Nästa artikel
Bilfrågan: Fördelar med elhandbroms?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fördelar med elhandbroms?

Publicerad 5 september 2014 (uppdaterad 5 september 2014)
Vad är fördelarna med elhandbroms? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Elhandbroms – vad är fördelarna med detta dumma påfund? Jag anser att elhandbromsen är rent livsfarlig vid nödläge, alla fyra hjulen låser sig utan att ABS-systemet ingriper. För att lätta på elhandbromsen måste även fotbromsen aktiveras. Alla WRC-bilarna är utrustade med extra stabila handbromshandtag.

Hans Gustavsson, Haninge

Precis som automatlådan, de servoassisterade bromsarna och servostyrningen upplever nog de flesta den elektriska handbromsen som ett sätt att ytterligare underlätta hanteringen av bilen. Som för alla dessa system innebär automatiseringen en mer komplicerad konstruktion vilket kan ha sina nackdelar. Det har vi fått bevis på här i Bilfrågan men betraktar det ändå som undantag. Det föreligger ingen risk för att handbromsen ska låsa alla hjulen om den aktiveras i hög fart. Olika sätt att lösa detta finns och Volkswagen omvandlar den elektromekaniska handbromsen till en hydraulisk nödbroms om den aktiveras i hög fart.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om elhandbroms?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-05 07:57
Mr.Wheeler

En av fördelarna med elhandbroms är att den inte kan dras åt för hårt och kan alltid lossas av alla oavsett armstryka.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-05 08:14
Swemba

Elektrisk handbroms handlar om säkerhet. Bromsen kan aktiveras automatiskt vid parkering, agera hjälp vid start i motlut och, precis som MrWheeler säger, alla kan aktivera den perfekt. På många moderna bilar agerar den även nödstopp vid fart, med ABS.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-05 08:53
saabnisse

Så länge den är hel ja. Problemet är att när den krånglar kostar den skjortan att få att fungera normalt!

Och hur gör man en handbromsvändning med en elektrisk parkeringsbroms? ;-)

#4 • Uppdaterat: 2014-09-05 09:00
Pi

saabnisse - lika "elegant" som med en Saab med handbromsen på framhjulen...:)
Som vanligt kan det ge en bekvämare hantering och flera automatiska funktioner men man får ju alltid ta en fundering över hur den kommer att fungera efter några år i nordiskt klimat...

#5 • Uppdaterat: 2014-09-05 09:14
Bosse1

Den stora fördelen är väl att den bromsar alla hjul och inte bara bakhjulen?

#6 • Uppdaterat: 2014-09-05 10:41
Bortom

"Jag anser att elhandbromsen är rent livsfarlig vid nödläge, alla fyra hjulen låser sig utan att ABS-systemet ingriper. "
Ibland undrar jag om dessa frågor är konstgjort framtagna av körkortslösa individer för att fylla spalten...
Vem har nånsin använt den gamla typen av handbromsen till att nödbromsa med?? Och det låste båda bakhjulen oavsett ABS eller ej...
Elhandbromsen är billigare att tillverka och är i praktiken underhållfritt. Och det går ej att dra åt den i högre fart (av säkerhetsskäl), bilens dator förhindrar det. För bromsning har man fotbromsen.

#7 • Uppdaterat: 2014-09-05 10:52
Bosse1

Handbromsen är en säkerhetsanordning framtagen just för att kunna få stopp på bilen om de ordinarie bromsarna fallerar. Det är i huvudsak ingen parkeringsbroms. Att den under alla år varit rent mekanisk beror på att den ska kunna användas i en nödsituation.

Vad jag tycker är märkligt är att man nu låter el och elektronik styra denna nödbroms. Ett handtag med vajrar kopplade till två bromsok som bromsas mekaniskt känns mer säkert för vad kan gå fel egentligen jämfört med en elhandbroms?

#8 • Uppdaterat: 2014-09-05 11:48
1storstark

Bosse1: Anledningen till att handbromsen är mekanisk är att hydraulik kan tappa trycket med tiden och bilen rullar snyggt iväg. Det var många år sedan det infördes 2-krets bromssystem, så att den skulle behövas som nödbroms idag är knappast troligt. Olyckor inträffar inte p.g.a. fel på bromsarna. Fel bakom ratten är klart vanligare.

#9 • Uppdaterat: 2014-09-05 12:28
Roy J

Handbromsen har i lagtexten aldrig kallats för annat än parkeringsbroms och heller aldrig varit menad till annat än som en ren bonusfunktion.
Jag kan bara komma på Saab (förstås) och VW K70 som haft parkeringsbromsen verkande på framhjulen, men det är en förutsättning för att den ska kunna fungera även som nödbroms.
Verkande på bakhjulen kan den vara en liten hjälp runt tvära kurvor på halt underlag, inget annat.

Elektriska p-bromsar finns huvudsakligen av två slag.
Den billigare varianten ersätter spaken och verkar via vajrarna.
Den andra varianten har elmotorn mer eller mindre kapslat inbyggd i hjulet och har troligen också bättre långtidspålitlighet.

Tiden får väl utvisa hur pålitliga elbromsarna är.
Minns vilket gnällande och förfasande det var från somliga då de elektroniska tändsystemen infördes. De mekaniska var ju sååå pålitliga med brytarkontakter som behövde justeras och ofta bytas, fördelarlock som fick bytas ofta, liksom rotor och kondensator. Exaktheten var ju precis den bästa och gnistan i tändstiftets gnistgap tämligen klen.
Kritiken tystnade snabbt när de nya systemen visat sin totalt överlägsna pålitlighet.

#a • Uppdaterat: 2014-09-05 12:37
hultarn

Problem med elektrisk p-broms är inte ovanligt. Googla får ni se. Och det är inte heller märkesbundet.

Det är lagom kul när man står först och bilf-n inte vill flytta sig.

Hur ska det då bli efter några fler år i saltslasket?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.