Bild
Nästa artikel
Måste de dra åt hjulbultarna så hårt på bilverkstan, undrar frågeställaren.

Bilfrågan: Finns ingen gräns för åtdragning?

Bilfrågan

"Det är ju omöjligt att lossa hjulbultarna. Finns det inga regler att man ska hålla sig till rekommenderade värden?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag skiftade däck på min frus Suzuki Ignis. Däcken var tidigare bytta på däckverkstad. Vissa däck var åtdragna med 250 Newtonmeter. Det är ju då omöjligt att lossa hjulbultarna med de verktyg som följer med bilen. Har man aluminiumfälg kan den ju dessutom spricka. Finns det inga regler inom däck/bilbranschen att man ska hålla sig till av fabrikanten rekommenderade värden? För min Ford Mondeo är rekommenderat moment på hjulen 85 Nm.
Kalle Norheden
 
Svar:
En fråga är vad du mätt momentet med, för om bultarna hade dragits åt med 250 Newtonmeter hade de säkerligen gått av. Muttermaskinerna hos de flesta professionella däckverkstäder är vanligen inställda på max 140 Nm och deras momentnycklar går i allmänhet bara till 210 Nm. De flesta biltillverkare rekommenderar att däcken dras med 110 eller 120 Nm och anledningen till att en del verkstäder drar åt lite hårdare är kunderna ska slippa jobbet med att efterdra bultarna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du råkat ut för hjulbultar som inte går att lossa vid däckbyte?
 

Kommentarer

#1
2017-08-24 11:33

Kanske drar de bultarna så hårt för att kunderna då måste återvända...?

#2
2017-08-24 12:31

Frågeställaren har antagligen helt rätt. När jag bytt däck på min bil och dragit med rätt moment enligt instruktionsbok (kan för enkelhets skull säg 100 Nm) så är de "hårdare" dragna när de ska av (runt 120-130 Nm).

Anledningen är att bulten, om den inte är insmord med någon droppe pasta, ärgar fast en aning. Jag har dessutom testat att ta min momentnyckel då jag bytt däck hos handlare och den brukar "klicka" upp till 140-160 Nm. Med andra ord långt över specifikation.

#3
2017-08-24 12:43

Att bultarna skulle gå av om de är dragna med 250 Nm är jag väldigt skeptisk till, har råkat ut för samma sak som frågeställaren då en praktikant jobbade på däckverkstaden vid ett besök. Denne unge kille, av misstag eller då ingen nämnt det, drog åt med maxmoment för vad den luftdrivna mutterdragare klarade, han lossade med fullt moment, vände sedan bara riktning. Insåg det inte för än jag skulle lossa bultarna, vilket i princip var omöjligt. Med en förlängare på ca 2.5 meter (fyrkantsprofil som jag hittade just då) så vred jag teleskophandtaget just där det är böjt, ja ni förstår säkert, delen just innan där man sätter på hylsan. Nytt försök med samma krafthylsa men med rakt kort skaft och samma förlägnare, med gung och knyck så att bilen flyttade sig trotts P-läge och handbroms så small bultarna loss, en efter en efter lite upprörda tankar och kanske ord:)

Min luftmutterdragare lossar 1600 Nm enligt spec. vad den drar är jag osäker på.

Men tror de flesta hjulbultar klarar 250 Nm, även om det absolut inte rekommenderas.

#4
2017-08-24 14:25

Jag förutsätter naturligtvis att det handlar om hjul och hjulskruvar, inte däck och bultar men i varje fall bättre med för högt moment än med för lågt.

#5
2017-08-24 14:51

Ett hylsskaft utan spärrfunktion bortåt 60-70 cm långt och gediget och ett rör ca 120 cm långt trätt utanpå sen kan bultar/skruvar sitta hur hårt som helst, man klarar det galant ändå. Kostnad högst en hundring.

#6
2017-08-24 15:00

Bond, vad är det för fel på uttrycket "hjulbultar" som trådskaparen använde? Å andra sidan kan det ju finnas hjulmuttrar också, det har jag på min Insignia, de skall förresten dras med 150 Nm.

#7
2017-08-24 15:49

Det beror ju på bultarnas gängor hur hårt dom ska dras åt? I PSA bilar brukar det räcka med mindre 90-100 Nm men inte förstår sej däckverkstäderna sej på rätt moment inte. Det är idiotiskt att tänka "jag drar så hårt fast som jag kan så dom inte lossnar" för det är inte det som det är frågan om. Viktigast är dra åt jämt. Det är troligtvis endast med nya fälgar och ojämt åtdragna bultar som dom kan lossna ens lite så man måste efterdra? Sedan är det ju också skillnad på torrt och vått moment...

#8
2017-08-24 18:45

Stig: Det har i bl.a. denna tråd i många år varit tjafs om bult kontra skruv för bilhjul. Enligt vissa uppslagsverk skall det heta skruv, vilket jag tycker är urlarvigt, för mej är en skruv det som har skruvmejselskalle och en bult något som har sexkantskalle, men besserv. påstår att en bult inte har gängor och ingen skruvbar skalle. Jag orkar inte argumentera längre, jag kallar hjulbult för det i mitt tycke rätta namnet, andra får ha sin åsikt för sig. Gå in i en verkstad och be om att få hjulskruvarna åtdragna, det framkallar minst ett leende.

#9
2017-08-24 19:50

Vi bor i hedna land där saker måste tas seriöst...givetvis full macka och det gör inget om fälgen tar stryk...den sitter garanterat.
Luftryck är i regel 350 kpa för att vara säker...det gör inget om däcket slits ned i förtid.

#10
2017-08-24 20:36

Jag vet naturligtvis vad som syftas när du skriver hjulbultar Stig K men vill du att alla ska förstå dig bör du nog använda Standardiseringskommissionens vokabulär, ett fästelement utrustad med gängor heter då skruv oavsett hur det ser ut. Hur som helst, bokar du tid för däckbyte och menar hjulbyte blir det väldigt fel för verkstaden. Skillnaden mellan de två är mycket stor!
Att frågeställaren använder fel uttryck är en sak men ett professionellt svar bör inte innehålla samma fel.

#11
2017-08-24 20:50

Jag hoppas verkligen att ingen försöker få fast hjulen med hjälp av bultar, de har nämligen inga gängor..."En bult är en ogängad cylindrisk kropp som användas vid sammanfogning, med eller utan skalle" Bortsett från det, så ska ju hjulskruvar/muttrar dras med korrekt moment som är angivet av tillverkaren. Verkstäderna har momenttappar för detta, men är för lata och slarviga för att göra rätt. Poängen med korrekt moment är att få rätt sträckning på skruven så att hjulen sitter säkert fast, men utan att förstöra skruv, fälg och nav.

#12
2017-08-25 09:26

Hjulbult VS Hjulskruv... Det är lite grann till att märka ord.

Alla som jobbar med en bil vet ju vad man menar när man säger hjulbult.
Hjulbult är ju faktiskt ett betydligt vanligare uttryck är hjulskruv i vardagligt tal. Hur fel det än må vara.
Går man till en reservdelsförsäljare och beställer en hjulbult så får man det man ska ha.
Googlar man "hjulbult" så får man upp ungefär 500000 träffar, googlar man "hjulskruv" så får man upp ungefär 25000 träffar. Det säger ju en del...
Det är ju ofta som språk tar små snedsprång, vissa har väldiga problem med det och tycker att det är för jävligt att språket inte bibehålls så som det alltid har varit, vi andra tar det med ro.

#13
2017-08-25 15:26

Jag tar det också med ro Patrik Lundström.
Reagerar mest på att däcken ska dras med x Nm .. vilket faktiskt är tokigt. Försöker jag se det för mig blir det rentav roligt.

#14
2017-08-25 16:53

En M12-skruv av hyfsad kvalitet (klass 8.8) har en brottgräns på cirka 68 kN, motsvarande nästan 7 ton. Om Marianne Sterner tror att skruvarna går av vid 250 Nm men bör dras till cirka 120 Nm betyder det att hon tror att normal kraft per skruv är minst 33 kN. Fem skruvar per hjul och vi är uppe i över 16 ton per hjul. Låter det rimligt, Marianne? (Jag vet inte exakt dimension och kvalitet på skruvarna, men försökte ta rimliga ingångsvärden. Kan också slå lite med friktion och annat.). Nej, jag är skeptiskt liksom signaturen skarj ovan. Fälgen (aluminium) tar nog skada innan skruvarna är i närheten av att gå sönder.

#15
2017-08-25 17:25

Eftersom jag var med vid ett tillfälle när vi faktiskt drog av en hjulbult med handkraft är jag böjd att tro att det är Marianne Sterner som har rätt och Erik som är ute och cyklar. Med tanke på att vi använde handverktyg och det inte var traktens hulken som höll i de handverktygen känns det väldigt märkligt att brottgränsen skulle vara tusentals Nm. Här ska man också vara noga med att skilja på N (som är statisk belastning i en riktning, exempelvis rakt ned, rakt upp eller i rotationsriktningen för hjulet) och Nm som är en roterande rörelse. Alla som någon gång medvetet försökt få av exempelvis metalltråd vet att när man börjar vira tråden med stor kraft går tråden mycket lättare av än vid rak belastning.

En M12-skruv må alltså klara 68 kN, men det innebär absolut inte att den klarar 68 kNm. Ett litet förädiskt m gör hela skillnaden...

Att de var tvungna att dra loss bulten med så mycket som 250 Nm beror på att hjulbultarna ju sätter sig under användning. Det är alltså fullt möjligt att man drar åt en hjulbult med 140 Nm och sedan måste lossa den med 250 ett halvår senare. Så många gånger som jag dragit åt en hjulbult och när jag ska lossa den ett halvår senare (samma person, samma verktyg) måste jag gå på med förlängningsskaft för att få loss den. En stor anledning till detta är att hjulverkstäderna i normalfallet inte smörjer gängorna. Lite kopparpasta, silversmörj eller grävmaskinsfett när man lägger på hjulen och lossa dem blir en helt annan historia.

#16
1
2017-08-26 10:15

Sluta skriv hjulbultar.

#17
2017-08-26 20:16

En gängad bult är just en bult och inget annat!
En skruv är konisk och äger gärna en spets.
Herre je dessa "experter" stå på bygge eller inom industrin, hämta en förpacking med M17 bult! -Nej för det heter skruv! Ok det heter skruv..hämta en förpackning med m17 skruv...-Dom hade inga sådana! Du kanske skulle ha frågat efter en bult? -Nej för det heter inte så!!!

#18
2017-08-26 20:27

Det är där saker verkligen borde benämnas med sina rätta namn Tvärnit.
Hur ser en maskinskruv ut tycker du?
.
Dock när vi benämner en pinnbult så är det ju faktiskt en gängad bult.

#19
2017-08-27 00:41

En M12x1.5 10.9 som brukar vara vanliga som hjulskruvar når sträckgränsen vid ca 120 Nm. Drar man hårdare än så kommer skruven sträckas permanent, så de verkstäder som drar lite extra gör verkligen inte rätt.

Att deras mutterdragare skulle vara begränsade till 140 Nm tror jag inte på. För att begränsa en mutterdragare krävs en momentstav mellan maskin och hylsa och det har jag aldrig sett en däckverkstad använda. Dessutom är 140 Nm för mycket för de flesta bilar.

M12 och större brukar också kräva gängpasta för att man ska erhålla korrekt förspänning vid åtdragning. Annars så riskerar man att erhålla en för låg förspänning trots korrekt åtdragningsmoment.

#20
2017-08-27 09:36

Bond. Jo men den är ju enkel...Har du någonsin sett en hjulbult med skruvhuvud?
Skruvas en hjulbult?
Sexkantskruv är iofs rätt betäckning om det nu är så.. då det hette bult redan i Yrkesskolan just därför att enkelt kunna skilja på typerna.
Jag tror ju på dåtidens Yrkesskola före dagens nysvenska rön.
Man har inte tid med sådant larv inom yrken.

#21
2017-08-27 09:49

OK, så när man går in på järnaffären för att köpa en M3*12 skruv ska man alltså kalla den för "bult"...? En s.k. pinnbult heter faktiskt pinnskruv och inget annat. Tillverkare och grossister har ju hyfsad koll på benämningarna, ex: https://www.wiberger.se/templates/din6379.htm Men, OK, det är inte mer än 60 år sedan Terminologicentrum TNC, tidigare Tekniska Nomenklaturcentralen, fastslog definitionen "”Utvändigt gängad cylindrisk eller konisk kropp, avsedd för fastsättning, fogning eller överföring av rörelser i sin längdriktning”. Men, det är väl för somliga som det är för engelsmännen när det gäller att acceptera det metriska systemet: We are adopting the metric system, inch by inch...

#22
2017-08-27 10:15

Nej det är inte ok men inget är fel utan att grejjen är bara att man vet när det är dags att krångla till det.
Att märka ord går inte hem i yrke, en sådan mäster som inte vill begripa dagligt tal blir ju gjord till ett skämt.
På min tid så gjorde utb saker lite mer logiskt begripliga mot det högtravande nomenklaturaepicentrumets termologi, vi skulle för guds skull ut i arbetslivet och då heter saker så som de kallas och att det finns en logik bakom detta.

#23
2017-08-28 11:18

Stämmer, i verkstadsmiljö hette det alltid skruv om det var skruvskalle (spår eller stjärna) om det var sexkantskalle kallades det för bult sedan lång tid tillbaka om detta förändras med tiden så blir det den yngre generationen som kallar alla gängade skruvar för skruv oavsett vilken skalle och storlek den har. Vi som är äldre har den gamla benämningen inbiten i skallen.

#24
2017-08-28 15:49

Jag tycker att det spårar ut lite i bland , hjulbult eller hjulskruv, alla med lite sunt förnuft förstår ju vad frågeställaren åsyftar, varför lägga ner tid på att kommentera ditten eller datten,

#25
2017-08-29 17:34

Har aldrig behövt överdra en hjulbult eller efterdra en sådan under de senaste 50 åren och inga hjul har lossnat om man drar till 85-90 Nm som rekommenderas. Motorolja sätter man på gängorna först så är det lätt att lossa och friktionen i en torr skruv nallar inte på momentet. Momenten är olika för torr resp oljad bult/skruv. Snacket om efterdragning har nog tillkommit och spridits av någon verkstad som ville skylla ifrån sig för dåligt dragna skruvar gissar jag. Var med en gång på Volvo när plötsligt alla M22 började strippa gängorna för att vi hade fått in på linan skruvar som var inoljade från lev. Ledde till lite huvudbry först. Sen avfettade vi alla skruvarna och behöll momentet. Bingo!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.