Nästa artikel
Tuffa regler i Tyskland
Nyheter

Tuffa regler i Tyskland

Publicerad 4 januari 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Från årsskiftet är det tillåtet endast för bensindrivna bilar med katalysator och dieseldrivna bilar med partikelfilter att trafikera stadskärnorna i Berlin, Hannover och Köln.
Det handlar naturligtvis om miljön. Tyska myndigheter vill med förbudet värna dels om den i många tyska städer unika medeltida miljön och dels om människans vardagsmiljö.

För att få använda bilen i, till att börja med, de tre städerna Berlin, Hannover och Köln, måste bilen vara försedd med en speciell dekal på vindrutan som visar att den är godkänd för stadskörningen. Tillståndet avgörs av hur mycket bilen släpper ut av skadliga ämnen och dekalerna får olika färger.

Gränserna för CO2-utsläppen är satta till max 130 gr/km för grön dekal, max 182 gr/km för gul dekal och maximalt 257 gr/km för en röd dekal.

I fallet Berlin har redan över 80 procent av stadens 1,2 miljoner bilar godkänts och fått sin dekal. Bilisterna har fram till den sista januari på sig att få sin bil godkänd för att köra i stadskärnorna. Men från första februari krävs dekalen, både på tyska bilar. Det sägs att reglerna även gäller bilar från andra länder.

Så skaffas godkännandet.

Bötesbeloppet är satt till 40 Euro för den som blir ertappad med en bil utan godkännande.

Nu är fler tyska städer på gång med samma system och i Italien har miljömyndigheterna intresserat sig sig för systemet och kommer att införa det i många kulturhistoriskt intressanta städer och områden.

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-01-04 14:08
sandor herold (ej verifierad)

Idioti.Inget annat än ännu ett sätt att pungslå bilister.Det framgår klart och tydligt av registreringsbeviset att bilen är utrustad med katalysator.Varför skall man då betala för en löjlig dekal.Naturligtvis så är det bara en tidsfråga innan detta är infört i Sverige,som vanligt.

#2 • Uppdaterat: 2008-01-09 12:33
Jonas Andersson (ej verifierad)

Vansinnigt. Det finns redan i dag lokala miljözoner och ett system för märkning av lastbilar - använd det systemet och de EU regler som finns. Som systemet är uplagt så är det bara ännu ett sätt att ta betalt av bilister. Bara mera krångel och avgifter.

#3 • Uppdaterat: 2008-01-13 17:57
OLIRC (ej verifierad)

Visst är det ett sätt att pungslå bilister på mer pengar och inget annat då det kostar antingen 30 eller 40€ för en dekal! Nä fy f*n för dessa sätt för den som tror att detta kommer at hjälpa miljön är antingen ovanligt naiv eller har intressen i detta geschäft.

Den som kan visa på att detta och andra åtgärder där man använder sig av ekonomiska styrmedel har någon som helst inverkan på miljön i positiv riktning är värt ett nobelpris men tyvärr är det nog så att det är ett teknikskifte där vi går över till eldrivna bilar som kan inverka positivt på miljön beroende då på hur elen tillverkas för brunkol är ju inte direkt miljövänligt.

#4 • Uppdaterat: 2008-01-31 23:20
Anders T (ej verifierad)

Läste på hemsidan att ett märke kostar 39.90 €, är det lönt att köpa något märke då böterna är 40 €...?!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.