Bild
Nästa artikel

Bilarna för komplicerade för verkstäderna?

Bilfrågan följer upp

Bilfrågan fick ett brev från en ägare av en fem år gammal BMW 5-serie. Bilen gick dåligt efter kallstart och stannade ofta. Spjällhuset måste bytas, sa verkstaden, kostar 6 500 kronor.

Bilen gick lika dåligt. Kabelhärvan måste bytas, sa verkstaden, kostar 11 000 kronor. Bilen gick lika dåligt. Motorstyrenheten måste bytas sa verkstaden.

Nu gick bilen som den skulle men det hela hade tagit tre veckor och notan blev hög. Vi börjar alltid med den billigaste komponenten sa verkstaden.

Frågan är om bilarna har blivit så komplicerade att inte ens de auktoriserade verkstäderna klarar av att felsöka dem? De drar visserligen mindre bränsle och släpper ut renare avgaser men har vi egentligen vunnit något om detta är medaljens baksida?

Jag tänker på den för tidigt avlidne Lasse Bortz som drev firma Sportvagnsservice på Lidingö. Han var auktoriserad på Ferrari, en inte okomplicerad bil för verkstaden. Lasse hade en bakgrund som elektronikingenjör, vilket han hade stor nytta av.

Vi kan ju inte lämna in bilen på verkstad, brukade han säga. Det är ju vi som är verkstaden!

Diskutera: Är dagens bilar för komplicerade?

Kommentarer

#2
2011-03-16 08:34

En mycket klarsynt artikel av Bengt.
Vi måste sansa oss och få stopp på denna teknikhysteri som råder.
De vanligaste orsakerna till att bilister köper bilar med många onödiga elektriska finesser är sannolikt okunskap och fåfänga.

Ju mer som skrivs i detta ämne är bra, det kanske får upp ögonen på några.
Annars har snart ingen av oss vanliga bilister råd att äga bil.
Och att bilägande enbart skall vara förunnat borgare och direktörer är någonting åtmistone jag vill motverka.

#1
Gert Andersson
2011-03-16 08:40

Jo, helt klart.

Dacia är lagom enkel men kunde varit större och ännu säkrare.

Så många känner sig tvingade att köpa ett överavancerat helvete. Detta tvång måste stoppas! Dacia har sett det som affärside.

Det borde finnas enklare altenativ även bland t ex V70. Det finns en stor efterfrågan på enklare bilar. Både i Sverige men framförallt ute i världen.Tyvärr förlorar märkesverkstaden på det...

#4
2011-03-16 08:58

Ett av problemen är att enskilda komponenter ofta inte går att felsöka på ett vettigt sätt. Verkstadslitteraturen är inte tillräckligt detaljerad, och många verkstäder saknar ex.vis oscilloskop som i många fall är nödvändigt för att kunna ställa en korrekt diagnos. I stället är verkstäderna hänvisade till felsökningsprocedurer som ofta mynnar ut i att man ska byta komponent X. Blir det inte bra ska man byta komponent Y. Ofta blir det rätt, men de gånger det blir fel så får kunden betala. Jag har själv jobbat med motorutveckling och förstår att det inte är lätt för verkstäderna att lokalisera många av felen som kan uppstå. Därför kör jag själv en 20 år gammal bil, som jag lätt kan felsöka själv :)

#3
Gert Andersson
2011-03-16 09:05

Snart får väl borgare och direktörer göra rotavdrag vid automobilköp...

Nej, fler gråa sossar som t ex på bilden som skapar trygghet i en föränderlig värld. Så att vi blifva av med teknikhysterin.

#5
2011-03-16 09:54

ja, vad tusan, det bästa vore ju om bara Borgare och Direktörer fick lov att köpa ny bil! Förbjud husvagnar också så blir det inte så många såssar som ligger och bromsar på vägarna med sina gamla fula bilar...

#6
2011-03-16 11:01

Visst är moderna bilarna komplicerade, men oftast fungerar minst lika bra som förr. För 30 år sedan fanns det bilar med brytarspetsar, vilka var lätta att byta. Minns att jag behövde justera/byta dessa var 500 mil. Nu fungerar tändsystemet ofta mer än 15 000 mil innan något behöver åtgärdas. Det var länge sedan jag tog med reservdelar när jag skulle åka på semester...

#7
2011-03-16 11:12

Jag håller med Megamannen, allt var inte bättre förr! Rundsmörjningar och grejer, oljebyte var 500 mil. I mitt tycke var 90-talsbilarna bäst, de hade lagom mycket elektronik för att vara driftsäkra och samtidigt möjliga att snabbt felsöka när något gick fel (det är därför jag kör 90-talare nu, efter att haft ett antal nyare bilar av olika märken, som samtliga har krånglat). Det är såklart min personliga åsikt, så alla ni som inte håller med behöver inte få stroke nu och tro att att jag attackerar er på något sätt.

#8
2011-03-16 11:34

Exakt! Dessutom är väl elektroniken som beskrivs i frågan något som finns i alla bilar som säljs idag, oavsett om bilen sedan har elhissar, centrallås, AC bilradio eller vad som nu inte vissa vill ha. Även på de "enkla" bilarna som finns att välja på...

#9
Newspeak
2011-03-16 13:49

Ännu en tröttsam diskussion om dagens teknik förd av gårdagens människor. Står ni inte ut med moderna prylar föreslår jag att ni genast skaffar häst och vagn, eller varför inte en åsna så att ni kan rida ståndsmässigt in i närmaste grannstad.

Tänk så mycket bättre det var förr då motorn bara behövde borras om efter några tusen mil. Och kolvringar som man fick byta med jämna mellanrum, så att lilla dottern fick vackra armband att dela med sig av till kompisarna. För att inte tala om den fantastiska luftkonditioneringen i form av nedvevade rutor. Allt var mycket bättre förr, eller hur?

#10
2011-03-16 14:18

@Newspeak: Om du läser mitt inlägg så ser du att enligt min åsikt var inte allt bättre förr. Men det innebär inte med automatik att allt är bättre nu. Eftersom jag arbetar med avancerad bilelektronik så vet jag hur sårbara systemen är. Jag respekterar att du tycker om ny teknik och gärna köper och kör nytt, hade ingen gjort det hade jag blivit arbetslös. Är det då för mycket begärt att du respekterar att alla inte vill göra som du? Jag förstår inte varför en del verkar få hjärnblödning så fort inte hela världen delar deras åsikt, vad än den månde vara.

#11
2011-03-16 14:33

Jag anser att BMW-ägaren blev blåst! Kabelstammen torde vara det första man verkligen kan felsöka. Alla signaler i kabelstammen kan testas på ett enkelt sätt med en vanlig verkstadslaptop. Dessutom har de flesta moderna bilar självdiagnos som själv talar om var ett fel sitter. Det finns inte på kartan att BMW-verkstaden inte skulle ha kunnat hitta felet direkt. Bedrägeri kallar jag det. Åtalbart. Stäm verkstaden.

För övrigt är bilarna inte för komplicerade för verkstäderna. Alla verkstäder - i alla fall märkesverkstäderna - har diagnosutrustning framtagen av tillverkarna själva. Skulle det ändå uppstå problem vid felsökningen har alla tillverkare en typ Hotchannel, via vilken verkstäderna kan skicka in frågor till tillverkarens ingenjörer med tillhörande utskrifter från diagnosenheten.

I exemplet ovan med BMW:n blottläggs bara hur verkstäderna blåser kunderna. Nita sådana verkstäder!

#12
2011-03-16 14:54

Frågan är egentligen felställd, det borde vara "är verstäderna för dåligt utbildade för de produkter de ska reparera?" om det vore så svårt att reparera elektroniska fel skulle ju snart sett inga produkter kunna repareras, TV, DVD datorer mm.

#13
2011-03-16 15:01

@Kapten: Du har helt rätt i sak, men det hjälper ofta inte. Delar av ditt resonemang är en del av problemet, man förlitar sig för mycket på tekniken. Bilarnas självdiagnos är väldigt bra numera, men den kan ofta förvirra mer än den hjälper. Samma sak med diagnosinstrumenten, det finns ett begränsat antal problem de kan klara av att identifiera. Händer något utanför det, slutar det allt som oftast med "Byt komponent X" eller "Felet kvarstår". Sen hamnar ärendet hos supporten, som får gräva på gammalt hederligt vis. Detta tar tid och kostar pengar, vilket såklart kunden blir lidande av. Det hjälper inte att skälla på att verkstäderna är dåliga, det är för tidsödande och kostsamt att felsöka komplexa system. Till syvende og sidst går det fortare att mäta upp fem kablar, än 500.

#14
2011-03-16 15:12

@FLAC: Du har också rätt i sak, men är du villig att betala en ingenjörslön till din bilmekaniker? Det är för övrigt inte många TV-apparater eller datorer som repareras idag. Det är billigare att skicka en helt ny produkt till kunden än att felsöka någon längre tid. Så kan man inte göra med en bil, det vore ju som att byta hela huset för att spisen är trasig.

#15
789
2011-03-16 15:20

Bilarna blir alltmer komplicerade OCH alltmer miljövänliga. Läs tex Aftonbladet om Volvos nya V60.

www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/article8604094.ab

#16
2011-03-16 15:39

AmoC, jag har god insyn i hemelektronikbranschen så jag vet hur det funkar, oftast byts produkter med nettopris under ca 1000 kr ut istället för att repareras, men större/dyrare produkter samt tex datorer och mobiltelefoner repareras regelmässigt även med felsökning. Dessutom sitter det inte folk med "ingenjörslöner" och reparerar dessa produkter och så skulle heller inte fallet vara för bilelektriker. De som idag reparerar mekaniska delar på bilar har ju knappast "konstruktionsingenjörens" lön?

#17
2011-03-16 16:12

@FLAC: Jag förstår vad du menar, men en hemelektronikprodukt är ganska enkel att felsöka med trial-and-errormetoden. Man byter processor, funkar inte det byter man moder kort osv. Det är snabbt gjort och billiga delar att ha i lager, men man kan inte göra så med en bil. Som helhet är det en mycket mer avancerad produkt, och för att kunna felsöka på ett vettigt sätt måste man förstå komplexa samband. Det behövs inte för att byta bromsklossar. Antingen måste man betala dyrt för specialistkompetens, eller så kommer de som klarar felsökningen att söka sig vidare till andra jobb.

#18
2011-03-16 16:23

AmoC: jag håller inte med dig, det där har man hört förr (tex att svenska VD:ar måste ha så hög lön annars flyttar de utomlands...) och det handlar mer om att utbilda sin personal så de får rätt kompetens, inte anställa doktorander i elektronik. arbetsmarknaden idag har ett överflöd av välutbildade arbetslösa som tar jobb långt under deras utbildningsnivå på olika områden, detta är i sig inte lönedrivande. Marknadskrafterna ser också till att vilka priser som helst inte kan tas ut, för verkstäderna kan vidareutbildning också löna sig i stället för att behöva stå för felaktigt utförda reparationer.
Därmed inte sagt att du har fel och jag rätt, eller tvärtom. Den som lever får se...

#19
2011-03-16 16:25

amoC, att byta spjällhuset så där rakt av är idiotiskt. Man kan faktiskt utan minsta problem felsöka just den komponenten enskilt. Om alla värden är ok går man vidare med nästa del i kedjan. Detta förfaringssätt kan appliceras på alla komponeneter i kedjan. Jag är medveten om att systemen är komplexa och att olika komponeneter tillsammans kan "ställa till" det, men i normala fall - om verkstaden vill anstränga sig (!) - hittas den felaktiga komponenten oftast utan större problem.

#20
2011-03-16 16:31

@FLAC: Jag håller med dig, men bara till viss del. Ditt resonemang håller upp till en viss nivå, men man kan inte vidareutbilda folk till att göra något de inte är kapabla till från början. Antingen så vill de inte, orkar inte, eller kan inte. Jmf med att vidareutbilda en undersköterska till en läkare.

För övrigt vill jag bara inflika att det känns uppfriskande att man kan ha stimulerande diskussioner med intelligenta människor på det här forumet numera!

#21
2011-03-16 16:33

@Kapten: Jag håller fullständigt med dig! Men eftersom diagnosinstrumentet säger att man ska byta, så gör man det. Det finns ofta ingen vettig litteratur på hur man ska felsöka djupare, det är en del av problemet.

Nu ska jag gå hem, återkommer i morgon! :)

#22
2011-03-16 18:12

Mycket klokt skrivet av Flac och amoc.
Det är precis så tokigt som ni båda påvisar.
Vet hur det är inom båtmotorbranchen.
Där är det precis lika illa. Är alldeles för dåligt med utbildat folk. Är helt enkelt alldeles för få som är duktiga på för många arbetsplatser.
Då blir det att dom som inte fått tag i dom bästa.
Tar in lite Roy och Roger typer. Och hoppas att företaget ska klara sig ändå.
Men det ser vi ju att det inte går.

#23
2011-03-16 20:54

Om man lämnar in en bil till en märkesverkstad som påstår att spjällhuset måste bytas för 6.500 kr och detta inte hjälper och de istället påstår att en kabelhärva för 11.000 kr måste bytas och inte detta heller hjälper och istället gissar på att Motorstyrenheten måste bytas vilket troligen hjälper, kan det inte vara rätt att bilägaren skall betala de 17.500 kronorna för de första komponenterna. Jag hade vägrat och krävt att de gamla delarna skulle återmonteras och endast betalat för motorstyrenheten. Ett klart fall för ARN.

#24
2011-03-16 21:16

@Focus: Så sant! Det är en sak att felsöka genom att provbyta saker (vilket i sig i många fall tyder på inkompetens), men att kunden ska behöva betala för att byta ut felfria delar är helt orimligt.

#25
2011-03-16 22:23

Just i det här fallet känns det inte som det har med bilens grad av teknik att göra. Komponenterna de byter låter ju helt absurda.

Spjällhuset (antar att de menar det som sitter mellan luftfilter och motor) måste ju vara en ytterst enkel detalj att kontroller funktionen på. Samma sak med kabelhärvan. Den är nästan för osannolik för att vara sann. Varför skulle det vara fel på kabelhärvan när bilen beter sig konstigt endast vid kallstart? Det är väl isåfall rätt givet att det är någon tempgivare eller datorn som tolkar givarnas data fel.

#27
2011-03-16 23:54

Hanzzon, jag har pratat om märkesverkstäder och den utrustning och support de har tillgång till från biltillverkaren. Att svenssonverkstäder inte hänger med fattar ju alla. Jag själv jobbar med teknisk information för flera tyska tillverkare och där erbjuds märkesverkstäderna ändamålsenliga diagnosinstrument samt hotline-channels för stöd och hjälp. En Volkswagen som felsöks på Volksawagen-verkstaden med t.ex. VAS 5051 får den bästa felsökning som tänkas kan. Sedan är det inte alltid som detta hjälper till 100 procent, men till skillnad från RL-verkstaden (läs Ruffel- och Lur-verkstaden) får den aktuella Volkswagen-bilen ett kungligt bemötande på märkesverkstaden.

#26
2011-03-17 00:20

Jag intstämmer helt i det "amoC" skriver, mycket bra skrivet från en person med insyn och verklighetsuppfattning om hur branschen i dag verkligen är tolkar jag detta som själv jobbar i branchen.

Det är verkligen inte enkelt att felsöka många av dagens bilar vid avancerade fel ska vissa "förståsigpåare" veta och avancerade felsökningar och grundliga fördjupningar tar tid och kostar därmed pengar dessutom kan det vara väldigt svårt att få fram bra information/elscheman m.m som är helt korrekt för just bilmodell/motormodell/vxl-lådstyp m.m.m.m. man skulle behöva pga de oändligt antal variationer många bilmärken har på sina bilar vilket gör att det i många fall kan vara billigare att byta berörda komponenter inom de felområde diagnosutrustningen visar (vilket den förhoppningsvis visar annars är det oftast ännu värre att hitta korrekt fel) men det finns självklart gränser och blir inte bilen bra trots att man byter ut någonting så får självklart verkstaden ta på sig största delen av smällen om man är rädd om sitt rykte och vill ha nöjda kunder, så fungerar i alla fall vi på vår verkstad även om det kan betyda en förlustaffär i just det fallet så får man se långsiktigt på detta.

Angående att hitta kompetent personal är detta oerhört svårt att hitta i branschen då man måste vara oerhört kompetent, intresserad och påläst för att vara duktig på dagens bilteknik och dess fel, man är egentligen klart underbetalda i branchen i förhållande till de avancerade jobb och de kunskaper man behöver i mitt tycke och det största felet till detta är inte att Personbilsteknikerna är dåligt utbildade eller okunniga utan att bilarna blivit lite onödigt komplexa där man i massor av fall bygger bilar för stunden för att sälja såp mycket som möjligt utan att tänka det minsta långsiktigt på konsekvenser hur saker och ting kommer att fungera i verkligheten.

Jag var tex. på kurs om partikelfilter/avgasrening m.m senast i går där man gav ett sånt exempel där en Fransk biltillverkare på sina dieselmotorer med partikelfilter även har dieseltillsats (typ ad-blue) som sprutas in i partikelfiltret i en mångd som bestämms av hur ofta du tankade, så när man tankade satt en sensor i tankröret och så visste datorn att tanken var full och man anpassade insprutningen av tillsatsen för en ny full tank, problemet uppstår dock om bilägaren nu inte skulle tanka fullt utan bara halv tank eller några liter, då tror ändå systemet att tanken tankas full och anpassar därmed allt helt fel vilket inte kommer att fungera men det är inte tillverkarens problem eller fel när bilägaren kommer till verkstaden och klagar på att sin motorlampa lyser och bilen går dåligt och man får rekomendera kunden att alltid tanka fullt när man nu tankar annars funkar inte systemet, tyvärr gör ju inte allt folk så att man alltid tankar fullt och då borde tillverkaren kunna räkna ut att det inte går att göra systemet på det sättet men det är inte deras problem bara man får sälja bilen och den funkar när den är ny och på köpet spar man säkert några tusenlappar på att slippa göra om och göra rätt från början och samma inställning har många tillverkare tyvärr till verkstadspersonalen som ska arbeta med bilarna på golvet vilket är deras problem ungefär...

#28
2011-03-17 00:55

Nu är det ju inte riktigt så enkelt eller svart eller vitt Kapten, och en märkesverkstads diagnosutrustning behöver inte alls vara bättre än en fristående verkstads, det kan tom vara exakt samma företag som gör utrustningen till båda verkstäderna.
Om inte annat så skulle ju VW-ägarna (eller den här Bmw ägaren) vara betydligt mer nöjda med sina märkesverkstäder än vad man faktiskt är.
Sen finns det självklart "vedbodverkstäder" som typ köpt en EOBD-läsare på Biltema och tror att man kan får fram alla slags fel men det är inte dom jag pratar om)

Jag har ett annat exempel en Opel Combo diesel-08 som oftast inte startar och i bland startar men inte reagerar alls på gasen (om inte bilen stått inomhus och är genomvarm då den oftast går fullt ut) där vi inte hittade några felkoder trots något knepigt elfel (då även diagnosutrustningen tappar kontakten med bilen när man försöker mäta realtidstata eftersom vissa system i bland verkar tappa strömmen) och letade alla möjliga andra tänkbara fel men beslutade oss i samråd med vår tekniska support för att lämna bilen till Opel så dom fick ta reda på sitt eget problem då vår support sa att "den här bilen kan bli hur dyr som hälst att laga" som den beter sig men den aktoriserade Opelverkstaden som inte heller hittade några felkoder har inte fått fart på bilen de heller ännu efter flera veckor men man har sagt till ägaren att det förmodligen kommer gå på omkring 50 000kr att laga bilen, tycker du det låter realistiskt på en bil som inte ens är 3 år gammal trots att man felsökt med Opels egna diagnosinstrument och haft tillgång till Opels all tekniska information?

#29
2011-03-17 08:20

Over and out, Hanzzon.

#30
2011-03-17 08:41

Verkar som att Hanzzon och jag är inne på samma spår. Hur avancerat och förstklassigt ett diagnossystem än är, kommer det alltid att finnas fel det inte klarar av att identifiera på ett korrekt sätt. Det är ju som bekant så med datorer, de kan bara utföra vad de har programmerats till. Uppstår något som tillverkaren inte tänkt på, så är det klippt. Då är det gammal hederlig felsökning som gäller, och den kan ta galet mycket tid även för den mest erfarne och kunnige mekaniker. Jag har några exempel på detta men vill helst inte ta upp dem eftersom det kan avslöja var jag jobbar, och åsikterna jag för fram här är helt och hållet mina egna och inte företagets. Vill inte riskera att det uppstår oklarheter där.

Vi verkar vara några här som arbetar i branschen på olika positioner, får återigen upprepa att det är mycket givande att diskutera med intelligenta och insatta människor! Det här forumet har blivit riktigt bra!

#31
2011-03-17 16:03

Ytterligare ett skäll att vara tveksam till all "elektronisering": http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3129348.ece

#32
Gert Andersson
2011-03-17 22:13

Någon räknade upp vad han gissade var standarutrustning på en ny Dacia. Knappt något av det elektoniska tjafset du nämnde är standard.

Så en ny bil var sämre för 30 år sedan mindre driftsäker än en ny bil idag? Knappast! Och inte behövde man ha reservdelar med sig när man åkte på semester i sin nya bil 1985.

Jag körde en 30 år gammal Volvo långa sträckor dagligen så sent som förra året. Behövde aldrig ha delar med mig.
Bytte lampa några gånger i trafik men det är väl normalt att behöva. (Dock klarar alla med en nyare bil inte av detta.)

Någon skrev att man fick justera och byta brytare var 500e mil. Sist jag bytte hade den suttit i 4000 mil!

Motorn fick inga större operationer någon gång under min ägo 16 000 - 36 000 mil. Förgasaren renoverades en gång.

Har du som skrev allt negativt om äldre bilar bara erfarenhet av Ford? Generalistera då inte!!!

#33
2011-03-17 23:18

Kan till viss del instämma med Gert i att om man vill ha en driftsäker bil så var Volvos gammla hedliga bilar mycket bra så länge de var bakhjulsdrivna, även just tack vare att dom var enkla som en traktor och därmed fanns färre delar som kunde strula i kombination med rätt hyffsad kvalitet i övrigt.

Sedan gick det utför allt mer för Volvo så vill man ha en lite modernare driftsäkrare bil köper man med fördel en Japansk bil kanske främst Toyota eller Lexus som trots mycket teknik och utrustning om man så vill strular minst lika lite som en gammal Volvo trots att kontruktionen är klart mer modern och avancerad.

Varför skulle det vara så frågar sig kanske vissa skeptiker som tror att alla dagens bilar har samma innehåll?
Jo en av anledningarna är att Toyota är väldigt noga vad man stoppar i bilarna för komponenter och väljer i princip alltid de erkännt bästa kvalitetstillverkarna i världen på alla de viktigaste delarna i sina bilar som motorelektronik/givare/tändspolar m.m. som tex Japanska Denso, det får man inte om man köper en Europeisk bil där de flesta komponenter är tillverkade av tex. Sagem, Siemens, Bosch, Valeo mfl som tyvärr inte håller samma extremt jämnhöga klass och kvalitetsstandard (i många fall inte ens i närheten) som tex Denso gör, därav funkar också denso-prylarna som det är tänkt i ur och skur och så fungerar Toyota i massor av vägval, man väljer hällre en lite dyrare beprövad komponent som man vet funkar i det långa loppet och som man har bättre erfarenheter av än kanske de komponent-tillverkare som lämnar de allra lägsta anbudet.

#34
Gert Andersson
2011-03-18 10:50

Jo. De flesta Volvo var kvalitetsautomobilerförr.

Idag är japanska de bästa. Trots att de är plastiga och fulla av el (dammsugare") men det är de flesta automobiler idag.

Med all anständighet, andagt och Vördnad, liksom inför Guds ansigte såsom också med all uppmärksamhet och sammanknäppta händer långsamt och tydligt, att de veta hvad de bedja, och andra kunna förstå dem, med all möjelig stillhet. Den som tager fel, skall Scholemästaren rätta och hjelpa; och all oordning bör straffas efter bönen till Dacia.

Dacia äro bäst.

#35
2011-03-18 12:35

Dacia är tyvärr byggd av Renault-komponenter och dessa har knappast bevisat sig bra kvalitétsmässigt.

#36
2011-03-18 12:44

Det spelar väl ingen roll hur komplicerad utrustning verkstaden har när mekanikerna verkar ha slutat att tänka själva!?
Det borde göras fler program som Aschbergs då man testade olika bilverkstäder!.....En skandal som folk verkar ha glömt bort!

Visar datorn inga fel så FINNS dem inte .....åtminstone inte förrän nybilsgarantin har gått ut!
En märkesverkstad BORDE känna till ALLA fel som kan uppstå på de "egna" fordonen men icke....då felsöker man hellre först några timmar för att sedan konstantera att inget fel finns.....( kunden måste alltså ha inbillat sig felen )

I det tänket är det nästan så att man förstår Gerts tugg om att det var bättre förr.
( men jag vill inte sätta mig eller mina barn i en konservburk för det! )

Tydligen måste man acceptera att bli blåst på verkstaden om man nu vill ha krocksäkra och miljövänliga bilar.
Det spelar ingen roll hur många exempel som framförs för detta bedrägeri,utan vi betalar ändå och idiotförklaras om vi lämnar bilen någon annanstans för service.

Hur märkesverkstäderna har kunnat hålla kvar sitt rykte om att vara seriösa är för mig en gåta!

#37
2011-03-18 15:43

Verkar inte fungera med att "blockera" vissa insändares inlägg,hur gör man?

#38
2011-03-19 20:06

Jag drömmer om en tid när biltillverkarna satsar ALLT på att bilen man köpt inte kan gå sönder eller drabbas av några avgörande driftsstörningar,åtminstone 10 år efter tillverkning. Sånt kan jag tänka mig att betala extra för INGET annat...

#39
2011-03-20 20:22

@Hanzzon: Fråga en saab dieselägare vad han tycker om densos generatorer ;)

#41
2011-03-20 23:47

amoC, Kul att du tar upp detta då jag reagerat på just det vilket jag kommer till. :)
Vi kan ju i stället ställa frågan varför Toyota inte har denna generator i sina bilar som uppfyller Saabs krav som deras Italienska "Denso"-generator som du pratar om, som inte har 100% Denso innehåll när jag granskade en senast åtminstonde (då jag reagerat på just detta hur en Denso-generator kan hålla så dåligt i en Saab) då vissa delar(laddregulator tex) faktiskt kommer från Maranelli i den om jag inte minns fel nu och detta märke brukar aldrig sitta i en Toyota eftersom man förmodligen inte godkänner det även om delen säkert var billigare än tex. Densos egen som förmodligen var för dyr för Saab varför man kompromissat ihop en billigare blandning i sin generator.

#42
2011-03-20 23:54

BaerB, Det du efterlyser träffar jag massor med Toyota-ägare som upplever redan i dag där många haft sina bilar i 10-15 år utan en enda driftstörning.
Så det är nog det närmaste detta du kan komma i dag, allra hälst en Japantillverkad eller en Lexus då för att öka dina chanser yttligare lite att få en sån bil.

#43
2011-03-21 00:27

Leifer, Skrev ett lång inlägg till dig som tyvärr försvann! :( Får se om jag orkar skriva ett igen senare...

#44
2011-03-21 08:22

@Hanzzon: Det kan nog vara som du säger. Jag har själv jobbat för en japansk biltillverkare för ett antal år sen, och där var det aldrig några problem med (denso-) generatorerna. Dessutom kanske det kan vara så att den aktuella generatorn inte heller är gjord för att gå i en dieselmotor, med allt vad det innebär av vibrationer osv.

#45
2011-03-21 08:57

Jag har pysslat med elektronik yrkesmässigt i 40år..
(Inkl en kortare sejour som lärare på fordonlinjen).
Generellt är ju "el" och särskilt "bilel" för de flesta lite av magi, inkl mängder av missförstånd och okunskap, tyvärr är alltför vanligt på verkstäder, för att inte tala om "hemmaexperter"..
Kan man debitera 1500spänn/h för en högutbildad elektronikkonsult finner jag det orimligt med dagens verkst timkostnad för folk som ibland ser en multimeter som en konstig udda pryl och "bilkunskapen" endast omfattar att ansluta testuttaget och "läsa fel på datorn".
Dagens bilar är helt enkelt för komplicerade för den kunskapsnivå som finns på verkstäderna.
Xet är dags at höja statusen för duktiga bilmekar!

#46
2011-03-21 11:01

Instämmer helt med Erik H! De som är duktiga går vidare till andra jobb, de som blir kvar är medelmåttorna (i bästa fall).

#49
2011-03-21 22:56

Leifer, Som svar på din tidigare fråga där mitt inlägg tyvärr försvann tidigare:
Det är helt rätt att elektroniken i många fall är dagens "rost" som kommer att skrota många bilar i förtid trots att de är fräscha i övrigt och detta har redan börjat och händer redan.

Därför skulle jag personligen aldrig våga köpa flera olika bilmärken eftersom jag vet hur illa det kan gå och hur avancerat och dyrt det kan bli.

Jag berättade ju på ett annat ställe om en Opel diesel-08:a vi hade in på vår verkstad för nån månad sedan som vägrade starta när den var kall och oftast startar om den stått inne över natten och är genomvarm med något knepigt elfel som tyvärr inte genererar några felkoder alls så det fanns ingenting att gå på i vilket område man skulle börja leta så att säga.
Vi testade allt möjligt och började rota i bilens elsystem och kom fram till att bilen och även diagnosdatorn tappade strömförsörjningen (ev jordning) någonstans vid startförsök vilket släckte vissa styrboxar som ju även komunicerar och kan påverka varandra genom olika "bussar" på en såpass ny bil.

Vi blev till slut avrådda från vår tekniska support att rota vidare i bilens elsystem då felet kunde komma att kosta "hur mycket som hälst att laga" såsom bilen betedde sig och dom rådde oss att skicka bilen till Opel så fick dom ta reda på sina problem själva eftersom bilägaren förmodligen inte kommer att bli nöjd hur vi än gör trots att vi inte skulle ha mage att ta ut i närheten av alla timmar vi lägger ner på bilen i betalning så skulle det ändå bli väldigt dyrt.
Så vi svalde stoltheten och rådde bilägaren att uppsöka Opel utan att ta något betalt då vi ju inte lyckades hitta felet.

Bilen har nu stått i flera veckor (är nog över en månad) hos Opel utan att inte heller dom ännu lyckast hitta felet och Opelverkstaden nämnde för ett tag sedan att bilen förmodligen kommer kosta omkring 50 000kr att laga!

Målarfirman som äger bilen hade tidigare även en annan Opel som man köpte ny och som drabbades av ett liknande elfel som denna men som tur var den gången inom garantitiden och den bilen fick Opel skrota till slut eftersom man bytte ut allt man kunde tänka sig på bilen, massor av sensorer, styrboxar, kabelstammar m.m .m.m utan att lyckas hitta felet så det blev helt enkelt alldeles för dyrt vilket låter sjukt på en bil som bara är lite över ett år gammal men så överkomplexa är tyvärr många av dagens elsystem i en bil!

#50
2011-03-21 23:38

Leifer, I ditt andra inlägg säger du att jag inte kan jämföra en bil från slutet på -90/början på -00-talet med dagens och det är såklart helt rätt men det har jag heller aldrig påstått, jag drog upp exempel på att det finns många sådana felfria bilar än efter 10-15 år.
Dagens Toyotor har dock inte visat några tecken på att vara sämre hitills trots all elektronik, i synnerhet inte på deras mycket avancerade Hybridmodeller som du säger.
Vi servar ju bla en Corolla Verso från -06 som jag berättat om på flera ställen med i princip lika mycket eletronik som en ny bil i dag som tex; ABS, ESP, TRC, BAS, 7xairbags, nyckelfritt låssystem med startknapp, ACC, avancerad motorelektronik m.m m.m. som hitills gått över 45 000 mil TOTALT utan ett enda elfel annat än att vi bytt ut startmotorn(vid ca 35 000 mil) och kolen i generatorn (vid ca 38 000mil) om man nu ska räkna in dessa slitagedelar i "elfel".
Det kan jag nästan lova att inte en enda Européisk modernare bil hade klarat av då deras elsystem med dess komponenter helt enkelt inte håller lika hög kvaliét.

#51
2011-03-22 09:42

Att det finns kvalitetsskillnader mellan olika tillverkare är nog alla överens om (alla verkar tycka att "deras" respektive märke är överlägset). Problemet är att ingen kan tillverka en produkt som aldrig kommer råka ut för några problem. Då är det bättre om den är enkelt konstruerad och lätt att felsöka/reparera. Det är i alla fall min åsikt. Detta betyder inte att man ska avstå från allt vad el heter, många gånger är det ju lättare att felsöka/reparera moderna insprutningssystem än gamla förgasare med en miljon vacuumslangar t.ex. Man ska inte göra saker onödigt invecklade helt enkelt, vare sig det gäller elektronik eller mekanik eller nåt annat.

#52
2011-03-22 16:37

Är dagens bilar för komplicerade? Här kommer ett kort svar: Ja.

#53
2015-06-25 20:28

Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer det inte längre att löna sig att reparera bilen (jämför med ett trasigt moderkort på en modern PC, byta eller laga?).
Då lämmnar man in sin bil och hämtar ut en ungefär lika sliten, men fungerande. Och betalar i kassan.

#53
2015-06-25 20:28

Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer det inte längre att löna sig att reparera bilen (jämför med ett trasigt moderkort på en modern PC, byta eller laga?).
Då lämmnar man in sin bil och hämtar ut en ungefär lika sliten, men fungerande. Och betalar i kassan.

#54
2016-02-09 06:31

Det bästa för miljön är att:
• Inte smeta bilen full med bling-bling elektronik (den höjer tyngden med allt kablage och påverkar miljön för att tillverkas). Vidare går elektroniken sönder efter ett tag.
• Ha ett bra rostskydd

På detta vis kan man höja livslängden och om vi använder våra bilar längre så besparar vi miljön mycket mer än om jagar drivmedelsdroppar.

#55
2016-02-09 06:47

Morgonarkeologi?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.