Nästa artikel
Rosttest: Volvo V60 Plug-in (2013)
Rost

Rosttest: Volvo V60 Plug-in (2013)

Publicerad 28 juni 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Volvos rostskydd är bra och plug in-versionens skiljer sig inte från den bil vi testade i ViB 14/2012. Motorhuv av aluminium, baklucka och dörrar noga tätade och inuti dörrarna har det sprutats vax. I hjulhusen finns väl täckande innerskärmar. Undertill hänger plastsköldar och där de inte täcker plåten har det sprutats slitskydd.

Under bilen går dock att hitta åtskilliga skarvar som helt saknar tätning. Där finns också en plåtficka som kommer att fyllas med våt lort. Ganska sparsamt med vax i balkar och sparklådor. Stänklappar har inte Volvo kostat på. Risk för rostangrepp vid bakskärmarna där sprut från framhjulen blästrar en plåtkant.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V60 Plug-in
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.