Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar om det skulle vara tillåtet för en Euro-5-bil att köra i de föreslagna miljözonerna om den tankas med HVO.

Bilfrågan: Fortsatt stadskörning med HVO?

Bilfrågan

”Det spås att Euro-5-motorer i framtiden inte får köras i vissa städer, gör det någon skillnad om jag tankar HVO-bränsle?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Citroën C5 byggd 2014 med Euro5-motor. Det spås att sådana i framtiden inte får köras i vissa städer, bland andra Stockholm, Uppsala med flera. Kommer det att göra någon positiv skillnad, förutom miljöaspekten, om jag tankar HVO-bränsle i detta avseende? Det skulle vara kul att höra era erfarenheter och tankar i ämnet.
Olof Wiberg    

Svar:
Det är en intressant fråga du tar upp. Tyvärr har inte våra politiker haft något som helst intresse av att premiera de bilägare som kör på mer miljövänligt bränsle om det inte handlat om bilar som är certifierade för exempelvis etanol- eller gasdrift. Din bil släpper ju ifrån sig en hel del CO2, 159 g/km i blandad körning. 
Med rätt bränsle skulle dessa utsläpp bli noll. Men det återstår en hel del kväveoxider, 146 mg/km i blandad körning, eftersom din bil inte har den senaste reningstekniken, AdBlue och SCR-katalysator. 
I stadstrafik är kväveoxider och dieselpartiklar inte bra för luftkvaliteten. Så då det gäller miljözoner kan du inte vänta dig någon mildare behandling.  
Däremot är det just CO2 som utsetts som boven i klimatuppvärmningen, så intresset för ett bättre drivmedel i det fallet borde verkligen finnas också för äldre bilar! Tyvärr har våra politiker eller klimatexperter inte visat något intresse av att uppmuntra sådana bränslen i äldre bilar med morötter, bara inskränkningar av den typ du tagit upp. 
Så, nej, du kan inte vänta dig uppmuntran av typ lägre bränsleskatt eller mildare behandling då det gäller miljözoner, även om du kör på exempelvis HVO100.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Tror du att de föreslagna miljözonerna kommer att bli verklighet?

Kommentarer

#1
2019-02-04 08:57

Det är ju inte CO2 som de lokala miljözonerna handlar om utan NOx och partiklar i första hand.

#2
2019-02-04 10:25

Intressant att även biljournalister har notoriskt svårt att på ett vettigt sätt hålla isär klimat (CO2) och hälsa (NOx och partiklar)

#3
2019-02-04 10:38

johnkommentar, är det inte precis det som Erik försöker förklara i svaret till frågeställaren? Sen, om det skulle godkännas med HVO100 i miljözoner skulle det väl vara svårt att bevisa att det är just det jag kör på.

#4
2019-02-04 11:07

Det vore nog inte så svårt egentligen. Sänk skatten på HVO100 så den är en krona billigare än vanlig diesel. Häpp, så vill alla köra på den. Vill man sedan tillse att inga bilar med vanlig diesel kör i vissa områden kan man färga dieseln. Inte för att färgen är bra för miljön, för det är den aldrig, utan för att inkompetenta rikspolitiker skall få verka kompetenta.

#5
2019-02-04 11:43

Ni har missat den viktigaste frågan: Hur ska man kontrollera bränslet i tanken? Ha kontrollstationer till infarten i Stockholm? Kontrollanterna öppnar tanklocket ”Ja, det luktar HVO du får passera”? Redan idag har vi etanolbilar och gasbilar som körs på bensin.

#6
2019-02-04 11:48

@Raphael

Och du har missat den viktigaste frågan: Hur skall man kontrollera att laddhybridägare verkligen laddar sin bil. Kanske de bara kör runt på sin bensin/diesel motor och har den extra drivlinan som en extra tyngd, och därmed förbrukar mer än om de inte haft den alls?

Hur skall man kontrollera att blodsbatteriet i elbilen inte är tillverkat av el genererad av kol?

.
.

#7
2019-02-04 13:21

Merparten av den kobolt som bryts används till annat än batterier. Merparten av de batterier som tillverkas används i annat än elbilar.

#8
2019-02-04 15:07

HVO i all ära, men hur framställs största delen av den?
Vad jag förstått så har alla utom Preem framställt den från palmolja.
Några påstår då att de inte alls skövlar regnskogen, och det stämmer för att de tar över fd regnskog som matproducenter redan skövlat. Sedan skövlar matproducenterna ny regnskog.
https://www.testfakta.se/sv/article/sa-mycket-palmolja-finns-det-i-biodi...

#9
2019-02-04 15:37

Tyska forskare om NOx: https://www.dw.com/en/nitrogen-oxide-is-it-really-that-dangerous-lung-do...
Hittade samma(?) information i ett annat format på ett annat ställe (gissa var?): https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/01/the-myth-of-the-nec...
Väldigt konstigt att inte Vi Bilägare har märkt denna nyhet?

#10
2019-02-04 15:53

Raphael, man kan ju begära att man sparar kvittot från senaste tankning som bevis och kontrollerar ofta?

#11
2019-02-04 16:25

Det finns ju egentligen ingen anledning att göra skillnad på HVO och vanlig diesel i miljözoner, det som kommer ur avgasröret är ju i princip samma oavsett hur det framställts.

#12
2019-02-04 16:44

Marcus, mindre utsläpp med HVO. Skulle bilens programvara uppdateras för HVO så skulle man få ännu mera vinst på den sidan.
Från en tillverkares sidor: 9% mindre NOX, 33% mindre partiklar, 30% mindre HC, 24% mindre CO, mindre PAH...

#13
2019-02-04 18:18

HVO kan göras på olika sätt. PFAD är en biprodukt från raffinering av palmolja, dvs en biprodukt när palmolja processas för användning i olika produkter (livsmedel, kosmetika, tvättmedel osv).

2017 klubbade Riksdagen förbjud för palmolja i biodiesel/HVO. Så branschen övergick till PFAD som är en biprodukt, och inte ren matolja. Nu finns det förslag i höstas från regeringen om att förbjuda PFAD. Jag minns faktiskt inte hur det blev med det för hösten var så stökig om regeringsbildningen.

I vilket fall som helst - jag tankar Preem. :)

#14
2019-02-04 18:24

Det kan vara bra att veta att HVO 100 är skattebefriat både från energi- och koldioxidskatt. Men trots det kan den vara något dyrare än vanlig diesel vid pumpen och det beror på högre tillverkningskostnader, litet utbud och stor efterfrågan.

#15
2019-02-04 20:03

Vi kör också på HVO100 sedan flera år i våra personbilar, en Volvo -18 och en Toyota -16 liksom gammtoyotan från -11 körs på HVO100. Alla bilarna fungerar perfekt med detta klimatsmarta bränsle trots att inga av bilarna är formellt ”godkända” för detta.

#16
2019-02-04 22:50

"Med rätt bränsle skulle dessa utsläpp bli noll." Men så är det väl inte, CO2 släpps ut men "räknas" inte. Skulle vara intressant att få redovisat "verkligt" utsläpp!

#17
2019-02-05 02:44

90 % reduktion av fossilt koldioxid är en vanlig siffra för HVO 100 jämfört med vanlig diesel och då beräknat på hela livscykeln, alltså från källa till hjul.

Den totala mängden koldioxid som kommer ut från avgasröret är dock fortfarande ungefär den samma vilket som, men vid ren HVO-drift är koldioxidutsläppet av fossilt ursprung 0 %.

#18
2019-02-05 09:06

Jag inbillar mig att i dagens egoistiska samhälle är det nog bara ett ytterst fåtal som som är villig att betala en krona extra per liter för hvo mot diesel och som det varit i vinter att bensinen varit nästan 2kronor billigare.
Inbillar mig att en snål phev är det enda rätta som förstabil för familjen

#19
2019-02-05 07:48

Med tanke på att det för vissa politiker inte är utsläppen som är i fokus utan just själva fordonet så spelar det ingen roll vad fordonet ifråga drivs med när målet är att få bort bilarna från staden och då är det Euro 6 som gäller för att få köra där. Att tillåta Euro 5 om man kör på tex HVO 1000 skulle innebära en ansträngning och engagemang för något som i deras i ögon är totalt oförenligt med deras önskan att minimera antalet bilar (helst få bort helt) i tex Stockholms innerstad. När sedan Euro 7 kommer så kommer man hitta skäl för att ha det som villkor för att få köra tex inne i Stockholm om man inte lyckats förbjuda framförandet redan tidigare.

#20
2019-02-05 08:52

Thomas Sollentuna,
Är det inte naturligt att man skärper kraven för att få köra i städer? Det kan knappast vara ett självändamål att fortsätta sprida avgaser i stadskärnor?

#21
2019-02-05 11:56

L. Mäkinen, jodå det kan absolut finnas skäl att skärpa kraven för körning i stadskärnor. Även om jag inte begriper vad du menar med självändamål? Att köra i stan, i varje fall i Stockholm, är inte det minsta roligt, inget man gör utan goda skäl. Vad jag ville säga är att utsläppsmålen för vissa poliker bara är ett sätt att få bort bilarna, hittar de ett annat så går det lika bra, det egentliga målet är att man ogillar bilar och anser dem förfulande, störande, miljöfarliga, etc och bara vill ha bort dem! Därför är det bortkastad tid att ens fundera på vad alternativa bränslen (ev undantaget ren eldrift) skulle kunna göra för utsläppen från ens förbränningsmotordrivna fordon och ev tillstånd att komma in i zoner med restriktioner!

#22
2019-02-05 10:53

@Kanske, HVO100 är skattebefriat, anledningen till att bränslet idag kostar mer än "vanlig" diesel är att tillverkningskostnaden är betydligt högre, så det enda alternativet som kvarstår är isåfall att staten går in och subventionerar HVO100, vilket i sin tur skulle få ett nytt problem, bränslet skulle inte räcka på långa vägar för att täcka behovet för hela Sveriges bilflotta, inte ens de som får köra på det... Många fabrikatörer har ju inte ens godkänt bränslet för användning, så det är nog många som inte skulle riskera att köra på det.

#23
2019-02-05 10:54

@Klarsynt, många miljözoner är stängda även för laddhybrider, de får inte ens köra in även om man vid tillfället har möjlighet att köra på el.

#24
2019-02-05 10:58

@McTar, har du ens läst den testartikel du själv länkar till? Där framgår tydligt att det endast är Shell (ST1,samma bolag) som har palmolja i sin diesel, alla andra i testet har inte det...

#25
2019-02-05 12:50

Zoux: Jo det har jag.
"PFAD står för Palm Fatty Acid Distillate och är en biprodukt från palmoljeproduktion"
Alltså skall du också läsa den raden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.