Nästa artikel
Provkörning: BMW X1 (2012)
Provkörning

Provkörning: BMW X1 (2012)

Publicerad 10 december 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Redan efter 2,5 år får lilla suven BMW X1 ett ansiktslyft. Några kosmetiska detaljer, snålare motorer och åttastegad automatlåda ska göra modellen het inför introduktionen i USA.

Till att börja med ska vi kanske konstatera att BMW X1 är en kompakt suv som passar bättre på än vid sidan av vägen. Här finns inga differentialspärrar, lågväxlar eller andra terrängbilsattribut. Det här är en lätt förhöjd mellanklassare (179 mm frigångshöjd) med premiumambitioner. Skogsväg eller kanske vinterväglag är en lagom svårighet.

X1:an har piffats upp med bland annat ny front och nytt bakparti. Målsättningen är att skapa en design som får bilen att se bredare ut. Inuti har bilen fått ny mittkonsol och delvis nya och bättre material för en lyxigare känsla. Sådant tror nämligen BMW är viktigt för att modellen ska lyckas på den amerikanska marknaden där nu X1 lanseras för första gången.

Vi kör värstingsmodellen X1 xdrive25d. Fyrhjulsdriften ser till att utan problem få ned 218 hk och 450 Nm vridmoment i backen. Accelerationen är utmärkt. 0–100 km i timmen går på strax över sex sekunder. Även i högre farter svarar bilen glatt på gaspådrag, åtminstone så länge föraren undviker att trycka in knappen märkt ”eco pro”. Funktionen ändrar bland annat växlingspunkterna för automatlådan och minskar känsligheten i gaspedalen. Dessutom minskas klimatanläggningens effekt. ”Eco pro” kanske bidrar till lägre förbrukning men den lilla BMW:n tappar också mycket av sin sprittande energi med knappen intryckt.

Motorn är i grunden samma fyrcylindriga diesel som finns i en rad BMW modeller från lilla 1-serien och uppåt. Det är en synnerligen dragvillig och effektiv maskin men med ganska rå gångkultur, tydliga vibrationer in i kupén och ett allestädes närvarande hårt brummande motorljud. Något litet av premiumkänslan försvinner varje gång dieselrovan ruskar igång därframme.

Utrymmena är inte överdådiga men i framsätet sitter man bra, i alla fall om man som i testbilen satsar på att köpa till framstolar med eljustering för 12 200 kronor. Listan över tillgänglig extrautrustning är för övrigt extremt omfattande. Två vuxna ryms i baksätet och bagageutrymmet klarar minst 420 liter bagage.

Förarmiljön är bra. BMW jobbar hårt på integrationen med nya digitala medieplattformar som iPhone/iPad och Android.

BMW:n är dyr i inköp, även för den som är försiktig med att beställa extrautrustning. Däremot behöver den inte bli någon ekonomisk katastrof att äga. Grundmurat kvalitetsrykte ger gott andrahandsvärde och fri service i tre år eller 8 000 mil, förbättrar den ekonomiska kalkylen väsentligt.

Diskutera: Vad tycker du om BMW X1?

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW X1 xDrive 25d

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
BMW X1 xDrive 25d:

PRIS, FRÅN KR: 365 900.
MODELL: Femdörrars femsitsig suv.
SÄLJSTART: September 2012.
MÅTT, CM: L 445/B 180/H 154.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 670.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel. Cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 218 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 450 Nm från 1 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram fyrhjulsdrift, 6-vxl manuell låda, 8- stegs automat + 21 000 kr.
PRESTANDA: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,8 s.
FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 154 g/km.
KONKURRENTER: Volvo V60, Mercedes GLK, Audi Q3, VW Tiguan.

VAD NYTT? Detaljer, lägre förbrukning.
FÖR VEM? BMW-fantasten som ibland kör på skogsväg.

PLUS: Prestanda, låg förbrukning, bra överblick.
MINUS: Pris, motorvibrationer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-10 10:18
Sture H (ej verifierad)

Denna behöver verkligen ett ansiktslyft!

#2 • Uppdaterat: 2012-12-10 10:28
Hackenbush

Den är inte ful men sticker inte ut direkt heller och ett pris på 366.000 för en småbil avskräcker absolut ett inköp och detta priset är på en som man inte kryssat i tillbehörslistan?

#3 • Uppdaterat: 2012-12-10 11:54
Skodaägare

Detta är ärligt talat den sista BMW:en jag skulle köpa. Stötig fjädring, ganska hög ljudnivå och riktigt dålig inredningskvalité för en sk premiumbil. Hyundai i30 har bättre materialkvalité i inredningen. Nä för 365000 finns det mycket bättre alternativ i klassen.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-10 12:25
Gäst (ej verifierad)

Lika mycket som jag hyllar 3-serien så dömer jag ut den här:

Trång, stötig, bitvis billig inredning, extremt ful och ett pris som bara de mest enögda BMW-fantasterna kan tycka är skäligt.

Hade den inte haft BMW-propellern där framme hade INGEN köpt den. Samma gäller X3 och X6.

#5 • Uppdaterat: 2012-12-10 16:38
Irvor

Gillar inte designen med den lååånga huven.
Gäller andra BMW också.
Vill inte ha.....

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Detta är nog den enda BMW:n som väcker absolut noll habegär, finns överhuvudtaget inget som tilltalar mig hos den här modellen.
Priset är dessutom ett skämt för en bil i den här klassen, hade hellre lagt de pengarna på en XC60 om man nu vill ha en lite finare suv...

#7 • Uppdaterat: 2012-12-10 19:43
Rustan Werling

BMW gör skitsnygga bilar, kolla bara nya 4-serien. Men deras SUV:ar är verkligen urfula.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-10 20:57
bost

Hur kan man som biltestare begära att minsta modellen i programmet skall ha överdådiga utrymmen? Finns det någon annan minsta bilmodell som har det? Efter senaste "face lift" är interiören riktigt fin.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-11 14:46
Irvor

En bil med så lång huv kan inte få bra utrymmen !
Den bör kanske inte jämföras med konkurrenter med samma utvändiga längd heller, just därför.
Det finns andra bilar om man vill ha bättre utrymme.
Men frågan är vem som vill betala så mycket för denna "lilla" bil.
Känner inget "vill ha" med denna modell.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.