Nästa artikel
Rosttest: BMW 3-serie (2013)
Rost

Rosttest: BMW 3-serie (2013)

Publicerad 8 juli 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

BMW:s senaste 3-serie har en kaross tillverkad helt av stålplåt. Motorhuv, dörrar och baklucka är behandlade med vax inuti och har genomgående välgjorda tätningar.

Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade för att motstå rost och balksystemet under bilen har en bra invändig behandling. Minus för de filtliknande innerskärmarna och för att stänklappar saknas. Även sköldarna som täcker större delen av underredet är av filtmaterial, men under sköldarna finns ett skyddande PVC-skikt.

BMW har bränsletank av plast, hjulupphängningar av aluminium och ett avgassystem vars sista del är tillverkad av rostfritt stål.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 318d
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.