Nästa artikel
Shelby-Cobra 40 år
Nyheter

Shelby-Cobra 40 år

Publicerad 14 januari 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Året var 1968 och Ford chockade bilvärlden med en bil som kom att bli en riktig klassiker, Shelby Cobra. Det var den effekstinnaste Mustang som dittills byggts.
För att fira att 40 år gått och att Carol Shelby själv fyller 85 år i år har man besliutat att bygga en begränsad upplaga, 1 000 bilar, av en ny Shelby Cobra. Årets version får samma namn som originalet, Shelby GT500KR och ska föra Mustangen tillbaka till epitetet "King of the Road".

Cobran får en kompressormatad 5,4-liters V8:a på 540 hk under den breda huven som ger ett vridmoment på  närmare 700 Nm. Kraftöverföringen sker via en sexväxlad manuell låda som sköts av kort ärtig spak med en rund kula i toppen.

Finfin åkkomfort

1. Lilla Volkswagen T-Roc blev testagets favorit den här gången. Främsta orsakerna är de suveränt smidiga köregenskaperna och den finfina åkkomforten. T-Roc är både tystare och fjädrar bekvämare än sina betydligt dyrare testkonkurrenter. Att den dessutom är snålast på bränsle och klart billigast, både att köpa och äga, gör knappast saken sämre. T-Roc är rätta valet om man klarar sig med de något begränsade utrymmena, det handlar trots allt om en sammanhanget ganska liten bil. Behövs mer plats, och om pengar finns, så satsa på Volvon!

2. Nya volvo XC40 T3 kan utan tvekan vara värd att satsa på för den som gillar suv-looken, men vill slippa lite billigare undan. Drar man inte stora, tunga släp finns ingen anledning att oroa sig över den lilla motorn. Den fungerar jättebra. Men varning för däckbuller!

3. Är man ute efter utrustning för pengarna är Mitsubishi Eclipse Cross rätta valet. Massor av godis ingår i priset! Men som bil har den japanska suven en del brister. Komforten är inte på topp, den känns i vissa avseenden lätt daterad och rostsskyddet klent.

Kommentar av Calle Carlquist, testförare:
Mitsubishi är en spretig, lite gammaldags karaktär med rask motor, finfin växellåda och massor av utrustning, tyvärr också med hög förbrukning och hemskt tråkig styrning. Trea. Volvos motor/låda är fullpoängare och köregenskaperna känns trygga och lite kul, men priset är alldeles fel och inredningen ser murrig ut. Tvåa. VW är bäst att köra och smidigast att hantera i trion, dessutom snålast och tystast – men inte rymligast. Solklar etta för mig.

Kommentar av Mikael Schultz, testledare: Tre cylindrar som ska driva 1,7 ton bil – hur ska det gå? Jag måste erkänna att jag var ganska skeptisk till drivlinan i XC40 T3 innan testet började. Men där hade jag fel så det rök om det. Motorn fungerar kalasbra och växellådan likaså. Ändå räckte Volvon inte till för att charma mig fullt ut. Det gjorde däremot T-Roc. Tyst, snål, smidig och lagom stor. En bil i min smak! Mitsubishi har pigg motor, smart baksäte och massor av utrustning. Men på min lista blir den ändå sist.   

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.