpade, vet inte om design gått före vintertest i dagens läge?

#14
2015-03-30 16:10

Hur ska dom kunna frysa fast, bilarna är ju dränkt i salt.

#15
2015-03-30 17:35

Skulle hyra bil i julhelgen en nytvättad renault clio
Slog om till -5 på natten.
Handbromsen hade frusit försökte rycka loss den flera ggr gick inte.
Personalen fick ställa sig och med hammare och hylsa slå på hjulmuttrarna tog totalt ca 30min.
var inte ovanligt att det hände enligt personalen

#16
2015-03-30 19:53

Visst kan handbromsen frysa fast både i vajern och i klossarna. Förr när man körde SAAB 95 och 96 var det snarare regel än undantag. Vid varje bromsrenovering och någon gång emellan fick man dra ut vajern så långt det gick, göra ren den och dra in den med fett på. När backarna frös fast kunde man slå en hink varmvatten över varpå förfrysningen hävdes. Vajrarna och klossarna/backarna ser likadana ut idag så varför skulle det inte kunna hända nu iallafall i södra Sverige i den fuktiga luft vi har här och med ett minimum med otur.

#17
2015-03-30 22:16

Jo, visst kan handbromsen frysa men om man inte använder den så är ju risken stor att den rostar fast i stället och då har man ju ett större problem.

#18
2015-03-30 22:29

Visst har man hört talas om att handbromsen fryser fast, men oftast är det (förmodligen) pga sprickor i höljet till bromswiren som det tränger in vatten. När detta sedan fryser så sitter wiren fast. Finns säkerligen vissa modeller med tveksamma tekniska lösningar som det kan hända på också, men jag skulle tro att det då gäller äldre modeller.

På en välservad 2010 års modell (oavsett märke) skulle jag aldrig tvekat att använda handbromsen i alla fall. Generellt kan man säga att om man använder handbromsen så håller man den i trim - i alla väder !!

#19
2015-03-30 23:10

Peugo : Ytterst få köper orginalfälgarna till vinterdäcken med. De är till att börja med inte ens tänkta att användas som vinterfälgar i de flesta fallen. Generealagenterna vill dock att bilen på bilden i tidningstestet ska överenstämma med bilen som står i hallen, och då blir det så. En bils design kommer inte till sin rätt med en uppsättning plåtisar hur som.

Var nån testare som gav en bil spott och spe pga detta för inte så länge sen och jag anser att det är fel. Är inte bilens fel. Kan konstatera att det är så - knappast mer än så. Då kan man lika gärna dömma ut alla bilar som livsfarliga på vintern, för att de kommer med sommardäck från fabrik.

#20
2015-03-31 10:44

På min ny Mercedes E-klass är det helt bisarrt att handbromsen skulle kunna frysa fast. Jag har alltid den på oavsett då det SKA va ned bromsat sommar som vinter på rak eller upp, -nedförslut. Jag har aldrig märkt något som ens skulle kunna antyda något så förlegat.

#21
2015-03-31 16:57

På min gamla 9-5 torkade gummiskydden till vajrarna och vatten trängde in och frös. Använde aldrig handbromsen vid minusgrader!

#22
2015-12-31 13:43

Nu kommer petimetern i mig in......
Bromsbackarna kan väl inte frysa fast på skivbromsar... . ?
Om man inte har sån där konstruktion som saab, med handbromsbackar
Bromsbelägg heter det, precis som hjulskruvar.......
Backarna i trummor kan ju också frysa, då är det inte alltid dom lossnar av ett ryck......
Har legat i en snödriva och värmt trummorna med gasol!

#23
2016-05-18 10:43

På C5 fryser ibland bakbromsarna fast efter körning i snörök bakbromsarna inpackade med snö. Men en modell C5 V6 klarade sig bra med org.fälg 215 däck istället för 195 .Det gick också att fixa med att demontera bromsbeläggen och borra in en rad med 2mm ritstift ,,blyerts,, som smorde bakbeläggen .Handbromsen fram där kunde vajrarna frysa fast ,åtgärd borra dränering på lägsta punkt i rören för vajrarna

#24
2016-05-18 10:59

Fastfrusna bakbromsar är förekommande i Norrbotten på många olika modeller med skivor bak och med fastfruset menar jag inte sånt som går att köra lös,utan en del kunder körde med ena bahjulet fastfruset så att däcket fick bytas. Det händer lättare på nyare bilar med större beägg bak,,klossarna fryser fast vid parkering oavsett om p-broms bak används eller ej. Det har även hänt på en del med trummor bak som har haft för otätt mellan sköld o trumma,indammning snö och fasfrysning.

#25
2016-11-01 19:03

Enligt min erfarenhet är det vatten som rinner in i vajerhöljena som får vajern att frysa fast, trumbroms eller skivbroms spelar i det fallet ingen roll.
Elektrisk manövrering har jag ingen kunskap om, det även där kan ställa till det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.