Nästa artikel
Biltest: Volkswagen Touran, Ford Grand C-Max (2010)
Nybilstest

Biltest: Volkswagen Touran, Ford Grand C-Max (2010)

Publicerad 5 januari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Behöver du två extra säten men vill sitta kvar i lilla mellanklassen? Då kan Ford Grand C-Max eller Volkswagen Touran vara lösningen – om extrapassagerarna är smidiga vuxna eller barn. C-Max är finurlig, Touran är mer praktisk.

Volkswagen Touran är nyligen uppdaterad och Ford C-Max har snarast genomgått en total förvandling. Tidigare såg C-Max ut som en lätt överjäst Focus. Nu har den fått tydligare identitet (och det verkar som om Focus inte längre ska ingå i modellnamnet).

Ändå är C-Max den första modellen på Fords nya plattform i C-segmentet, det vi kallar lilla mellanklassen. Så snart kommer också just en Focus på samma bas.

Nu finns också två versioner – C-Max och Grand C-Max. Vi har jämfört den senare mot Touran som i år tagit rejäla kliv uppåt i försäljningsstatistiken. Grand C-Max är måttliga 15 cm längre än föregångaren, 4,52 meter. Och genom att flytta isär fram- och bakaxel lika mycket, blir det lättare att trolla med utrymmena.

Volkswagen har lyckats få in en extra sätesrad trots att Touran bara mäter 441 cm mellan stötfångarna. Och den nya versionen är i mångt och mycket förvillande lik ursprunget, trots ganska omfattande förändringar.

Utifrån betraktat är linjerna inte så långt ifrån varandra. Ford är lite rundare, Volkswagen har valt att rita lite rakare streck.

Olika tankar
Men redan när vi äntrar förarplatserna blir vi varse att här är det helt olika tankar om hur det ska se ut bakom ratten. Ford är närmast överväldigande med olika designelement blandat av ovala, runda och ovanligt spännande former.

Volkswagen har en avsevärt stramare stil, utan att för den skull ha färre funktioner.

Det är mycket lättare att hitta rätt i Touran. Man behöver inte lära sig var knapparna sitter, även om en del är i minsta laget. Men dom sitter rätt – och inte så tätt!

Kromblankt kan visst vara snyggt, men helst inte på ratten eller på instrumentbrädans överkant, som i denna version av Grand C-Max. Man får ofelbart bländande stick i ögonen när solen tittar fram.

Ford har placerat radion överst och mest överskådligt på mittpanelen. Volkswagen gör tvärtom. Ventilation och värmereglagen sitter överst och under den displayen som visar radioinställning, backkamera, navigation etc. Det är i vårt tycke klart bättre.

Otroligt snabbt
Båda bilarna har den nya moderna typen av automatväxellåda, med dubbla kopplingar. VAG har satt namnet DSG. Det är en förkortning av Direkt Shalt Getriebe, ungefär direktväxlad växellåda.

Den kom första gången i Golf R32 2002. DSG kan närmast liknas vid en manuell växellåda med två ingående axlar och två kopplingspaket, nedsänkta i vätska. Den ena kopplingen växlar till 1:an, 3:an, 5:an och backväxeln och den andra kopplingen till 2:an, 4:an och 6:an.

När till exempel ettan läggs i är tvåan redan förberedd varför växlingarna går otroligt snabbt, utan märkbart kraftavbrott. Momentomvandlare behövs inte och systemet ger lägre förbrukning än en konventionell automatväxellåda.

Båda bilarna har växelspak med automatisk växling, sportmode och möjlighet att bestämma växel själv. På Touran kan man dels klicka till spaken, dels använda växlingspaddlarna som sitter vid ratten. Suveränt kul, om man känner för att köra lite mer aktivt.

Motorn i knät
När jag provade samma sak på C-Max höll jag på att få motorn i knät! Vi for runt på en krokig slinga och jag fick för mig att växla upp manuellt när det blev rakt igen. Motorn gick upp på alldeles för högt varvtal.

Jag slog över till ”Drive” och kollade lite mer noggrant. Högre växel, eller plus om man så vill, satt åt motsatt håll på Ford jämfört med Volkswagen!

C-Max har några färre hästar än Touran, som också är betydligt snabbare från stillastående och vid omkörning. Det beror inte bara på motorn i sig. Det verkar snarare som om Fords växellåda har en liten, liten fördröjning när man trycker gasen i botten.

Det är nog främsta  anledningen till att Touran är kvickare. Växellådan är bättre optimerad.

Vägegenskaperna är riktigt bra. Både Ford och Volkswagen är stabila och lätta att hantera. Breda däck, ganska fast fjädring och bra hjulupphängning med krängningshämmare gör att vi inte känner något tvekan vid test av undanmanöver.

Mjukare dunsar
Touran har lite hårdare sättning av stötdämparna och går stabilare med last. C-max fjädrade och gungade mer. Vanliga C-Max är rappare. Men vid normal körning märker man ingen skillnad mellan de två.

Snarare upplevs C-Max som mer komfortabel. Den tar vägskarvar med lite mjukare dunsar och bullrar märkbart mindre.

Touran var utrustad med adaptiv chassireglering, vilket kostar 8 600 kronor extra. Vi provade alla tre lägen och kan konstatera att komfortläget faktiskt gav lite mjukare och skönare åktur när man kör på långa raka vägar. På mer kurvig väg föredrog vi normalläge eller sport.

Styrningen är ett känsligt kapitel. Volkswagen är duktiga på att åstadkomma bra känsla och respons också i sin elektromekaniska konstruktion. Den är lätt i låg fart och vid parkering och blir lagom trög med ökad fart. Men vi tycker att också Ford lyckats bra med styrningen.

Ett klart plus
Komforten på förarplatsen är bra i bägge bilarna men det känns som om man sitter lite högre i Ford. Varje gång vi bytte bil under testkörningen försökte jag sänka stolen i Ford. Men den var alltid i lägsta läget.

När man sänker förarstolen på Touran vinklas den samtidigt lite nedåt i bakkant så att långa personer får bättre stöd för benen. Ett klart plus.

Är man en prylsamlare och behöver fack att lägga alla pinaler i är det VW som vinner den kampen. Facket ovanför mittpanelen är guld värd. Men Touran har också två rejäla fack i taket och lådor under förar- och passagerarstol.

När det är mörkt har C-Max en kupébelysning som tar priset. I stället för gulglimmande små glödlampor har Ford LED-lampor med ljus som lysrören i ett 70-talskök. Kallt men effektivt.
Ljusen i fronten skiljer också en hel del.

Vår Touran hade xenon som gav ett härligt halvljus men ett väl tunt helljus. Och det kostar verkligen skjortan. 13 000 är dyrt.Och då vill man ändå komplettera helljuset.

Dagbelysning med LED på VW sparar på lampor och energi. I autoläge behöver man heller inte bekymra sig om att vrida på eller av, vilket också finns på Ford.

Ganska känslig
Touran har konventionella bakdörrar. De är breda och ger en stor och bekväm öppning, om man inte råkar stå på en parkering med bilar på båda sidor. Då är C-Max skjutdörrar att föredra, man slipper tänka på risken att någon slarvar och slår i andra bilar med dörren.

Men en skjutdörr är också ganska känslig. Man får se till att ingen kliver på dess nedre fäste, för då kan den gå sönder. Barn kan nog också ha lite svårt att hantera den. Man måste trycka hårt på öppningsknappen.

Och själv skulle jag som förälder fasa för klämrisken, eftersom man stänger på ett ovant sätt. I öppet läge stannar dessutom skjutdörren just där den är som mest i vägen.

Rostskyddsexperten varnade också för lådan i underkant där främre skjutarmen huserar: rostfälla, måste hållas rent!

I baksätet
Baksätena, eller snarare bakre stolarna, är också av olika skolor. Volkswagen kör med den mer traditionella linjen vilket innebär tre nästan lika breda platser. Ford har två lika stora stolar på ytterplatserna och i mitten en gång till extrastolarna på tredje raden .

Vill man ha tre sittplatser får man fälla och vika. C-Max är som en trollerilåda. Lyft på högerstolens dyna, fäll upp en stol, vik åt sidan och ner med sitsarna och simsalabim kan man sitta tre i baksätet.

Men Tourans stolar är rejälare, med högre ryggstöd och med ett mer användbart mittsäte. I C-Max är det tight på den platsen om man inte får nalla av utrymmet på sidostolarna. Touran har ett mer användbart baksäte för vuxna, trots alla finesser i C-Max.

Båda bilarna har baksäten som går att skjuta i längdled och de har dessutom justerbart ryggstöd.

Ford C-Max har det smartaste sättet att ge tillgång till de extra två sittplatserna på tredje raden. Man behöver bara dra i en av bakstolarnas handtag i nederkant, så glider hela stolen framåt och man kan kliva in.

På Touran fäller man först ned ryggstödet och fäller sedan hela stolen framåt. När man då kliver på golvet finns ingen skyddande matta i första delen.

Bra att känna till
För den som är intresserad av Volkswagen Touran med gasalternativet kan det vara bra att känna till att i den versionen får de två extra stolarna bara belastas med 35 kilo. Det beror på att gastubernas vikt påverkar maxbelastningen på bakaxeln. Men den inskränkningen gäller alltså inte någon av de andra motoralternativen.

Men det ligger i sakens natur att man inte stuvar in vuxna längst bak på extrastolarna, i vart fall inte personer av medellängd eller längre. Om det inte gäller kortare sträckor.

Bägge bilarna har en extra möjlighet som man absolut kan ha nytta av i vissa lägen. Men att räkna bilarna som sjusitsiga är inte riktigt rätt. Det blir ju till exempel inget bagageutrymme kvar när tredje raden är uppfälld. Och en vuxen får huvudet obehagligt nära bakrutan.

Volkswagen debiterar bara  7 000 kronor för två extra barnstolar. Skillnaden mellan fem och sju platser i C-Max är 15 000 kronor. Men då får man en större bil och grundpriset är fortfarande lägre än för Touran.

Diskutera: Ford Grand C-Max eller Volkswagen Touran? Vilken bil väljer du?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi 163 hk Powershift Volkswagen Touran TDI 170 GT DSG

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Modellfakta:

Volkswagen Touran TDI 170 GT DSG

Tillverkningsland: Tyskland.
Modell: 5+2 sitsig flexbil.
Motor: 4-cylindrig turbodiesel med common rail insprutningssystem, variabel turbo, 16 ventiler, tvåvägskatalysator och partikelfilter. Cylindervolym 1 968 cm3.
Effekt/vridmoment: 170 hk (125 kW) vid 4 200 v/min. Maximalt vridmoment 350 Nm mellan 1 750 och 2 500 v7min.
Kraftöverföring: Sexväxlad DSG med sportläge och manuellt växelval.
Hjulupphängning: MacPherson fjäderben fram med undre triangellänk och krängningshämmare. Multilänkbakvagn med krängningshämmare.
Hjul: 225/45 R17 på 7-tums alufälg, testbilen med Michelin Primacy HP.
Styrning: Elektromekanisk styrservo. Vändcirkel 11,2 m.
Bromsar: Skivbromsar ventilerade fram. ABS, låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning, backhållare och bromsassistent.
Prestanda: Toppfart 213 km/tim. 0–100 km/tim på 8,9 s.
Övriga versioner: TSI 140/Ecofuel med 1,4 liters motor och 140 hk/150 hk, bensin respektive gas/bensin, 4 cylindrig diesel på 105 respektive 140 hk.

Grundpris, kr: 289 900
Testbilens pris, kr: 336 900 kr
Förmånsvärde, kr/år: Ej klart
Skatt kr/år: 3 544
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 7 808
Serviceintervall, mil/år: 3000/år
Kamremsbyte, kr: 18 000 mil/10 235 kr
Garantier, år 2): 2/3/12/förnyas vid service

1) Vid 1500 mils körsträcka i stad typVästerås. 2) Nybils-garanti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 3) enligt konsumentverkets kalkyl vid 1 500 mils årlig körsträcka om bilen ägs i tre år.

Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi 163 hk Powershift

Tillverkningsland: Spanien.
Modell: 5+2 sitsig flexbil.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail insprutningssystem och variabel turbo, 16 ventiler, två överliggande kamaxlar. Försedd med tvåvägskatalysator och partikelfilter. Cylindervolym 1 997 cm3.
Effekt/vridmoment: 163 hk (120 kW) vid 3 750 v/min. Maximalt vridmoment 340 Nm mellan 2 000 och 3 250 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad Durashift automat med dubbelkoppling, sportläge och möjlighet till manuellt växelval.
Hjulupphängning: MacPherson fjäderben fram med undre triangellänk och krängingshämmare. Multilänk bakvagn med krängningshämmare.
Hjul: 205/55 R 16 på 7 tums alufälg. Testbilen utrustad med 215/55 R17 med Michelin Primacy HP 95 W.
Styrning: Kuggstångsstyrning med elektrisk servo. Vändcirkel 11,4 m.
Bromsar: Skivor, ventilerade fram. ABS, låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning, (testbilen med backhållare), bromsassistent.
Prestanda: Toppfart 207 km/tim. 0–100 km/tim på 9,3 s.
Övriga versioner: 163 hk motorn med manuell växellåda, 95 och 140 hk-versioner, samt 105, 150 och 180 hk-versioner med bensinmotor.

Grundpris, kr: 253 400
Testbilens pris, kr: 290 100
Förmånsvärde, kr/år:  40 000
Skatt kr/år: Uppgift saknas

Vi tycker:

» Vi tycker att Ford Grand C-Max är finurlig med de olika alternativ som framför allt baksätet tillåter. Men man har också offrat lite av utrymmet om man vill använda de två extrastolarna. Motorn är trevlig, snabb och snål, men växellådan har en liten fördröjning. Förarplatsen med alla knappar och reglage är onödigt tillkrånglad.

» Volkswagen Touran kan jämfört med Ford uppfattas som lite tråkig. Men den är mer praktisk och det är väl det man letar efter i den här typen av bil? Touran är snål, har bättre rostskydd och känns trots allt rejälare som familjebil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-05 09:18
Erik N. (ej verifierad)

Väljer ingen av dom, tar Toyota Verso istället.

#2 • Uppdaterat: 2011-01-05 09:39
SiggeN (ej verifierad)

Erik N...läs detta http://www.teknikensvarld.se/blogg/skoda-superb-combi/101229-toyota-verso/index.xml

#3 • Uppdaterat: 2011-01-05 12:51
Blinkljus (ej verifierad)

Håller med Erik N, hellre Verso. Den är snyggare och bättre kvalitet, har kört Toyota så länge nu att jag vet vad jag talar om. SiggeN! alla bilar passar inte alla oavsett märke.

#4 • Uppdaterat: 2011-01-05 13:01
SiggeN (ej verifierad)

Blinkljus...visst...men om man tar på sig de objektiva glasögonen inser man att denna Toyota inte håller måttet gentemot sina europeiska konkurrenter.

#5 • Uppdaterat: 2011-01-05 13:26
Eddie 56 (ej verifierad)

Bra test! Kan vi få en likadan jämförelse mellsn Sharan och Galaxy?

#6 • Uppdaterat: 2011-01-05 14:51
Gunnar Jansson. (ej verifierad)

Min Verso är ju inte den roligaste bil jag kört. Styrningen är verkligen simmig. Känns som man kör en cykel med för lös framgaffel. Uppträder som värst i snömodd.
Automatlådan på dom flesta Toyotor (inte dom senaste med manuell växling också) är ju lite av missfoster.
4:ans steg kommer först i då automatlådan blivit tillräckligt varm. Och då har motorvarvet i flera kilometer legag på närmare 3000 varv.
Och då hugger den i så bilen rycker till med kraft.
Toyota gör lika mycket skit till bilar som många andra.
Och så har det varit hela tiden år från år,
Bara Toyota kramare som hållit upp skenet.
Och även nasare på forum och tyck till sidor på nätet.

#7 • Uppdaterat: 2011-01-05 15:32
S-E S (ej verifierad)

Erik N, Blinkljus och Gunnar Jansson, vad f--n får er att prata Toyotadynga i kommentarerna till VW/Ford? Tidig Alzheimer?

#8 • Uppdaterat: 2011-01-05 17:50
assåh? (ej verifierad)

VW - diskret spännande, en bil man kan se på länge.
Ford - blir bara löjligt att försöka få en bil som inte är 100 procent sportbil att se sportbil ut, får huvudvärk och tröttnar direkt.

#9 • Uppdaterat: 2011-01-05 18:56
Johnn (ej verifierad)

Renault Scénic är originalet som alla i detta segment vill efterlikna, men ingen lyckas. Speciellt inte den hemska turkiska Verson, hu. Touran är så tråkig att klockorna stannar och Ford, ja det är en Ford...

#a • Uppdaterat: 2011-01-05 19:01
z655 (ej verifierad)

Re:S-ES
Dags att döpa om tidningen till ViToyotaägare kanske? OBS, detta var ett skämt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.