Nästa artikel
Peugeot 3008: Tryggt med Grip Control
Långtest

Peugeot 3008: Tryggt med Grip Control

Publicerad 3 maj 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Dubbdäck och Grip Control har räddat oss ur några besvärliga situationer på isiga småvägar den senaste tiden.

Vår ”Pegga” är enda bil i långteststallet som rullar på dubbdäck, Nokian Hakkapeliitta 215/60, något breda kanske kan tyckas, men ändå rekommenderade av Peugeot. Det är ändå knappast däcken det handlar om när bilen i snömodd har en tendens att vandra i sidled, utan snarare om balans och viktfördelning.

Dubbdäcken har ändå känts trygga att ha, sett till våra an-vändningsområden på sistone, som reportagebil på isiga tillfartsvägar till specialsträckorna under Svenska Rallyt och vid fjällresa i Grövelsjö- och de norska grannfjällen.

Från stillastående och uppför isiga backar har Grip Control-funktionen hjälpt oss många gånger, inte minst från en brant garagenedfart vid stugan i Bergslagen. Grip Control är ett specifikt antispinnsystem som påtagligt förbättrar väggreppet i hastigheter upp till 50 km/tim. Med ”Grip-vredet” inställt på snö tuggar sig framhjulen sakta men säkert uppför de mest isbelagda backarna.

Vår Peugeot 3008 har nu rullat en bit över 11 000 mil och snart väntar en storservice. Verkstadsportalen Autobutler introducerades här i landet i oktober 2012 som ett hjälpmedel för konsumenter att få förslag på verkstäder och jämföra priser.

Vi lät göra en sökning med vår ”Pegga” och inom några timmar hade vi tre offerter från olika verkstäder i vårt närområde. Till en början såg offerten från den auktoriserade Peugeotverkstaden norr om Stockholm bra ut rent prismässigt, men det offererade priset på 2 241 kronor visade sig enbart vara en kostnad för reservdelar, material och tillbehör. I ett förtydligande  erbjöds vi längre ned i offerten ett paketpris på
5 700 kronor inklusive uppdateringar av motorstyrdon.

Det priset matchades av en verkstad från Auto-Experten, 4 909 kronor, och ett från Vianor-kedjan, 3 750 kronor.

I utslaget från Marknadsdomstolen nyligen fastslås det att garantierna inte ska förfalla om service och reparationer görs fackmannamässigt, oavsett verkstad.

Den enda garanti som numer finns kvar på bilen är den tolvåriga rostskyddsgarantin, och för att den ska fortsätta att gälla krävs en rostskyddskontroll under år fyra, och den måste  utföras och stämplas av en Peugeot-verkstad. Det kan vara ett skäl att välja auktoriserad verkstad den här gången. Vi återkommer när det väl blir dags för 12 000- milaservice.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 3008 1,6 HDI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 3008

Modell: 1,6 HDi
Årsmodell: 2010
Inköpspris: 255 900 kr
Aktuell körsträcka: 11 271 mil
Förbrukning (dek.): 5,1 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,1 l/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-03 09:48
Mistro

Ja det "lurade" ju Vib så det kan nog lura en del andra också som kan tänka sig en bra vinterbil.
Sen är det ju klart att det är ett lotteri att köpa en Fransk bil överhuvudtaget med tanke på hur dåliga de är och med det synsättet så spelar nog framkomligheten en mindre roll.

#2 • Uppdaterat: 2013-05-03 10:02
mcregor (ej verifierad)

Måste säga att denna "elektroniska diff" fungerat alldeles utomförträffligt på min Golf -12. Man upplever i stort sett ingen "momentstrypning" alls i jämförelse med bl a den Focus jag hade tidigare som fick häftig andnöd när det blev lite halt...:) Så helt uppenbart kan dessa elektroniska hjälpmedel kalibreras helt olika och i detta fall så har VW lyckats bättre.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-03 10:54
johafor

@ Mistro
Franska bilar är inte sämre än andra. Toyota har återkallat flera miljoner bilar de senaste åren, Mercedes kvalitetsrykte har fått sig en ordentlig törn under en tid och Volkswagen har haft stora bekymmer med kvalitet och barnsjukdomar på vissa modeller. Det är samma med många bilmärken. Och "franska" bilar är två olika märken, PSA och Renault. Renault har spottat upp sig mycket kvalitetsmässigt enligt oberoende tester från Tyskland (DEKRA och ADAC). PSA:s bilar kan jag tyvärr inte svara för. Men man ska inte dra alla över en kam, det är sen gammalt.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-03 11:31
Mistro

"johafor" : Ledsen men jag var bara lite ironisk! Mina Franska bilar har fungerat bra för mig.
Säkert inte bättre än andra men ibland behövs det någon kommentar som "jämnvikt" för att spä ut skitpratet lite ... ;)

"AL" : Tror som dig att fina ord nog kan hjälpa försäljningen ibland men i fallet 3008 så tycker åtminstone jag att det är "irriterande" att den inte är just 4wd istället.
Många klarar sig dock bra med den högre markfrigången och "Grip Controll" verkar ju trots allt fungera väl ( även om det är en nyhet eller ej )
Den som vill ha en 4wd tror jag dock väljer en sådan istället då det känns som det "tillbehöret" är avgörande för den kundkategorin.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-03 12:33
Raphael

Som vanligt när Vi Bilägare skriver en artikel om en fransk bil så haglar kommentarer om kvaliteten... Ändå fast artikeln ifråga inte innehåller kommentarer om kvalitet. Om franska bilar innebär ett lotteri, så borde det ju vara statistiskt osannolikt med vinst varje gång - men ändå är det min erfarenhet. 5 av 5 bilköp har varit franskt och 5 av 5 köp har varit vinst varje gång. Detta innebär att bilarna har fungerat bra, jag kör ca 2 500 mil om året och säljer mina bilar efter 15 000 mil på ett ungefär. Två av köpen har varit nya, resten begagnade. Två Peugeot, två Renault och nu är jag inne på min tredje Citroën. Det är alltså en jämn fördelning vilket ytterligare ifrågasätter påståendet om ett lotteri. Det är inget vidare lotteri när man vinner hela tiden, det förtar ju själva idén med ett lotteri. Finns ju inget spänningsmoment, vilket ju är säljargumentet med lotterier.

Jag konstaterar att i Teknikens Världs senaste begagnattest av småbilar så kommer de fram till att Volkswagen Polo har sämst kvalitet i testet och att Renault Clio III har bättre kvalitet än Polo. Ändå syns inte Polos kvalitetsproblem hos Svensk bilprovning, vilket beror på att den har kvalitetsproblem som Svensk bilprovning inte kollar - det rör sig främst om motorproblem med oljeläckage och andra problem. Följaktligen ser vi att Svensk bilprovning inte säger något om en bils kvalitet.

Sen har vi detta med grip control - Peugeot 3008 är ingen terrängbil, det är en vanliga familjebil med lite högre markfrigång och en elektronisk differential som bevisligen fungerar bra och hjälper till i svåra förhållanden. Det är många kunder som inte behöver fyrhjulsdrift, om de behöver det köper de inte en 3008. Lägg märke till att 3008 har varit en storsäljare i flera år, det är alltså en populär bil hos kunderna. Tydligen är det många kunder som inte har något problem med att den saknar fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdrift tar utrymme och sänker motorns prestanda och effektivitet vilket ger sämre ekonomi än en 2-hjulsdriven bil.

Mitsubishi ASX, Skoda Yetl, Hyundai ix30, Nissan Qashqai och Mazda CX-5 är några exempel på bilar som säljer bäst i det framhjulsdrivna utförandet - och som framhjulsdrivna har de inte ens en elektronisk differential, så dessa konkurrenter fungerar sämre i utmanande väglag än Peugeots modell med Grip control.

Om en månad öppnas orderböckerna för Peugeot 2008 i Sverige, en modell med en förbättrad och utökad version av Grip control. I praktiken är det en kombiversion av 208 med lite högre markfrigång och bättre utrymmen. Det är en modell som skulle kunna vara min nästa bil, jag är utan tvivel lockad av den. Jag behöver inte fyrhjulsdrift, men där jag bor med trasiga grusvägar och små asfaltsvägar som förstörs varje år av tjälen, så skulle jag uppskatta den högre markfrigången.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-03 12:46
Swemba

@Raphael, du borde väl veta hur det går till på bilforum? Det är pajkastning och privata korståg i varenda tråd.

I verkligheten har alla tre fransmännen rykt upp sig ordentligt och toppar statistiken i ADACs senaste rapport. http://bilder.egmont.se/cache/62/6206/6206e5d4e0b56938353f7a656a01e0d0c2ed9476

#7 • Uppdaterat: 2013-05-03 13:32
johafor

@ MVH AL
Ja, det stämmer att Renault varit riktigt dåliga i bilprovningens resultat. Men det gäller tom årsmodell 2007, sen finns inga resultat mig veterligen? Dekra och ADAC (se länkar) redovisar även senare årsmodeller och då ligger Renault mycket bra till, någonstans i jämförelse med Toyota Auris. De testar dock inte rostskydd specifikt, men det gör Vi Bilägare som rosat Renault flera gånger!
http://www.used-car-report.com/index.php?id=12&no_cache=1&L=7
http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=3&pstatid=5&ReturnUrl=5uEyBA6KBgNKCARK55ZyBARCzNqr0u23BTXFzyqpzAcxCLRyzAa1CLRyzAZyC5X3xLErxLEz5uXFBARpzocy0gN8ym68C5X3xLE4HeZ_

#8 • Uppdaterat: 2013-05-03 14:36
johafor

@ MVH AL
Precis, på sidan du hänvisar till finns ingen statistik per bilmodell senare än 2007 (3-år gamla bilar som besiktigats 2010).
Enligt tidigare uppgifter så kommer SBP inte heller att redovisa ytterligare statistik för varje bilmodell utan bara urval på fordonssort (personbil, MC, lätt lastbil etc) eftersom konkurenssituationen nu är annorlunda. Det är bara transportstyrelsen som kommer ha tillgång till hela det statistikgrundande registret, och de kommer sannolikt inte att redovisa detta. I alla fall inte till en början.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-03 19:21
Rustan Werling

Att diskutera bilars driftkvalitet och slänga statistik och undersökningar på varandra känns sååååååå 2012.

Smack, där fick du en smäll av SBP:s statistik.

Bonk, där fick du en örfil av Dekras kvalitetsrapport.

Smack, där gav jag igen med Länsförsäkringars motorskaderapport.

Bonk, där fick du så du teg med Autoindex.

Ni har blivit så fullständigt besatta av att pissa in märkesrevir med statistik och rapporter att ni inte ens läser varandras käftsmällar längre.

T.ex som när Raphael drar till med följande konstaterande: "Jag konstaterar att i Teknikens Världs senaste begagnattest av småbilar så kommer de fram till att Volkswagen Polo har sämst kvalitet i testet och att Renault Clio III har bättre kvalitet än Polo."

Om Polo är sämst så är väl alla andra bilar bättre? T.ex så kan Clio var näst sämst och ändå vara bättre Polo.

Kan vi inte nån jävla gång konstatera att dagens bilar håller den bästa kvaliteten genom tiderna, speciellt med tanke på hur avancerade dom är, och sedan bara välja bilar vi trivs med?

#a • Uppdaterat: 2013-05-03 19:58
Mistro

"Rustan" : Absolut!
"Raphael" : Läs mina inlägg innan du går i taket! ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.