Nästa artikel
Bilfrågan: Diesel lämpligt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Diesel lämpligt?

Publicerad 6 november 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Frågeställaren om diesel är rätt val och varför myclet fokus ligger på dieselbilar.
"Jag är på väg att skaffa en ny bil och då jag mest kör korta sträckor, en mil morgon och kväll, undrar jag om diesel verkligen är lämpligt?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Jag är på väg att skaffa en ny bil och då jag mest kör korta sträckor, en mil morgon och kväll, undrar jag om diesel verkligen är lämpligt. Vissa bilhandlare säger att om man mest kör korta sträckor så hinner inte partikelfiltret bränna ur och följden kan bli kostsamma reparationer.
Jag kör i snitt 1 300 mil per år.
Diesel är ju generellt dyrare i inköp men snålare på bränsle medan en bensinmodell är billigare men dyrare i bränsle, gissar jag. Varför är nästan allt fokus på dieselbilar i era reportage/tester?
Sven Axell
 
Svar:
Om du mest kör korta sträckor och inte mer än 1 300 mil per år är det inte så bra att skaffa en dieselbil. Beräkningar som Vi Bilägare gjorde för några år sedan visade att man – beroende på bilmodell – behövde köra över 1 800 mil per år innan det började ”löna sig” med diesel. Dieslar som går korta, dagliga sträckor behöver då och då köras längre för att partikelfiltret ska rensas. Vissa tillverkare, Volvo till exempel, rekommenderar den som kör lite att hälla i en tillsats av (dyrt) additiv vid varje tankning för att inte dieselbränslet ska oxidera och sätta igen filtret.
En bensinbil är vanligen billigare i inköp och skatt och de nya bensinmotorerna är nästan lika snåla som dieslar. I sommar har det visserligen varit billigare att tanka diesel, men bränslepriserna fluktuerar och ibland är bensinen billigare.
Att dieselbilar förekommer i många av våra tester beror på att vi försöker spegla bilmarknaden och nästan 60 procent av nybilsköparna har i år valt diesel.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Håller du med om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-06 08:13
Leif Kavander

" nästan 60 procent av nybilsköparna har i år valt diesel."
Tycker det är knepigt med statistik, om man tar bort tjänstebilarna, hur ser procenttalet ut då?
Skall bli intressant hur det blir med framöver om och när folk kommer att köra kortare sträckor, vad väljer de för bil då. Bensinare eller diesel. Tror att det stora genombrottet med el bilar kommer att dröja några år till.

#2 • Uppdaterat: 2015-11-06 08:20
Granlundii

Kan någon utveckla det där med andrahandvärdet; här i Finland tycker jag det nästan är tvärt om att diesel har sämre andrahandsvärde, men kanske det beror på att dieselbilar är mycket populärare i Sverige. Skulle ändå förvånda mig och diesel skulle ha väldigt mycket bättre andrahandvärde, även om man ofta hör det argumentet. Kollade ett snabbt exempel på en modell här i Finland; dieseln var 2000e dyrare som ny, som 8 år gammal var dieseln i stort sett samma pris som bensinaren, högst 500e dyrare. Detta var förstås bara ett exempel, kan ju vara annorlunda för andra märken...

#3 • Uppdaterat: 2015-11-06 08:50
saabnisse

Jag håller med milkylainen utom när det gäller sugmotor, kör man som Sven Axell 1 mil hinner motorn bli varm och då är det ingen nackdel med en överladdad bensinmotor, tvärtom, den är oftast roligare att köra med en trevligare vridmomentkurva.
Och det bästa, bensinmotorn tvärkroknar inte vid 4000 varv som många smådieslar gör. Dessa kräver automatlåda för att man inte ska få förslitningsskador i högerarmen genom ett evigt ryckande i pinnen.

#4 • Uppdaterat: 2015-11-06 09:17
Mr.Wheeler

När det gäller andrahandsvärdet för dieslar tror jag det är mycket osäkert. Just nu är dieslar populära tack vare låg förbrukning och en påstådd miljövänlighet som gär att de klassas som miljöbilar med skatterduktion/befrielse, men när MP ger sig på dieslarna för deras partikelutsläpp och subventionerna försvinner efter 5år kan andrahandsvärdet rasa fort.
Det enda miljövänliga med diesel är att de drar lite bränsle.

#5 • Uppdaterat: 2015-11-06 09:19
Henrik M

Här har vi väl verkligen ett exempel på någon vars körmönster skulle vara perfekt för en laddhybrid. Nu vet vi inte vilken prisklass frågeställaren tänkt köpa bil så självklart kan prisskillnaden bli omotiverat stor i dagsläget.

#6 • Uppdaterat: 2015-11-06 10:04
Granlundii

Kör för övrigt själv ungefär lika mycket som frågeställaren1300-1400 mil per år, men den skillnaden att min arbetsresa är två mil istället för en mil. Har varit ganska klart för mig att det är bensin jag vill ha i första hand, diesel är ändå inte otänkbart då den nog hinner bli varm på två mil. Men för frågeställaren skulle jag inte rekommendera diesel, risken för filterbekymmer med mest enmilsresor lär nog vara rätt stor.

#7 • Uppdaterat: 2015-11-06 10:26
Henrik M

Sen kan man ju även se det ur ett annat perspektiv, kör man så lite så spelar bränslepriset en mindre roll i sammanhanget än om man kör mycket så då kan man passa på att köpa nå´t lite roligare utan tänka på bränsleförbrukningen så mycket. Vi skulle köpa andrabil för ett tag sen, den rullar c:a 1000 mil/år och vi började kika på Golf, Astra och andra såna tråkhögar, slutade med att vi köpte en pedantskött Jaguar S-type med V6:a på 240 hk istället för samma pengar, självklart lite dyrare försäkring och skatt, men så mycket trevligare och mer känsla än vad vi först kikade på :) Och som sagt, den drar några dl mer per mil, men på 1000 mil om året så vem bryr sig, livet är för kort för att snåla sig genom det!

#8 • Uppdaterat: 2015-11-06 10:41
Simon no1

Diesel är på väg bort, det kommer att bli alldeles för dyrt och då faller begagnatpriserna och det blir en riktigt dålig affär både för plånboken och miljön!

#9 • Uppdaterat: 2015-11-06 11:13
PREVIA

Snittet på körsträcka per år i Sverige sjunker hela tiden och ligger numera på nära 1200 mil per år. Räknar man bort taxibilar resandesäljare budbilar och tjänstebilar som måste rulla många mil för att få "billiga" mil så blir vardagsbilistens mil inte så många per år. Väljer man diesel så får man mycket på köpet, som en dyrare ,tyngre bil med dyrare försäkring ,skatt och service, dyrare motordelar, service på dieselmotorvärmare och sämre värme i bilen vid vanliga korta körningar, onödiga längre körningar bara för att partikel
filtret skall bränas ur, hur kul käns det för miljön, och nöjet att lukta diesel länge efter tankningen. Man kan heller inte tanka var som helst med dieselbilen utan att kolla om den dieseln som säljs inte ställer till med motorstopp även om man inte feltankat vilket många bilister gör var dag. Så varför välja dieselbil nu när det finns bensinbilar som gått snålare än dieselbilar i VB biltester och som även har värme på vintern och får köras i alla städer i Europa alla dagar på året?

#a • Uppdaterat: 2015-11-06 11:22
Peugeote-Pär

Jag tror alltid dieseln kommer vara populär, dock så kan fördelningen mellan bensin/diesel bli mera jämn med tiden...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.