Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar om det är tid eller körsträcka som styr när kamremmen ska bytas.

Bilfrågan: Ålder eller körsträcka?

Bilfrågan

”Har hört att man bör byta kamrem efter åtta till tio år, oavsett vilken körsträcka som uppnåtts. Vad gäller – körsträcka eller ålder – kanske båda?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min bil är cirka tolv år och har gått 9 900 mil. Enligt serviceplanen ska kamremmen bytas efter 18 000 mil. Det finns inget noterat om kamremsbyte med anledning av ålder (dock kontroll). Nu har jag från flera håll hört att man bör byta kamrem efter åtta till tio år, oavsett vilken körsträcka som uppnåtts.
Vad gäller – körsträcka eller ålder – kanske båda?
Lennart Paulsson

Svar:
Vi kollade med en av Skodas auktoriserade verkstäder och de bekräftade att på din bil är det 18 000 mil som gäller utan åldersbegränsning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du bytt kamrem och när gjordes det i så fall?

 

Kommentarer

#1
2018-06-13 09:48

Naturligtvis åldras kamremmen, den består av organiskt material och allt sådant påverkas av tiden, mer eller mindre snabbt beroende på miljö och belastning.
Nu är nog inte tolv år någon kritisk ålder, men om Lennart Paulsson känner sig orolig och tänker ha kvar bilen länge är det ju bäst att byta rem vad än verkstaden föreslår, de tar ju ingen risk om remmen pajar.

#2
2018-06-13 10:24

Nej, det överdrivna förtroendet för att en rem ska hålla i evighet trots att materialet den är tillverkad av påverkas av miljön och klimatet den befinner sig i är naivt.
Visst kan den hålla 10-14 år om kvaliten är enastående, saken är bara det att om man riskerar att få kasta motorn på skroten, är det en risk som inte är acceptabel, hur liten den än är.

#3
2018-06-13 10:46

Numera är remmen dubbelt dimensionerad på många bilar och går på lätten hela livslängden mellan bytena.
Många gånger är det kringutrustningen som orsakar haveriet.
Spännhjul, vattenpump. Justerhjul.
Så service och kontroll av dessa är viktig som tusan.
I dag törs man nog lita på fabrikanternas reklmedatotioner.

Det är inte som back in the days där Opel och peugot halverade bytes intervallen efter några år då dom fick facit på klen dimensionering.

#4
2018-06-13 11:58

På de sista motorerna med rem separerade Opel drivningen så att remmen enbart drev kamaxeln och inte vattenpumpen och det ökade tillförlitlighet och livslängd betydligt.
Därför är det negativt att de nya PSA motorerna har en rem för alltsammans igen uteslutande för att det är enklare och billigare än att ha två, men positivt för livslängden genom att vattenpumpen kan få remmen att haverera är det knappast.

#5
2018-06-13 12:07

mso 1000, det kan säkert stämma att remmen håller längre i drifttid räknat, men om stillastående tid räknas in kommer den inte att hålla.
Vad tror du är värst för remmen, en bil som gått 3000 mil under 18 år eller en bil som gått 18000 mil under 3 år?

#6
2018-06-13 13:21

Nisse. Om jag skulle köpa en bil som börjat gå mot 20 år utan byte och få mil så visst säger sunda förnuftet att byt rem och tillhörande komponenter.

Och Nicklas det självklara valet är att kamrem bara driver kamaxel.
Men av praktiska och kostnads skäl driver den ofta vattenpump och ev balans axel vilket medför några fler spännhjul och fler eventuella felkällor.

Men som sagt dagens rem är ofta flera gånger starkare än dom på 00talet och tidigare.

#7
2018-06-13 15:12

Faktiskt inte svårare än: Hindrar remmen dig från att sova gott, byt!
Redan att frågan ställs, gör att jag rekommenderar frågeställaren att byta, inte värt att oroas, men byt alla komponenter som remmen har kontakt med på samma gång.
Som andra nämner så är det just frågeställaren som både får bära lätt plånbok och ånger om den samme litar på svar, men olyckan ändå är framme...

#8
2018-06-13 15:45

En brusten kamrem kan för många krossa hela hushållsekonomin. Motorer kan konstrueras så att de inte totalhavererar vid ett kamremsbrott. Kanske kan något miljöargument finnas kring bränsleförbrukningen i kompaktare motorer men det kan väl inte uppväga risken att få skrota en i övrigt frisk motor eller hel bil. Ibland var det bättre förr.

#9
2018-06-13 19:58

Skoda låter lika trovärdiga, som när Mercedes började hävda att man aldrig behöver byta olja på deras automatlåder i början av 90-talet. Det fungerade. Några år.

#10
2018-06-13 21:33

Byt omedelbart! Tro aldrig på vad som lovas, det är för det mesta tillverkarna som vill få kostnaderna att se mindre ut.

#11
2018-06-14 18:32

Världens vackra..., det fanns några motorer förr som klarade rembrott utan ventilsallad, t.ex vissa av Volvos motorer.
Men om man vill ha upp verkningsgraden finns inget utrymme för en öppen ventil nät kolven är i topp.
Dessutom finns säkert inget intresse från tillverkarna att kunna garantera att motorn håller vid ett rembrott, det är nog inte många som skulle betala för det!

#12
2018-06-18 09:35

Nej ska man döma av vad som prioriteras...
Jag är väl ensam om att vilja betala "för det".
2-ventilsmotorer kan ju i några fall klara det, Opels och där var det inte värre än att man nästan kunde byta remmen själv, liksom kopplingen, men allt sådant för de som klarade det då är sedan länge historia.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.