Bild
Nästa artikel
Frågeställaren funderar över om Volkswagengruppens automatväxlade DSG-låda som finns i bland annat Tiguan och Skoda Kodiaq är driftsäker.

Bilfrågan: DSG-problem?

Bilfrågan

”Kommer växellådan i en fabriksny VW Tiguan eller en Skoda Kodiaq att hålla?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Finns det anledning att tro att växellådan i en fabriksny VW Tiguan (1,4 bensin) eller en Skoda Kodiaq (2,0 bensin) med 6-växlad DSG kommer att hålla? Självklart under förutsättning att service sköts korrekt.  
Ingemar Brinkenberg

Svar:
De stora problemen med VW-koncernens DSG-lådor har främst drabbat den sjuväxlade versionen och har varit vanligast i bilar som körs mycket i stadstrafik. Taxi exempelvis. DSG-lådor slits av långsam och ryckig kökörning så det bör man undvika. Den sexväxlade DSG-lådan har inte ställt till med några nämnvärda problem.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Håller du med om svaret?
 

Kommentarer

#1
2017-12-14 08:57

2.0 TSI har inte sexväxlad DSG utan sju växlad, dock av våtlamellstyp med högre slitstyrka. Tycker dock den sjuväxlade torrlamellslådan jag hade på förra bilen var rappare. Kör man inte taxi finns bara spekulationer kring sämre hållbarhet på den, ingen kunskap.

#2
2017-12-14 09:05

Tror för 5 år sedan nej. Nu är det förbättrade funktioner och barnsjukdomarna bör vara bortbyggda på vag lådan.
Men en automat oavsett fabrikat är en större risk än en manuell låda utan mekatronik.
Har skälv den 7 växlade och funkar fint än. :)
Men med tre års garanti och maskinskadeförsäkringen så bör man väl vara trygg.

#3
2017-12-14 09:22

Svårt att veta. VW's problem med DSG har ju till viss mån berott på att de fuskade (VW = fusk) och satte en för klen DSG-låda i en för motorstark och tung bil.

Om jag skulle köpa en bil med DSG så skulle jag kika på motorns vridmoment vs vad DSG-lådan max klarar av. Finns det en trevlig distans där emellan så skulle jag vara trygg ( ref. https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox ). Skulle jag ha behov av att dra tyngre släpvagnar så skulle jag nog avstå DSG-låda helt.

VW tillämpar (vilket har skadat motorer) mycket långa serviceintervall, så jag skulle nog kika på möjligheten till tätare oljebyten i DSG-lådan. Är det inte överdrivet dyrt (kolla med icke-märkesverkstad), så skulle jag byta oftare.

#4
2017-12-14 09:51

Jag inte om det kan kallas fusk från VW:s sida när de använder DQ200-lådan från LuK som är specad till att klara 250Nm tillsammans med en motor som ger 220Nm.
Anser nog att det är LuK som fuskat med specen.

#5
2017-12-14 10:13

Fast belastningen på växellådan kan, beroende på körstil, momentant vara betydligt högre än motorns teoretiska maxmoment. Så ju längre "distans" desto bättre, så klart. Särskilt om ändamålet är taxinäring.

#6
2017-12-14 11:48

VW Tiguan 1.4 bensin, som nämns i frågan, har väl den 7vxl torrlamellådan DQ200 vad jag vet och inte en 6vxl som man får intryck av här. Rätta mig gärna om jag har fel.

#7
2017-12-14 12:36

@Rutger, så vitt jag vet så har nya Tiguan 1.4 fortfarande den gamla DSG6 med våtlamell. (DQ250). DSG7 finns bara till de större motorerna och är då den nya DQ500, också med våtlamell.

#8
2017-12-14 12:40

Vilka VAG-modeller har DSG7 med DQ200-lådan (torrlamell), och vilka har DSG7 med DQ500-lådan (våtlamell)? Någon som kan bringa klarhet i denna förvirrande fråga?

#9
2017-12-14 13:11

DQ200 finns kvar över större delen av VAGs modeller på motorer med maxvrid understigande 250 nm i kombination med framhjulsdrift (om den vore så usel som vissa påstår har jag svårt att se att VAG skulle fortsätta leverera ut hundratusentals bilar med den årligen, men det är en högst personlig reflektion). DQ 500 ersätter den sexväxlade DSG lådan, och finns på nyare modeller. Ungefär... Förvirrande? Jo tack!

#10
2017-12-14 13:18

Swemba - Du verkar ha rätt. Googlat lite och Tiguan 1.4 har 6vxl DSG, så därmed har den alltså våtlamell oavsett beteckning. Så jag korrigerar härmed mitt tidigare inlägg.

#11
2017-12-14 14:32

För att göra förvirringen komplett finns den nya sjuväxlade till 2.0 tdi 150 hk i kombination med fyrhjulsdrift på t.ex. Octavia. Samma bil och motorstorlek men 184 hk i kombination med fyrhjulsdrift har den sexväxlade. Till Octavian finns det åtta olika motoralternativ, till ett av dem finns det plötsligt en femväxlad manuell låda - vad hände med standardiseringsivern?

#12
2017-12-14 17:24

Av ekonomiska skäl skulle jag absolut inte köpa en VW med den sjuväxlade DSG som har torrlamell. Den vanliga sexväxlade DSG med våtlamellkoppling verkar betydligt mer hållbar. Är det någon som vet varför man bygger torrlamellkopplingslådan? Är det för att spara på oljebytena eller är det för ATT lådan ska paja och ge kortsiktiga vinster för VW? Man undrar.

#13
2017-12-14 17:28

Jag tycker att DSG är skit, att kunna köra bekvämt och ryckfritt i stadstrafik är hela poängen med en automatlåda. Dessutom vill dom ha 20k för skiten - nejtack

#14
2017-12-14 18:08

Jag gillar inte DSG-lådan heller. Drabbades som en hyrbil.
Köra in i mitt korta och smala garage var spännande då inkörningen skedde i plötsliga hopp på två till fyra decimeter.
Fickparkering är ännu mer spännande.
Föredrar helt klart min Mitsubishi med hybrid/elmotor och Rem-Johanväxellåda.
Backkameran må hållas ren, men bilden var märklig och långt ifrån lika användbar som den i Mitsubishin.

#15
2017-12-14 19:11

#4 Mr. Wheeler... För tajta marginaler kombinerat med att VW helt upphört att testa sina konstruktioner = man fuskar istället och chansar på att saker skall hålla. Det mest enkla stresstestet hade avslöjat om VW blivit lurade av LuK's specar, eller att deras egna motor kanske har högre vridmoment än specarna... -men, som sagt, VW testar inte längre sina konstruktioner utan fuskar bort den biten och låter bilköparna ta smällen.

En normalt funtad ingenjör vet att man testar extra noga om man börjar komma nära max.specar -men hos VW jobbar inga sådana ingenjörer (längre), vilket naturligtvis får konsekvenser i de bilar de släpper från sig.

#16
2017-12-14 19:28

Jag säger som Toyota toyotafanatiker om CVT, man måste lära sig kör DSG... :-D

#17
2017-12-14 19:36

DQ200 lådan idag är helt suverän, växlar mjukt och rappt och vid parkering kan man simulera momentomvandlar lådans mjuka start och stopp med bromspedalen utan att röra gaspedalen. Inga momentomvandlar lådor kommer i närheten utom kanske BMW:s 8 stegade. Dagen automater utan dubbelkoppling kan också krångla , hugga etc. De innhåller också en datastyrd mekatronik enhet precis som DSG som det kan bli fel på. Vad beträffar hållbarheten så kan kopplings paketet med torrlammel bytas ut om de blir utslitna för ca 15k om man behåller bilen längre än vad försäkringen täcker så det är lugnt med DSG...kör vidare.

#19
2017-12-14 20:04

DSG-entusiasterna erkänner att denna dubbelkopplingslåda kan rycka i lågfart, men det ska man lära sig att parera med bromspedalen! Jag kan inte se någon fördel med DSG mot den helt steglösa och ryckfria CVT-lådan. Men CVT ylar ju vid fullgas! Jaha, men jag stampar inte plattan i mattan stup i kvarten på landsväg, och alla motorer låter väl vid fullgas, oavsett växellåda. Är det också avsaknaden av markerade växlingssteg som stör i CVT-kritiken? Subaru har infört dessa simulerade växlingar i sin CVT, fast de är fejk och inte behövs. Men traditionens makt är stor, det ska tydligen märkas när växellådan arbetar, även i en automat...

#20
2017-12-14 20:17

CVT är bäst, sedan en med momentomvandlare, ifall man inte har råd med bättre så en DSG. Detta när man ser på alla områden en automat bör fungera bra, inte endas 0-100 km/h som för dom flesta är helt onödigt.

PS. Kan förövrigt inte fatta att folk köper bilar från dessa kriminella företag!? https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-emissions-germany/german-w...
Har man ingen som helst koll på någonting här i världen!?

#21
2017-12-14 20:26

Dq200 lådan i dag är nog den låda som är smidigast och växlar klockrent smidigt
Inga problem med kryp eller parkering numera.
Låga förluster då det är torrkoppling.
Aldrig seg eller konstig i -15 som andra lådor är
Det är nog en anledning att min octavia 1,0 tsi går att köra på 0,42 i gynsamma lägen på landsvägen.
I stan växlar min bil obemärkt från 1700 varv till 1300 från 1234567 och likadant vid kallstarter.
Jag kan inte med ylandet och växlingar på 2700 varv bara för lådan är lite kall och seg som det är med flera.
Är det så blir det manuell.
Jag tänker som på Ford för nåt år sedan deklarerade sin motor med konversonell automat och en ökad förbrukning på 15%

#22
2017-12-14 20:29

#18 Peter E... -Jag har stenkoll på hur VW testar, eller rättare sagt inte längre testar, utan väljer det snabba fuskets väg istället. Hade VW varit en smula "normalt funtade" så hade de inte låtit Taxi-bolagen stå för testet av DSG-lådorna, eller för den delen kunderna med kamkedjehaverierna, de som råkat ut för abnorm oljeförbrukning och naturligtvis de smällande gastankarna m.m. m.m.... -stresstester av de mest enkla varianterna hade lätt kört sönder både kamkedjor, och fått motorer att dra 5 liter olja per 100 mil. Men visst, VW kanske testar -men då får det räcka med en sväng på personalparkeringen, så kan de i alla fall säga att de testar...

#23
2017-12-14 20:34

Subaru i parti och minut.
Toyota cvt.
Jag tror det kommer en baksmälla i sinsomtid.

#24
2017-12-14 20:38

Ironiskt är att i långsam och ryckig kökörning så behövs en automat som alla mest.
CVT.

#25
2017-12-14 21:04

Ja bilarna är ju totalt otestade och fler och fler vill vara testförare...

https://www.volkswagen.se/sv/nyheter/senaste-nytt/2017.html#item=1&p...

#26
2017-12-14 21:14

Miljoner flugar kan ju inte ha fel, eller hur? ;)
Markandsföring är kungen! Det som gäller är hur produkterna anses vara, inte hur dom är i verkligheten.

#27
2017-12-14 21:21

Så vi som kör VW vet inte hur dom är i verkligheten??

Mycket får man läsa men...

#28
2017-12-14 21:52

Jag har precis beställt en Passat för att det är en redig bil som passar oss bra just nu. Synd att VW fuskar och att man inte kan beställa riktig automat.. Aja det är bara på långtidshyra i tre år och det var priset som fick avgöra.

Såg att amerikamodellen av Tiguan som baseras på Europas allspace kommer med 8-stegad tiptronic.. Vilken dröm

#29
2017-12-14 23:55

Underligt att VW som enligt vissa erbjuder allt, inte kan erbjuda en vanlig automat som alternativ.
Rädsla för att det skulle kunna tolkas som att DSG inte är världens åttonde underverk?

#30
2017-12-15 00:14

Hade hyrbil i en månad. En Superb med DSG. Har i princip aldrig kört automat tidigare och är ovan med sådan. Ändå upplevde jag inga ryckigheter eller konstigheter. Det var som att köra manuellt men utan att behöva växla. Vet inte vilken typ av DSG det satt i bilen. Baserat på den erfarenheten så får annat löst folk tycka som dom vill om DSG. Jag kan iallafall tänka mig DSG i egen bil.

#31
2017-12-15 00:30

Golf 7 MY17, inte rullat 2000 mil ännu och växellådan trilskas redan smått. Långsam som satan efter stillastående. Halvt jiddrig vid kallstart. Självklart "inget fel på den.." och "inte inkörd ännu..." från VW-håll.
Finns en anledning till varför man väljer leasing om man tvunget ska köra bil från Volkswagen-koncernen. Låt fuskarna stå med risken för sin egen produkt.

#32
2017-12-15 07:45

En fråga som jag tycker vore intressant att få ärligt besvarad är om folk här som haft en bil med havererad DSG kan skriva det, kanske någon ids starta en tråd? Själv känner jag att de flesta (jag inkluderat) endast läst om problemen, men aldrig träffat på någon som faktiskt bytt låda eller skrotat bilen. Har själv haft en Passat som såldes vid 20 kmil, inga problem, olja byttes var 6000 mil/3 år (i lådan).

@n-iklas, det är ju inte så många tillverkare som erbjuder alternativ till sina dubbelkopplingslådor, bland de tillverkare som har någon, antagligen inte billigt/intressant att erbjuda flera typer av automatsorter, om vi räknar bort de hemska manuella datoriserade lådor som tex PSG haft i sina billigare bilar.

#33
2017-12-15 07:45

Det finns en nackdel eller en aspekt med dsg som är skillnad mot konversonell automat.
Det är en fördröjning på ett antal millisekunder från bromsen släppts tills den drar.
Kan upplevas irriterande vid rödljuset men man vänjer sig och gillar läget.
Med vanlig automat ligger ju turbinen i konstant ingrepp och slirar och ger omg drift vid tex grönt ljus.

#34
2017-12-15 07:51

Skarj. Första åren eller versionerna skulle inte oljan bytas och fanns inte ens en plugg.
En av anledningarna till dom problemen som var tidigare.
En klar miss av vag som inte tog ansvar för det.
Numera är det plugg och 6000 mil på oljebyten i lådan vilket är en av flera positiva faktorer.

#35
2017-12-15 08:06

@mso 1000: Jag har nu en Golf TDI 2,0 med den 7-stegade våtlamelllådan och den saknar fördröjningen och drar direkt. De Passater jag haft med DQ200.lådan hade en liten fördröjning.

#36
2017-12-15 08:44

@skarj Jag känner flera som fått nya lådor bytta på garantin.
DSG är också en robot, bara mer avancerad än semi-automaterna du pratar om. Det är därför DSG är så fruktansvärda från stillastående, backar och I viss kökörning.

Jag tror att många som köper DSG kommer från manuella lådor och har ingen eller väldigt lite erfarenhet av automat.

#37
2017-12-15 09:09

@Carl, testa en modern momentomvandlarautomat, typ hyllade ZF8HP. Den beter sig ganska precis som en "DSG". Anledningen stavas effektivitet. Man vill ha så lite "slirning" som möjligt för att spara droppar. Då blir det ryckigt, eller åtminstone ryckigare än vad de gamla 3-stegsautomaterna var som nästan slirade konstant.

#38
2017-12-15 10:47

Det har jag också märkt, men inte alls som DSG. Toyotas HSD går mkt fint i stadskörning, får se vad som finns på marknaden om 3 år när privatleasingen löper ut.

#39
2017-12-15 11:01

#36 och #38: Jag har 30 års erfarenhet av automatlådor och jag tycker DSG fungerar alldeles utmärkt, även i kökörning och fickparkering. Den låda jag tyckt sämst om är den som satt i Volvo 343 dvs CVT. Konstig känsla när motorvarvet är konstant men farten kan öka.
När det gäller Toyotas HSD har det inget med vare sig konventionell momentomvandlar automat eller DSG att göra.

#40
2017-12-15 11:06

Toyota HSD går absolut fint i stadskörning om man inte gasar så mycket, men det gör även DCT-försedda hybrider.
Sen är det stor skillnad på olika DCT-lådor och hur de är programmerade.

#41
2017-12-15 11:09

Har inte kört "remjohan" eller vad den nu kallades, men har kört semi-automaterna från Mercedes, Toyota och den sämsta av dom alla - möget från Alfa. Tror den hette selespeed.. Fyyyy fn

#42
2017-12-15 11:13

@mso1000 #33, Inte längre! Även moderna momentomvandlarautomater "frikopplar" när du står stilla för att spara droppar.

#43
2017-12-15 14:12

Jag har aldrig ägt en VW med DSG, men kört ganska många och det jag gillar är att de inte befinner sig "mellan" växlar som traditionella automatlådor gör utan byter växel tvärt. Det är få saker som jag ogillar så mycket som känslan att man trampar en stund i onödan innan en låda reagerar. Subaru XV med Lineartronic (CVT) reagerade direkt med att yla som en Toyota, men de hade inte heller insett att tanken med gastryckandet var att öka farten.
I våras testade jag några olika automatväxlade bilar och de var som att köra en Volvo 144 med automat: man trampar, det låter mer och sen efter en stund ökar farten och ytterligare en stund senare matchar varvtalet på motorn bilens hastighet.

För nåt decennium sen hade jag en gammal Audi S6 2,2t automat. Det var nog den sämsta motor och växellådskombination jag ägt. Först skulle man få turbon att börja snurra och sen kanske automaten började reagera.

#44
2017-12-15 17:39

Varför utsätta sig för den risken ?
Glastak tillför dessutom så lite merupplevelse och mest bekymmer med solen sommartid.

#45
2017-12-15 22:10

Den som har problem med ryckig DSG, har ni automatic cruise control? Använd den vid kökörning så har man i princip en autonom bil och behöver inte bry sig om gas broms.

#46
2017-12-16 00:17

Jo jag förstår bengt39.
Glastak ger alltid växellådsproblem. Sambandet är glasklart.

#47
2017-12-16 07:22

Det är det här smått idiotiska Vi Bilägare siten som ger nästa artikel när man går neråt och det fungerar inte helt omärkbart så det är därför Bengts kommentar sitter på fel artikel?

#49
2017-12-16 11:07

Denna hemsidan fungerar mycket dåligt tyvärr. Man kastas hit och dit, hamnar på fel artikel, blir utloggad och texten blir ofta i en hel klump och svårläslig.

#50
2017-12-16 15:10

Min DSG-låda kan börja gnälla vid växling en varm dag i rusningstrafik med långa köer och många rödljusen, t ex i Köbenhamn. Problemet löses enkel genom att lägga i en fast växel. Då slutar gnället.

#51
1
2017-12-16 19:01

Skitbilar.

#52
2017-12-17 10:34

"DSG för de som inte har råd med riktig automat..."
Efter att ha kört ut två Passater med DSG så kan jag säga att jag saknar lådan.
Mina tre senaste bilar har ju varit med Aisin 8-växlade automat som fungerar bra, men DSG:n ger mer exakthet och kontrollerat driv. Fördröjning, ryck, omöjlig att backa med osv, jaha, kanske mina typ 25000 mil har gjort att jag klarar av det eller lärt mig att hantera det.
Känns som om det är mest de som inte har DSG som klagar på dem, liksom på det mesta på denna sidan.
Har kört CVT i vissa bilar också, kan förstå smidigheten i stadstrafik, men i övrigt så försvinner all känsla.

#53
2017-12-17 11:46

DSG-automat tilltalar uppenbarligen en viss typ av förare, de som kör aktivt och "sportigt." Dessa vill gärna bemästra DSG-lådan, och gillar att kunna övervinna ryckigheten i lågfart osv. Man kan tycka att dessa sjutusan till bilförare egentligen hellre borde gilla manuella lådor. Då skulle de ju ha total kontroll över bilkörningen... Vi som inte tillhör denna elit av bilister, passar nog det mycket bättre med CVT eller konventionella automatlådor.

#54
2017-12-17 14:23

Varför måste man vara sportig och mästra sin bil och körning bara för att man gillar DSG?
Bara för att du inte gillar DSG, 40-talisten och trivs bäst med CVT så innebär det inte att alla är som du.
Varför måste man sätta epitet på saker som en växellåda?

#55
2017-12-17 15:08

EnannanRobban. Vitsen med en automat för min del är att den ska inte förmedla mig någon känsla, ju mindre som den märks desto bättre är det, grejen är att bekymmerslöst bara flyta fram och där vinner CVT lådan.
Har även kört riktig automat jänkebil med V8 och super duper styrservo, jänkarna låg i ljusår före vad gäller komfort och helt säkert uttänkt till megastäderna deras. Det infinner sig ett minimum av stress i köer med en bil som ger direkt och följsamt bara med att trampa lite på gasen och där ligger min Auris HSD trots en mycket svagare drivlina nära i känsla och att jag kör den på samma sätt som en jänkare, vill jag ha fart så ger jag lite påskjut med gasen och släpper sedan av och låter varvet komma ned och bilen den rullar så fint.

#56
2017-12-17 15:15

Min tanke med automat är i staden. Trafiken här har med åren ökat något så ofantligt att det inte längre som förr finns något klockslag med stiltje utan att flödet är konstant. På det så saknas de stora städernas bilkultur så att "knökigt" är milt beskrivet och på det så finns nu farthinder placerade överallt.
Jag lever exakt i en sådan flora som inte DSG lådan tycker om och då undrar jag syftet med den, Autobahn?

#57
2017-12-17 15:28

Tvärnit, du har dina preferenser och behov, jag har mina.
Vad vitsen med en automatlåda är, är ju upp till var och en. Lev med det.

#58
2017-12-17 16:56

EnannanRobban.
Min mening om automatlådan är generell men också min egen vilket är svårt att låta bli, jag tror inte att någon klarar sig runt den personliga vinklingen och att du står i ditt eget skrivande absolut inte som ett undantag.

#59
2017-12-17 22:02

Många ogenomtänkta skriverier om DSG. Att den är ryckig, att den bara skulle funka för sportigare förare, att den bara funkar på autobahn, att den inte funkar i stan, att den inte funkar när flödet är konstant(?)...
Haha, ganska mycket trams...

#60
2017-12-18 08:14

#59 Axa... Mycket skriverier om DSG? Jo, så blir det nog när VW beter sig som en riktig skitfirma och vägrar inte bara att erkänna problemen, utan vägrar även att rakryggat stå för sina misstag. Barnsjukdomar med teknik kan hända den bäste, men det som skiljer ut proffsen från bedragarna är hur man väljer att hantera dessa -VW ville uppenbarligen inte betraktas som proffs. I stället för att komma till ett avslut, så blir det, som du konstaterat "många ogenomtänkta skriverier", precis som VW vill...

#61
2017-12-18 08:17

LeifV
Dina personliga åsikter om VW har inget att göra med hur DSG fungerar....

#62
2017-12-18 08:27

Det handlar mer om hur VW "fungerar" (skiter i bilägaren) än själva DSG-problemet, vilket är banalt -bara att fixa alltså! Barnsjukdomar kan drabba alla. Kan ha missat något... när genomförde VW en återkallning här, med utbyte av DSG-lådorna som i Kina i stället för att låta bilägarna leva kvar med barnsjukdomarna? Kan tycka det är lite märkligt att VW ville att allvarligare fel med en DSG-låda skulle användas för att svärta ned övriga, som troligen håller en högre kvalitet, men vem vet hur de resonerar...

#63
2017-12-18 08:43

LeifV
Förvisso så handlar artikeln om huruvida det finns problem med DSG men kommentarerna har glidit över till att handla om hur DSG fungerar praktiskt i trafiken. Att VW har haft vissa problem med DSG har inget att göra med hur det funkar vid körning, huruvida man måste vara sportig förare eller att trafiken ska flöda(?).
När det gäller DSG så kan man konstatera att lådan finns i olika varianter och suttit i kombination med olika motorer. Det är konstaterat att det är främst taxibilar som har drabbats av problem. Med det sagt så kan man konstatera att det rullar en hel del bilar med DSG som inte har problem.

#64
2017-12-18 10:08

Som en ren gissning klämmer jag ur mig att det årligen säljs typ tre miljoner bilar med dubbelkopplingslådor. Om de går sönder "en masse" eller är allmänt ogina att ha att göra med kommer de att försvinna från marknaden illa kvickt. Trenden är inte sådan... elektrifierade drivlinor kommer säkerligen att göra dem omoderna, men tills dess verkar DSG-hatarna få stå ut med att de finns kvar och dessutom ökar sin marknadsandel. Men skyll på oss okunniga som mer än gärna använder dem, utan att förstå hur dåliga de är.

#65
2017-12-18 12:45

Det som är populärt försvinner inte bara för att det går sönder, eller har negativa effekter - så rationella är inte människor.
Men det är en populär myt att odla när någon vill försvara hur bra det dåliga är...

Titta på alla former av negativa ting i samhället som bara fortsätter att finnas till trots att alla vet att det är dåligt, men det är också populärt och därför blir det kvar.

Om det är bilar, dum politik eller missbruk av någon drog, kvittar lika.

#66
2017-12-18 15:54

Precis N-iklas, det är vi enfaldiga som inte förstår att något är dåligt som borde ersättas. Att aktivt välja en bil med DSG låda för att man tycker att den är bättre än andra lösningar, trots att man prövat både manuell låda och olika sorters automater, borde i vart fall vara belagt med spöstraff. Genom att låta folk välja själva efter eget tycke och smak uppnår vi aldrig konformitet och stagnation, det får bli bättring där.

#67
2017-12-18 16:01

Niklas
Visst är det så. Nu är jag inte någon fanatiker av DSG, har bara testat med hyrbil en månad, men det finns en del utsagor om hur illa det är med DSG. Dock finns det desto fler vittnesmål om att DSG funkar bra och utan problem.

#68
2017-12-19 11:19

Visst Axa, om man kan utgå ifrån att alla som INTE gnäller över en DSG-låda är nöjda, så är det jädrans många nöjda användare inklusive jag som har haft båda 6- och 7-stegslåda som funkar bra.

#69
2017-12-20 20:03

Vid vanlig vardagskörning, utan allt för många långsamma köer eller komplicerade parkeringsmanövrer, kan nog en dubbelkopplingslåda funka bra. Men om man t.ex. drar tunga släp, och inte minst när man ska backa med släp, då briljerar den konventionella automatlådan med momentomvandlare. Med "lock-up", som finns på alla moderna automatlådor med momentomvandlare, elimineras problemet med högre bränsleförbrukning.

#70
2017-12-28 11:51

jag hade tidigare en fabriksny Tiguan 14 med DSG sju växlad den var helt bedrövlig i stads trafik tex vid urgång ur en rondell så gissade den vilken växel den skulle ha till följd att den hackade det blev ungefär som att tappa kopplingen i en manuell låda ,hade den inne på märkes verkstad ett flertal ggr utan märkbar skillnad fick låna en DSG med sex växlar den hade ingen tendens till hacka.tröttnade på den bilen och bytte till en maskin med riktig automatlåda.

#71
2018-01-02 19:21

Om du är rädd för att slita DSG-lådan vid kökörning, varför inte lägga i ett fast läge? Jag lägger i 2:an och det går helt utan bekymmer i de köer som de "krocklustna" orsaker på huvudleder.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.