Nästa artikel
Provkörning: Hyundai Santa Fe (2012)
Provkörning

Provkörning: Hyundai Santa Fe (2012)

Publicerad 11 september 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Hyundai uppdaterar sin stora suv. Snyggare, snålare, rymligare och säkrare än någonsin är det bäddat för fortsatt framgång.

Även om den byggs i Korea, känns Hyundais nya, stora suv lite svulstigt amerikansk i framtoningen. Men under den spektakulära designen döljer sig en hel del klokskap. Hjulbasen är densamma som hos generationen före men den nya karossen är både längre och bredare vilket resulterat i större kupéutrymmen.

Femsitsigt utförande är standard men liksom tidigare finns ett extra nödsäte längst bak som tillval. Varken insteg eller utrymmet därbak lämpar sig för fullvuxna men barn klarar säkert även längre sträckor. Testbilarna var utrustade med ett glastak som hjälper till att skapa fin rymdkänsla i kupén.

Vi provkör i trakterna kring Mainz i Tyskland och testar också några mil på Autobahn. Även i farter över 160 km/tim rullar Hyundai Santa Fe stadigt. Möjligen kunde ljudnivån vara något lägre i hög fart, såväl vindbrus som vägbuller och motorbrum bildar en relativt kraftig ljudmatta.

De bilar vi får köra är emellertid prototyper och saknar några av de mjuka material som senare produktionsbilar kommer att ha i inredningen. Måhända kommer då också ljudnivån att sjunka en smula. Chassit känns väl avstämt och ger en fin blandning av komfort och kontroll. Trots 19-tumshjul orsakar potthål och trasig beläggning inga hårda slag i kupén.

Dieselmotorn på 2,2 liter  och 197 hk blir inledningsvis den enda som tas in till Sverige. Den levererar god dragkraft redan från låga varv. Tillsammans med en smidig koppling och lättmanövrerad sexstegad växellåda blir Santa Fe lättkörd. För den som inte vill växla själv erbjuds också en automatlåda med sex växlar. Även den mjuk och smidig i funktionen.

Instrumenten är av Hyundais senaste designsnitt och liknar de man finner i modellerna i30 och i40. På mittkonsolens överdel tronar multimediacenter med navigation och därunder de högt placerade och därmed också föredömligt lättåtkomliga kontrollerna till klimatanläggningen.

Santa Fe har gjort sig ett namn som fyrhjulsdriven suv men kommer också att erbjudas med enbart framhjulsdrift. Förutom lägre inköpspris får den också en smula lägre bränsleförbrukning. Lite förvånande är att Hyundai valt att inte följa den rådande trenden och utrusta Santa Fe med stopp/start-system.

Säkerhetsmässigt kommer den nya modellen med en avåkningsvarnare som standard. En annan nyhet är att motorhuven höjs automatiskt om en fotgängare skulle råka bli påkörd. I och med att motorhuven poppar upp, ökar avståndet mellan huven och det hårda motordelarna därunder vilket minskar risken för allvarliga skador.

Diskutera: Vad tycker du om nya Hyundai Santa Fe?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai Santa Fe 2,2 4WD

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Hyundai Santa Fe 2,2 4WD

PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt.
MODELL: Fyrhjulsdriven suv 5/7 sits.
SÄLJSTART: Årsskiftet.
MÅTT, CM: L 469/B 188/H 168.
TJÄNSTEVIKT, KG: Ej fastställd.
DRAGVIKT MAX, KG: 2 500.
MOTOR: Fyrcyl diesel på 2 199 cm3. Max effekt 197 hk vid 3 800 v/min Max vrid 421 Nm från 1 800 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, fyrhjulsdrift med automatisk kraftfördelning upp till 50/50. Låsbar mellandiff, DBC och ESP. 6-växlad manuell.  
PRESTANDA: Toppfart 190 km/tim. 0–100 km/tim på 9,8 s.
FÖRBRUKNING: 5,7 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 149 g/km.
KONKURRENTER: Volvo XC60, Audi Q5, Mercedes GLK, BMW X3.

Plus: Komfortabel och lättkörd suv. Fin motor.
Minus: Tredje sätesraden är för trång för vuxna.

Vad nytt? I princip en ny bil men delvis på beprövad bas.
För vem? För storfamiljen som bor oländigt eller behöver dra tunga släp.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-11 08:02
KaptenOberkommando

På traditionellt asiatiskt vis sprider man knapparna likt en klusterbomb - här en hel radda vid sidan om - och till stor del under - ratten ... Jag menar, försök att läsa av symbolerna där nere i mörkret - och frågan är om det går ens i dagsljus.

I texten står: "Minus: Tredje sätesraden är för trång för vuxna." Alltså, är detta att beteckna som ett minus? Någon lustigkurre kommer säkert att skriva att det beror på att man inte hittade några andra minus, men allvarligt: Det har aldrig varit meningen att vuxna skall sitta där.

#2 • Uppdaterat: 2012-09-11 08:25
saabnisse

Jag tycker att inredningen verkar ljus och luftig, skönt att slippa den vanliga tyska svarta begravningsbilsinredningen.
Den finns för all del på en mängd asiatiska bilar också i standardutförande.

Men jag håller med om knapplaceringen, man vänjer sig snabbt vid användning av de vanligaste, men även om de har belysta symboler är det en fördel om de inte hamnar för långt ur synfältet.

Men den är betydligt snyggare än sin föregångare även om den väl kräver kamera för att backa någorlunda säkert och sikten snett bakåt är nog inte så värst.

#3 • Uppdaterat: 2012-09-11 08:35
KaptenOberkommando

Hmmm, den där redigerafunktionen försvinner så himla snabbt - går det att förlänga tiden som redigerafunktionen är tillgänglig?

Nåväl, angående den extra sätesraden och huruvida vuxna kan sitta där eller inte ... Titta på tredje bilden nerifrån, det är med nöd och näppe som det går att stänga bakluckan utan att den tar i nackskyddet på den extra sittplatsen. Vem vill ens sätta två barn där bak? Någon ansvarsfull förälder? En påkörning bakifrån av till exempel en större lastbil som i huvudsak kommer att träffa ovanför den egentliga stötfångaren och katastrofen kan vara ett faktum. Sådana där extra sittplatser borde egentligen förbjudas och det oavsett märke (det där sista om "märke" skrev jag för att inte kunna bli beskylld för att klanka ner på just asiatiska märken - alltså inbegriper jag även Mercedes, Volvo, Volkswagen med flera i det "förbudet").

#4 • Uppdaterat: 2012-09-11 08:39
quattron

Kapten, ska man överhuvudtaget sitta i bagageutrymmet? Ska man slänga bak ungarnas kompisar i en deformationszon? Usch om det händer nåt!

#5 • Uppdaterat: 2012-09-11 08:42
quattron

Kapten. Nu dök tydligen funderingarna upp samtidigt! Men det borde verkligen ifrågasättas om det är lämpligt. det läggs hur stora resurser som helst på säkerhetssystem av alla de slag men detta är tillåtet. Märkligt oavsett vilket bilmärke det handlar om!

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Ja det här med knappar till vänster snett nedanför ratten är jag inte heller något större fan av, på de Mazda jag haft var det likadant.
Å andra sidan så är de knappar som sitter där inte de man använder mest.

Men jag föredrar knappar (även om de är illa placerade) över dessa multimedia / infocenter som man ska in och bläddra i olika menyer, vilket kräver att blicken flyttas från vägen till en display i flera sekunder.

Mer oroväckande är då att Hyundai inte verkar fått till ljudnivån i kupén på den här modellen heller, hoppas det blir bättre på produktionsbilarna sen.

Att det sen blir trångt i den tredje sätesraden är inget konstigt, det blir ju samma sak som att sitta i baksätet på en Audi A1, FIAT 500 eller liknande småbil.

#7 • Uppdaterat: 2012-09-11 10:47
raks

I denna kategorin bilar så tycker jag denna är överlägset snyggast. Fast jag hade valt bort den bruna inredningen till förmån för en klassisk tysk svart "begravningsbilsinredning"!

#8 • Uppdaterat: 2012-09-11 11:24
PREVIA

Nu börjar den här mellanstora SUVn likna sin förebild från 2006 lite mer, synd att ljudnivån och stereon inte har några likheter med förebilden bara.
http://www.topspeed.com/cars/lexus/2008-lexus-rx350-review-ar58585/picture251841.html
Jag tycker inte Mercedese har knapparna bättre placerade än bilen i provkörningen vilket man ser på bilden här.

http://www.cardotcom.com/mercedes-benz/2006-mercedes-benz-ml500/photo08.aspx

#9 • Uppdaterat: 2012-09-11 12:03
Mistro

Man kan ju tycka vad man vill om den tredje sätesraden men jag håller med "prestigelös" om att man inte sitter sämre skyddad där än i småbilar eller för den delen i en gammal bil.
Blir man sen dessutom påkörd utav en lastbil så spelar det ingen större roll vad man åker i då inga bilar byggs för att klara sådana krockar.

Konstanteras kan i alla fall att man inte sitter särskilt bra eller lämpligt i någon bil på marknaden med dessa nödsäten men det finns bättre och sämre alternativ att välja på och dessutom är dessa säten oftast valfria.

#a • Uppdaterat: 2012-09-11 14:18
Gäst (ej verifierad)

Kan vara en av de absolut fulaste fronterna just nu. Resten av åbäket är nästan lika katastrofalt oharmonisk. Invändigt lite bättre med undantag för den klumpiga och plastiga mittkonsolen.

Men att koreanerna inte kan rita bilar är ju ingen nyhet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.