Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Bensin, diesel, hybrid, el...?

Bilfrågan

”Gillar tanken att köra på el. Men, är det bättre att i dagsläget gå på billigare diesel ändå?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag ska köpa ny bil och undrar vad man ska välja avseende bränsle. Bensin och diesel känns lite ute, men vågar man köpa en laddhybrid (det jag helst vill ha)? Har inte budget för en Tesla eller liknande och vill inte köpa en ny bil. Så valen är få, exempelvis en begagnad Outlander PHEV eller en VW GTE. Men då blir det en fråga om vad det – eventuellt – kostar att byta batteri. Som exempel, har varit i kontakt med VW och de vet inte vad det kostar att byta batteri på en GTE… Som privatköpare kan ju en sådan merkostnad bli hög, eller sänka andrahandsvärdet betydligt. Gillar tanken att köra på el. Men, är det bättre att i dagsläget gå på billigare diesel ändå?
Stefan S

Svar:
Jag har själv kört en hel del med laddhybrider nu och jag förstår att du gillar tanken. I mitt fall kunde jag nära på exkludera tankning helt när det gällde vardagspendlandet mellan hem och arbete. Och eftersom VW i Passat klämt ner en förhållandevis liten maskin (motorvolymmässigt) så är bilen hyfsat snål på bensin också.
Personligen skulle jag utan tvekan föredra Passat GTE, främst eftersom det är en kombi med betydligt längre räckvidd på både el och bensin jämfört med Outlander. 
Jag ställde också frågan om batteriets hållbarhet till informationschef Marcus Thomasfolk på VW Group Sverige som svarade:  ”Volkswagen garanterar att batteriet ska ha minst 80 procent av sin kapacitet efter åtta år. Om batteriet går sönder är det nästan aldrig nödvändigt att byta hela batteripacket. Istället lagar man eller byter den cell som är aktuell. Det är en stor skillnad i kostnad mellan att byta ett helt batteri jämfört med en trasig cell.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2018-09-06 08:23

Mitt svar vore en fråga: Hur använder du bilen?
Åker man buss eller cyklar till och från jobbet och enbart kör bil för att hälsa på svärmor 50 mil bort fyra gånger om året ska man inte ha bil.
Som ovan, men besöker svärmor varannan vecka så blir det diesel.
Ett par mil till jobbet och enstaka resor (kanske till svärmor) så är en laddhybrid med fyra mils räckvidd ett bra val.
Bor man granne med svärmor och har ett par-tre mil till jobbet så köper man en elbil.

När jag åkte e-up! kollade jag med lokala VW-handlaren vad en del till batteriet skulle kosta vid ett haveri. Minns inte exakt, men i storleksordningen av en stor service eller möjligen ett kamremsbyte.

#2
2018-09-06 09:00

Du kanske inte skall köpa någon bil alls, utan privatleasa. Hela bilsektorn är inne i en period av mycket stor påverkan från alla håll, miljözoner, elbilar osv osv -väldigt mycket lär hända de kommande få åren och risken om man köper något och det blir fel är överhängande. Passat GTE kan mycket snabbt bli utdaterad, dvs svårsåld och till lågt pris = ditt bilägande blir rejält dyrt och jobbigt. Dieselbilen var nyss en miljöbil... det är den inte längre, utan snarare ett hatobjekt. Ingen vet riktigt hur det här kommer ta sig ut, så en säker väg är att privatleasa och bida sin tid ett par, tre år framåt -då bör saker börja klarna. Man vet troligen lite bättre var politikerna står, man har sett bilindustrins elbilar börjat lanseras och bilsektorn stabiliseras lite bättre.

#3
2018-09-06 09:23

Man bör tänka igenom körprofilen fler än en gång innan köp.

Åker man till fjällstugan var annan helg med familj och takbox blir outlandern en besvikelse med tanke på hög förbrukning och 100tusen i merpris.

#4
2018-09-06 09:23

Ja, konstigt att ViB inte frågar mer efter körprofilen, det är ju den som är helt avgörande för om en laddhybrid är vettig.

Däremot tror jag inte på att det är någon idé att privatleasa för att det skulle bli ett klarare läge på bilmarknaden om 3 år. 3 år är alldeles för kort tid för att det ska bli någon dramatisk skillnad. Dessutom, eftersom frågeställaren tänkte köpa en begagnad bil så kommer den vara rejält begagnad om 3 år, och således även i bästa fall inte vara värd särskilt mycket pengar.

#5
2018-09-06 09:37

Det absolut sämsta en privatperson kan göra idag är att köpa en ny eller nyare begagnad bil. Bensin och diesel har som du och många andra skriver en ytterst osäker framtid med förbud, skatter, miljözoner etc. Vilket kommer påverka andrahandsvärdet betydligt.
Dagens laddhybrider är tekniskt sett ett skämt då de flesta har undermålig batterikapacitet. De finns enbart för att kunna trixa med skatter och förmånsvärden. Det kommer nya modeller runt hörnet varvid andrahandsvärdet på dagens reliker kommer sjunka kraftigt.
Rena elbilar är idag för dyra om de ska ha tillräcklig kapacitet. Framöver kommer mängder av nya elbilar ut på marknaden som både är billigare och räcker längre.
Rådet är att sitta still i båten och vänta några år på att det största teknikskiftet som skett i bilhistorien på 100 år ska sätta sig. Tills dess kör din gamla bil eller hyr bil när du behöver.

#6
2018-09-06 09:52

Fundera på att leasa en bil, vänta ut utvecklingen lite. Jag förstår inte varför biltillverkare inte kan börja ta fram vettiga el modeller, tex en helt vanlig kombi eller hatchback I lagom storlek, pris osv.

#7
2018-09-06 10:14

Som sagt tror jag inte på att vänta ut utvecklingen. Även en helt ny bil idag är inte värd många kronor om 10 år, och jag tror att det kommer ta betydligt längre tid än så innan något skifte har "satt sig".

Köper man nyare begagnad idag så hinner den sjunka i värde så mycket i närtid att när det kommer elbilar i större mängd så är den näst intill värdelös ändå. Jag tror och hoppas att elbilarna kommer på allvar snart, men ännu är vi inte där, och skiftet kommer nog ta relativt lång tid, just eftersom en bils livslängd är 15-20 år.

#8
2018-09-06 10:47

Jag tycker vi fick ett mycket undfallande svar vad gäller kostnaden att faktiskt byta ett batteri, vilket ju var frågan. Så, återigen, vad kostar ett nytt batteri, inklusive montering med mera? .

Sedan får det gärna redogöras för vad det kostar att byta ut celler också, förstås. Men med min tur (och verkstädernas önskan att sälja så mycket som möjligt) så kan jag lova att om jag köper en begagnad hybrid så lär det bli batteriet de säger att jag skall byta..

.

#9
2018-09-06 10:49

Jag behöver en andra bil, och valde en mindre billig leasing bil för att slippa ligga ute med kapital och sedan stå där om några år och bilen är svår att sälja. Vågade inte chansa, och begagnat marknaden är full av bilar jag inte vill ha, mest fyrhjulsdrivna, SUV, dieseleller andra modeller som är dyra att äga. Kunde köpt en äldre bil, ifrån tiden innan vansinnet började, men då är risken stor att man står där med en bil som kräver konstant underhåll för att rulla.

#10
2018-09-06 11:30

Om man står inför ett bilbyte/bilköp så är nog inte svaret "sitt still i båten och vänta några år" ett svar man är speciellt nöjd med.
Men som många redan nämnt - körmönstret är ju helt avgörande för valet av drivlina och givetvis i kombination med priset för bilen.

#11
2018-09-06 11:36

För ungefär ett halvår sen kostade ett nytt batteri till en Nissan Leaf (24kWh) motsvarande 60 000 kr i Japan. Då lanserade Nissan möjligheten att köpa "renoverade" batteripack för lite under halva nypriset.
Jag vet ingen i Sverige som bytt batteri i modernare elbilar än Renault Clio.

#12
2018-09-06 12:52

Håller med om de flesta kommentarer men inte risken med dagens laddhybrider. Om den dagliga pendlingen är kortare än räckvidden idag så kommer bilen förstås funka i många år för bensin/diesel-fri jobbpendling. Då är det bara att sitta still i båten år efter år och köra på.

#13
2018-09-06 12:59

Batteriet i Renault Zoe som är en liten bil kostar 80 000 kr om du vill köpa loss batteriet och då sitter batteriet redan i bilen. Så VW batteribyte lär nog kosta en del även om batteriet är mindre än i Zoe.
Om man har laddmöjlighet vid bostaden kan man köra på bara el 1800 mil per år med en laddhybrid om man kör ungefär lika långt per dag och laddning över natten vid hemmet, kan man sedan även ladda på jobbet blir det betydligt flera mil på bara el.

#14
2018-09-06 13:27

Fråga dig vad du egentligen vill köra och leva med. Köp sedan en femdörrare med en bensin V-6.

#15
2018-09-06 14:15

Svar. Hur kör du? Hur är budgeten/ekonomin? Är det värt merkostnaden med en laddhybrid/elbil, kan du räkna hem den kostnaden mot en vanlig hybrid typ Toyota Prius/Auris/Rav4 hybrid? Annars kan man köra vanlig hybrid tills bättre elbilar kommit ut på marknaden till bättre pris. Diesel är skit vilket nu också syns i regstatistiken, man väljer bättre bilar för miljön/hälsan.

#16
2018-09-06 14:15

Gunnar, tolkar ditt svar som ironiskt. Skall man köpa en ny bil idag, bör man tänka på miljön i första hand. Kanske en Toyota Auris hybrid är någon medelväg?, låg förbrukning borgar för att bilen blir lätt att sälja. Dessutom kanske man kan göra ett bra kap nu när modellen skall ersättas med Corolla. Verklig förbrukning på 0,45-0,5 liter/mil är bra för en relativt stor bil.

#17
2018-09-06 22:08

För mig blev det iaf billigare med än helt ny elbil jämfört med vår 12 år gamla Octavia tdi när jag summerade samtliga kostnader

#18
2018-09-06 22:28

Bra där Tommy. Tumregeln är att en elbil går att räkna hem idag med ca 2000 körda mil per år.

#19
2018-09-06 22:47

När det gäller priset på VW's GTE-batteri så är jag tämligen övertygad om att de vet exakt vad det handlar om i kronor, men inser att det inte går att meddela den troligen extrema siffran -de skäms, helt enkelt. Batteriet (hybriden) utvecklades och prissattes som reservdel för åtminstone 5-8 år sedan, och då var säkert allt korrekt... nu har lite utveckling skett, priserna rasat och kapaciteterna dragit iväg. Utvecklar VW ett likadant batteri idag så blir det något helt annorlunda. -antingen betydligt billigare, eller samma pris och högre kapacitet allt inom samma formfaktor. Trist nog så finns inget som heter utveckling i bilindustrin, dvs när det gäller äldre fordon och reservdelar. Har sett liknande i mobiltelefonbranschen -ett originalbatteri kunde, trots att åren gått, kosta 500 kr och ha samma kapacitet som när mobilen släpptes, piratbatteriet (kvalitetsmärke) hade däremot 50% högre kapacitet till 30% lägre pris... Ibland kan man önska att bilindustrin brydde sig om sina kunder (och samtidigt tjänar pengar) istället för att enbart se till kortsiktigast vinstmaximering. VW skulle nog redan nu i längden tjäna på att uppdatera sina GTE-batterier, även som utbyteserbjudande/uppgradering och som seriös reservdel till befintliga kunder

#19
2018-09-06 22:47

När det gäller priset på VW's GTE-batteri så är jag tämligen övertygad om att de vet exakt vad det handlar om i kronor, men inser att det inte går att meddela den troligen extrema siffran -de skäms, helt enkelt. Batteriet (hybriden) utvecklades och prissattes som reservdel för åtminstone 5-8 år sedan, och då var säkert allt korrekt... nu har lite utveckling skett, priserna rasat och kapaciteterna dragit iväg. Utvecklar VW ett likadant batteri idag så blir det något helt annorlunda. -antingen betydligt billigare, eller samma pris och högre kapacitet allt inom samma formfaktor. Trist nog så finns inget som heter utveckling i bilindustrin, dvs när det gäller äldre fordon och reservdelar. Har sett liknande i mobiltelefonbranschen -ett originalbatteri kunde, trots att åren gått, kosta 500 kr och ha samma kapacitet som när mobilen släpptes, piratbatteriet (kvalitetsmärke) hade däremot 50% högre kapacitet till 30% lägre pris... Ibland kan man önska att bilindustrin brydde sig om sina kunder (och samtidigt tjänar pengar) istället för att enbart se till kortsiktigast vinstmaximering. VW skulle nog redan nu i längden tjäna på att uppdatera sina GTE-batterier, även som utbyteserbjudande/uppgradering och som seriös reservdel till befintliga kunder

#20
2018-09-07 10:11

Toyotas hybrid er fantastisk aldrig problemer og kører langt på liter.

#21
2018-09-07 10:37

Jörgen. Det måste väl vara mycket bättre att köpa en vanlig laddhybrid än Toyotas hybrid utan laddmöjlighet och då behöver man inte förbruka någon bensin alls i den vanliga körningen.

#22
2018-09-07 11:18

Köp en diesel euro 6. Dom avancerade hybridsystemen gör inte att du kommer tjäna några pengar.
En minskning med förbrukningen från 0.6 till 0,5 l gör att du sparar runt 2000kr per år!
För att spara den lilla pengen köper alltså människor dyra hybrid bilar!. Helt obegripligt!

#23
2018-09-07 11:53

Jag räknade på min egen Octavia, byter jag till en Auris hybrid sparar jag in ca 30000 kronor på fem år som enbart är relaterade till mindre förbrukning. Några hundralappar i månaden blir större belopp snabbare än vad man tror.

#24
2018-09-07 13:33

skidoo1238, håller med. Men toyota beskriver sina hybrider som "självladdande" och jag har märkt att kollegor inte förstår vad det innebär utan bara tycker att det verkar bra med en hybrid som man inte behöver koppla in med en kontakt...

#25
2018-09-08 09:09

Styggavargen - mina egna provkörningar av bl a dagens Auris HSD och många andra bilar i den storleksklassen bekräftar definitivt inte din beräknade besparing såvida du inte kör typ 5000 mil/år vilket dock är ovanligt. Och jämför du snarlika bilar med en snål, modern diesel så lär du få köra ännu längre men troligen drar Aurisen mera än dieselbilen. Men visst - jämför du med konventionella bensinare så har antagligen Auris HSD ett litet övertag men för många ligger det i häraden 0,5--1 dl/mil - om skillnaden ens finns. Det beror helt på körmönstret.

#26
2018-09-10 10:36

Ja toyota i førertrøjen også med Brint Bilen Mirai , som betyder fremtid. Glæder. Mig til den nye corolla 2,0 hybrid med cvt 10 .

#27
2018-09-12 08:47

1) om du inte har möjlighet att ladda din laddhybrid hemma och på jobbet så är det jättefint att köra omkring med en sån och "släpa på" en sjukt onödig massa vikt i batterier som du inte använder. Batterierna bör dessutom laddas regelbundet även när det fortfarande finns ström kvar i dom.
2) Jag själv har inte laddmöjligheter och då är en Toyota "självladdande" hybrid bäst. De gör i alla fall så att jag kan krypa fram med el i bilköer, i stadsmiljö och i parkeringar (och parkeringshus).
3) Diesel vill jag inte köpa hur som helst även om jag gillar motortypen, då det fort kan komma lagändringar som förbjuder mig att köra i vissa områden eller som gör den så dyr att äga så att den helt plötsligt tappar en massa andrahandsvärde.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.