Nästa artikel
Peugeot 3008 återkallas för pedalbyte
Långtest

Peugeot 3008 återkallas för pedalbyte

Publicerad 14 maj 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vi Bilägares långtestbil Peugeot 3008 återkallas på grund av problem med kopplingspedalen. Totalt berörs 137 bilar i Sverige.

Vi Bilägares Peugeot 3008 har rullat över 11 000 mil utan driftstörningar och för att förebygga sådana har fabriken nyligen gått ut med en recall, en så kallad inkallelsekampanj där ägarna uppmanas att ta kontakt med sin auktoriserade verkstad för att få kopplingspedalen utbytt.

Det handlar inte om någon säkerhetskampanj utan mer om en teknisk modifiering. Fabriken har upptäckt svagheter i förbindelsen mellan kopplingspedalen och kopplingscylindern.

Kampanjen har initierats sedan rapporter från verkstäder och bilägare kommit in om svagheter med funktionen. I Sverige har ännu inga kända fall påträffats och här hemma rör det sig om totalt 137 inkallade bilar.

Enligt Peugeots tekniska avdelning är det inget fel med mjukvaran, utan problemet är av mekanisk karaktär. Peugeot-kunderna får kopplingspedalen utbytt kostnadsfritt, men måste ändå ta sig till sin auktoriserade verkstad, en olägenhet i sig. Men självklart är det bra med en inkallelsekampanj, allra helst för de ägare som har bilar där nybilsgarantierna gått ut.

Det är ingen självklarhet att fabrikanter tar ansvar för produktfel, utan ofta får kunderna efter garantitidens utgång hoppas på goodwill eller om felen kan klassas som maskinskada och därmed gå på försäkringen. Men då tillkommer förstås alltid en självrisk.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeots återkallelse?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 3008 1,6 HDi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 3008

Modell: 1,6 HDi
Årsmodell: 2010
Inköpspris: 255 900
Aktuell körsträcka: 11 291 mil
Förbrukning (dek.): 5,1 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,1 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-14 09:55
Raphael

En petitess om man jämför med Volkswagens DSG-återkallelese eller Audis styrproblem som verkligen har drabbat många kunder. I detta fall handlar det ju om en smärre modifiering och förebyggande åtgärd. Kan ju nämnas också att 3008:an har sålts i betydligt fler exemplar än 137 stycken i Sverige, så detta berör endast ett fåtal av de 3008:or som sålts.

F.ö konstaterar jag att Vi Bilägares 3008 har rullat 11 000 mil utan driftstörningar...

#2 • Uppdaterat: 2013-05-14 12:01
KaptenOberkommandok

En detalj som jag inte gillar med kommentarsfunktionen här på ViBilägare är att man kan ignorera vissa användare. Raphael verkar väl tillämpa den metoden. Ignorera-möjligheten innebär tyvärr att en hel diskussion både haltar och blir lidande av att vissa personer vägrar att läsa vad andra skriver - även om den "förhatliga" personen skriver både intressanta och sakliga inlägg (för all del ibland blandade med motsatsen). Jag tycker att ViBilägare skall ta bort möjligheten att ignorera. Vi ser ofta exempel på att det uppstår syftningsfel och konsekvensfel i diskussionerna när XX kommenterar YY:s inlägg och ZZ - som har ignorerat YY - kommenterar XX:s kommentarer om just YY:s inlägg - utan att veta vad YY egentligen skrev. Detta är inte bra.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-14 12:02
Raphael

Här visas Peugeots annorlunda attityd mot sina kunder jämfört med Volkswagen och Audi, där kunderna för en ständig kamp om att få sina bilar åtgärdade och här åtgärdar Peugeot innan det ens har uppståts något direkt bekymmer eller fel. Det är en viss skillnad i attityd och kundbemötande det...

De med styrproblem med Audi får ju höra att det är deras eget fel, Audi kommunicerar ut att deras kunder "upplever" ett fel, dvs inte att bilarna verkligen har fel utan att felet är hos kunderna. Betalar man premiumpengar för Audi så betalar man tydligen också för att bli behandlad som att man som kund inte betyder något... (enligt Teknikens Världs artiklar i ämnet om Audis styrproblem och hur Audi kommunicerar med sina kunder, eller icke-kommunicerar kanske man egentligen ska kalla det...)

#4 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Bra av Peugeot att ta sitt ansvar vilket en del andra tillverkare kan ta lärdom av.
Dock vet man ju inte hur Peugeot agerat om det rört sig om en miljon bilar och inte som i det här fallet kanske några tusen.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-14 12:31
hultarn

"Inga problem med mjukvaran"...?
På en hydraulisk koppling?

Skitsamma, huvudsaken är att fabrikanterna tar ansvar för konstruktionsfelen, oavsett vem och vad det handlar om.
Finns det någon tillverkare som inte har återkallning och/eller kampanjer?
Sedan ska det erkännas att Toyota (och i synnerhet Lexus) jobbat hårdare med att få nöjda kunder. Något som lönar sig i längden, vilket de andra borde hålla i minne.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-14 12:38
Hackenbush

Det återkallas väldigt ofta nuförtiden jämfört med 20 år tillbaka och det ger en indikation att biltillverkarna inte har tid att testa sin bilar ordentligt innan de släpps ut på marknaden och vi kunder blir egentligen de som testar bilarna lite mer. Ytterligare en aspekt är förstås all elektronik i bilarna nu som också kan vara en svag punkt och precis som med våra förbaskade datorer så måste elektroniken i bilarna och programmeras om hela tiden.
Jag vill ha tre knappar på instrumenpanelen och dessa är CTRL,ALT, DELETE. för att reseta bilen.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-14 12:40
Raphael

Ja, inget problem med mjukvaran på en vanlig koppling. Det stämmer.
Eller menar ni att något är fel i Vi Bilägares artikel?
Ok, den har ingen mjukvara för kopplingen, men eftersom den inte har det så är det inget fel på den heller. Alltså är artikeln korrekt.

#8 • Uppdaterat: 2013-05-14 14:42
Swemba

Undrar när den första bilen byggd runt öppen källkod kommer? :-)
Där man själv kan konfigurera och modifiera all elektronik.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-14 14:47
Hackenbush

Swemba, Apple kommer snart ut med en iCar. :-)

#a • Uppdaterat: 2013-05-14 15:47
quattron

Raphael, du konstaterar att 3008 har rullat utan driftstörningar, det stämmer inte eftersom det finns separat artikel om att den behövde starthjälp och nytt batteri för 2918:-. Petitess som kan drabba alla, men det var en driftstörning. Och priset för batteriet är helt i klass med de förhatliga tyskarna!! Kommenterar inte vidare det ständigt pågående skoskavet om VAG´s alla problem. Jag har tyvärr inte längre Audi men var det något problem, garanti eller ej, stod man i givakt. Det var min erfarenhet, tydligen har du andra?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.