Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 308 (2013)
Provkörning

Provkörning: Peugeot 308 (2013)

Publicerad 25 september 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Med ny formgivning och höjd tekniknivå tar Peugeot upp kampen med bland andra nya Golf. Fina köregenskaper kombineras med bra priser men köparen får ha överseende med vissa egenheter.

Aktivt säkerhetssystem, LED-ljus, adaptiv farthållare, tryckkänslig bildskärm och nedladdningsbara appar! Den nya generationen Peugeot 308 har tagit ett tekniskt sjumilakliv. Peugeot håller också fast vid strategin som presenterades i samband med introduktionen av 208 förra året: Bilarna har blivit för stora och nu är det dags att krympa kostymen!

I 308:ans fall innebär det att 140 kg har bantats bort genom lättare material och reducerade yttermått. Lägre vikt ger lägre bränsleförbrukning men hjälper också till att skapa rappa köregenskaper.Peugeot har dessutom sitt specialtrick för att förhöja upplevelsen. För bästa körkänsla och överblick är ratten ovanligt liten och lågt placerad. Instrumentklustret sitter istället ovanligt högt, nära förarens siktlinje.

Det där med körkänslan håller jag med om. Den lilla ratten spelar väl ihop med den elektriska servostyrningen och bilen känns exakt, lättplacerad och kurvvillig. Allra krispigaste körupplevelsen får man med de bredaste 18-tumshjulen med däck i 40-profil men lågprofildäcken ger avsevärt sämre komfort än de 16-tumshjul som sitter på bilen som standard.

Med dessa går 308:an komfortabelt även på sämre vägar. Ljudkomforten får vi vänta med att bedöma tills vi fått chans att köra bilen i Sverige. Klart är att i alla fall bensinmotorerna går väldigt tyst och även vindbrus är väl dämpat i höga farter.

Ovanför rattkransen sitter hastighetsmätare, bränslemätare, varvräknare, temperaturmätare och en digital display för färddator där emellan. Hastighetsmätaren fungerar som vi är vana vid men är ganska liten till storleken vilket gör graderingen svårläst. Varvräknarens skala går för ovanlighetens skull motsols, vilket åtminstone inledningsvis känns förvirrande. I mitten på instrumentpanelen sitter en 9,7-tums tryckkänslig bildskärm i de två högre utrustningsnivåerna Active och Allure.

Via skärmen styrs färddator, ljudanläggning, klimatanläggning, fordonsinställningar och i vissa fall även navigation och farthållare. Lösningen ger en väldigt ren och proper layout med endast ett fåtal knappar, men skärmen blir snabbt full av feta fingeravtryck och i fart är det lätt att trycka fel när man försöker manövrera navigation eller ljudanläggning.

Framstolarna är komfortabla men längre förare kan ha svårt att få plats i den ganska trånga sittbrunnen. Vänsterbenets fotstöd sitter nära och mittkonsolen är bred och tar en del knäutrymme i anspråk. Stolens och rattens justeringsmån är dock rejäl. Så länge man inte har någon bakom sig går det bra att åka lite längre bak än normalt och därmed få bättre plats med benen.

Bagageutrymmet har vuxit och tar nu 470 liter. Den som behöver ännu mer utrymme får vänta på kombiversionen som lär komma nästa år.  Vår provbil hade glastak vilket kan ha påverkat takhöjden negativt. Jag är 180 cm lång och kan inte sitta i baksätet utan att ha hjässan mot taket. Även fot- och knäutrymmet bak känns mer begränsat än i konkurrenter som VW Golf eller Kia Cee’d.

För första gången kommer Peugeot med ett aktivt säkerhetssystem som kan varna och i förlängningen automatiskt slå till bromsarna, för att undvika eller mildra effekterna av en olycka. Autobromsen är standard i den högsta utrustningsgraden Allure. Till skillnad från de flesta andra autobromssystem, bromsar dock inte Peugeot bilen till fullt stopp utan slår bara till momentant och minskar farten med cirka 20 km/tim. Sedan måste föraren gripa in.

Peugeot förklarar att man valt den här modellen för att inte ta ifrån föraren något av körupplevelsen. Peugeots system kan heller inte upptäcka fotgängare eller stillastående hinder.

Bland de två dieslar och tre bensinmotorer som erbjuds, framstår bensinturbon  på 1,6 liter och 125 hk som den bästa kompromissen mellan pris och prestanda.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 308 1,6 Turbo 125 hk Allure

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 308

PRIS, FRÅN KR: Cirka 209 800.
MODELL: 5d, 5-sitsig halvkombi.
SÄLJSTART: November.
MÅTT, CM: L 420/B 180/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 375.
MOTOR: Fyrcylindrig turboladdad bensinmotor, dubbla överliggande kamaxlar, 1 598 cm3. Max effekt 125 hk vid 6 000 v/min. Max vrid 200 Nm från 1 400 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 198 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
FÖRBRUKNING: 5,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.
KONKURRENTER: VW Golf, Mazda3, Ford Focus, Kia Cee´d, Toyota Auris, Opel Astra, Hyundai i30, Volvlo V40.

Plus: Bekväm fjädring, fina köregenskaper, hög utrustningsnivå.
Minus: Tveksam instrumentering, trångt baksäte.

Vad nytt? Ny 308:a med högre säkerhet och lägre förbrukning.
För vem? Bäst för den inte alltför storvuxne individualisten. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-25 15:24
hultarn

Mja, nog känns den som ett steg bakåt jämfört med gamla 308, vars paradgren var just utrymmena och att den var bekväm att kliva i och ur pga den högre positionen.

Instrumenteringen kan säkert skrämma bort en och annan spekulant också, verkar onödigt att ge designers så slappa tyglar.

Autobromsen har en uddafunktion, man funderar ju på hur det där beter sig i ett skarpt läge? Varför inte låta den vara som andras?

Börjar priset på 210.000? Svettigt.

#2 • Uppdaterat: 2013-09-25 16:09
Gäst (ej verifierad)

Instegsmodellen med den trecylindriga 1.2an ska kosta 160. Annars lär den väl bli minst 10 tusen billigare än jämförbar Golf.

Kanske mindre plats att bära hatt i än föregångaren men i övrigt lär den vara bättre i det mesta. Designen är iaf ljusår bättre på denna.

#3 • Uppdaterat: 2013-09-25 16:41
mrbackoffice

Denna må vara bra på alla sätt och vis, men ärligt talat tycker jag den är väl anonym. Toyota Auris är ju en designmässig uppstickare jämfört med denna tvålkopp. Vad händer med fransoserna? Bara för att kvalitén blir bättre behöver ni inte släppa på er paradgren design. Jag tyckte inte förra 308 var vacker, men den syntes iallafall. Detta är ju som mellanmjölk.

#4 • Uppdaterat: 2013-09-25 17:29
Raphael

Priset börjar från 159 900 kr med 1,2l motorn på 82 hästar. Priset 209 800 kr är med 1,6 liters motorn på 125 hästar. Med nya 308 II så återvänder Peugeot till konceptet med 306:an. De avslutar härmed experimenten med 307 och 308 I som erbjöd en halvkombi i högre format. Med 308 II har de satsar mer på kördynamik parat med skön komfort än maximala utrymmen i halvkombin. För den som söker mer utrymme så kommer snart kombin 308 II SW. Man kan se det som att Peugeot återvänder till sina rötter, innan de extroverta formexperimenten tog vid genom x08-serien. Nu är det en mer stramare och återhållsam linjeföring som Peugeot senast hade i x06-serien, som blev en stor succé på sin tid. Som accentuerade detaljer piffar Peugeot upp designen genom mindre delar som strålkastarna.

Detta är även del i PSA:s utveckling att diversifiera sina erbjudanden, att erbjuda en större spännvidd genom större skillnader mellan Peugeot och Citroëns modellutbud. Citroën blir de riktigt familjevänliga folkbilarna med skön komfort och ingen sport (i C-serien) och som lägger sig under Peugeots modeller i pris. Peugeot är mer premium. Vill man ha maximalt utrymme så köper man inte en Audi istället för en Skoda, utan man köper Audin för att man upplever att den ger mer på ett annat plan. Och så vill PSA-gruppen ha det mellan Peugeot och Citroën också. Peugeot ska ge mervärde i form av premiumkänslan, materialen i inredningen och körkänslan etc.

#5 • Uppdaterat: 2013-09-25 17:55
hultarn

ooops! Raphael sa premium i samma mening som Peugeot.
Nu börjas det igen... ;-)

#6 • Uppdaterat: 2013-09-25 19:49
Audi A5 SB

Angående autobromsen (och dess uppenbara brister) skrivs det: "Peugeot förklarar att man valt den här modellen för att inte ta ifrån föraren något av körupplevelsen." Jaha, det var en "körupplevelse" att krocka? När en äkta autobroms slår till, så är körupplevelsen väldigt, väldigt långt borta. Då handlar det om ren överlevnad och inget annat. Usel bortförklaring och rent trams.

#7 • Uppdaterat: 2013-09-25 19:50
mcregor (ej verifierad)

Alltså - en "autobroms" som inte nödvändigtvis hjälper mig om bilen framför i bilkön plötsligt tvärbromsar just när jag kollar i backspegeln ? Vad är det för skämt - det är ju dessa "onödiga" kökrockar som borde undvikas med autobroms. Sen att det inte är standard utan att man måste välja högsta utrustningsnivån....nä, gör om, gör rätt som man brukar säga.
Kostar enklaste versionen 160.000 kr så kan man jämföra med 169.900 kr för en Golf 1,2 (105 hk) i Mastersutförande. Då har man i alla fall en någotsånär "normal" autobroms (AL kan säkert rätta mig om jag har fel) samt adaptiv farthållare m m. Samt tydligen bättre utrymme i baksätet - och antagligen högre andrahandsvärde (men det är min personliga gissning).

#8 • Uppdaterat: 2013-09-25 20:36
quattron

Detta blir nog ytterligare en Peugeotparantes i statistiken. Bland de uppräknade konkurrenterna skulle jag t.o.m. hellre välja en Auris som åtminstone har ett bra andrahandsvärde och en vettig instrumentering. Det måste vara jobbigt att vara fransk konstruktör och känna sig tvingad att göra annorlunda för att verka intressant. Fast det klart, för några decennier sedan envisades de ju med att ha blinkersspaken på höger sida av rattstången så det går ju framåt i alla fall.

#9 • Uppdaterat: 2013-09-25 20:54
Audi A5 SB

F.ö. och OT så provsatt jag en Renault Clio idag (en Sports Tourer). Den var pimpad med svart pianolack överallt. Ratten, dörrhandtagen och mittpanelen. Redan i bilhallen blev jag bländad av de kromade ringarna runt hastighetsmätare och varvräknare. Pianolacken var svårt fläckad överallt. Man bör nog ha med en trasa som standardutrustning för att hålla pianolacken ren i denna bil. Men hur tänkte man med en ratt där greppet är i svart pianolack? Man kan ju inte ens ta i ratten utan att lämna fläckar. Och det gör man ju rätt ofta, alltså greppar ratten;-)

#a • Uppdaterat: 2013-09-25 22:16
Raphael

Jag tycker inredningen är väldigt snygg och modern.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.