Nästa artikel
Ford näst störst i Europa: "Det glädjer mig"
Nyheter

Ford näst störst i Europa: "Det glädjer mig"

Publicerad 28 januari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
2008 blev långt ifrån ett minnesvärt år för bilindustrin. Men för Ford Europe blev fjolåret framgångsrikt - och Ford etablerade sig som det näst mest sålda märket i Europa.
- Jag gläder mig åt att Ford så tydligt etablerat sig som Europas näst mest sålda märke. Det här vittnar om styrkan i vårt produktutbud, som ger oss en bättre position än många konkurrenter", säger Ingvar Sviggum, som ansvarar för marknadsföring, försäljning och service på Ford Europa, och fortsätter:

- Vi är särskilt nöjda med framgången för nya Fiesta. Det är redan vår näst mest sålda modell i Europa och var den mest sålda bilmodellen i Storbritannien under november och december. Det här stärker vår uppfattning att Ford-märket kommer att utvecklas ännu starkare så snart den ekonomiska situationen ljusnar. Våra nya, små och bränslesnåla Fiesta- och Ka-modeller gör att vi står väl rustade.

2008 blev ett framgångsrikt år för Ford Europe. Företaget ökade sin marknadsandel på 15 av 19 europeiska marknader och ökade försäljningen på tio av dem - trots den ekonomiska nedgång som drabbade bilindustrin.
    
Därmed blev Ford det näst mest säljande bilmärket i Europa. En framgång som Ford Europe tackar ett brett produktutbud och nya Ford Fiesta för.

- Trots den allmänna nedgången i ekonomin lyckades vi förstärka vår marknadsandel tack vare vårt starkaste produktutbud någonsin och den tidiga framgången med nya Fiesta, säger John Fleming, koncernchef för Ford Europa, och fortsätter:

- Vi menar att den styrkan kommer att ta oss igenom den djupa ekonomiska krisen och innebär att vi är väl föreberedda så snart efterfrågan stiger igen.

Behåller marknadsandel i Sverige

Den totala nybilsvolymen minskade i Sverige under 2008. Men Ford behöll sin marknadsandel på 6 procent av personbilsförsäljningen. Detta får företaget att se ljust på den svenska marknaden under 2009.

- Vi har vårt starkaste produktprogram någonsin och trots konjunkturnedgången ser vi 2009 an med tillförsikt. Den starka försäljningsstarten för våra nya bränslesnåla modeller Fiesta och KA och framgångarna med Mondeo och S-MAX gör att vi står väl rustade för framtiden. Vi gör bedömningen att vi kommer stå ännu starkare när konjunkturen vänder inte minst tack vare den stora bredden i vårt miljöbilsprogram som sträcker sig från KA till 7-sitsiga Galaxy och inkluderar såväl snåla diesel- och bensinmotorer som Flexifuel (E85) motorer, säger Anna Müller VD för Ford Motor Company AB.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-01-28 15:09
Calle (ej verifierad)

Välförtjänt! Konstigt att Ford har så låg status i Sverige. Trots att Svenska Ford har höga prispåslag (jmf i EU) är det relativt prisvärda bilar!

#2 • Uppdaterat: 2009-01-28 16:41
Lägerleffe (ej verifierad)

Låg status, självklart Calle. Ford lider fortfarande av räknenissarnas härjningar i konstruktionsarbetet på 80-talet. Tider då kamaxlar i mjukplast och kexiga växellådor var legio. Minns bara Eskrot, svårartade Sierra och knastriga Skorpor. Modeller som fick verkstadspersonalen att göra vågen. Sånt sitter i länge.
Annars är Fordnamnet (tillsammans med Citroën) bilvärldens enda varumärken som "bär" genom hela registret. Från små billiga skuttar till lyxiga långskepp.

#3 • Uppdaterat: 2009-01-28 18:35
Nisse B (ej verifierad)

Jag åker i dag i min 6te Ford.
från Erskot 2st.till min fjärde Focus, är helt nöjd har inte haft några problem med någon av dem.

#4 • Uppdaterat: 2009-01-28 19:15
Johan (ej verifierad)

Jag kan inte förstå varför Ford är så stora det måste ju vara det tristaste märket..Varför köper man inte en Mazda i stället dom gör ju snygga bilar iaf..Ford har alltid gjort fula modeller och så är det ju inte jänkemodeller ens..Lite som med Chevrolet och Daewoo eller vad dom heter.Nya Fiestan är iofs trevlig jag provkörde den (Bilsäljarna ligger på)men jag skulle köpa Mazda 2an i stället den är strået vassare.

#5 • Uppdaterat: 2009-01-28 21:14
norr-sken! (ej verifierad)

hej ola!
- kul att se att europeerna har andra smaklökar än de in"hemska" svenska
- varför skulle ford vara ett sämre bilföretag än alla andra
- varför skulle fords designavd. vara så mkt. sämre än alla andra
- varför ligger ford på andraplats i europa- kan det vara modellutbudet? ligger nästan i klass med opels!!
- varför säljer fords pickupar så bra i usa?
- naturligtvis,därför att ford är ett mkt. bra bilföretag
- vilket märke säljer bäst i europa f.n. kan det vara opel ?
min första ford var en 37á tudor 60 hk V8- mkt. häftig kärra- den rullar fortfarande

#6 • Uppdaterat: 2009-01-29 15:58
Jimmy (ej verifierad)

Inte förvånad över att det går bra för Ford i Europa.
Bilarna blir sjukt mycket bättre hela tiden, samtidigt som priserna inte ökar lika mycket som hos konkurrenterna.
Är inne på min 7:e ford, och av de 7 bilarna är det bara en som strulat. De andra har varit så problemfria som man kan önska att en bil ska vara. (Den som strulade var en scorpio som gått på tok för långt, och som jag körde på tok för hårt).
Fler och fler kommer nog få upp ögonen för hur bra bilar Ford gör, och speciellt i dessa tider, när snålbilarna Ka och Fiesta står i princip ohotade på marknaden om man vill kunna få både ekonomi och körglädje!

#7 • Uppdaterat: 2009-01-29 19:42
Tom Larsson (ej verifierad)

Nu får vi hoppas att Fordägarna slipper rosten. 1,5-2 år gamla Focus och Mondeo, där falsförseglingen på dörrar, baklucka, fronthuv bara trillar av. Under förseglingen gravrost. Visst, Ford tar det skälvklart på garanti. Men de reparerade delarna kommer aldrig att hålla. Och nydelar kostar ju../ Målaren

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.