Nästa artikel
Rosttest: Renault Clio (2013)
Rost

Rosttest: Renault Clio (2013)

Publicerad 23 april 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Gamla Clio hade högsta möjliga rostskyddsbetyg och nya generationen är minst lika bra behandlad. Inuti huv, baklucka och dörrar finns ett tunnt men täckande vaxlager som kompletterar de välgjorda tätningarna. Framskärmarna är av plast och i hjulhusen sitter hårda innerskärmar.

Sparklådorna har vikts in under bilen utan skarv, vilket är en utomordentlig konstruktion som helt eliminerar risken för rostangrepp. Underredet täcks delvis av sköldar, men skarvarna är tätade och inuti hålrummen finns skyddsvax.

De svarta, breda dekorlisterna på sidorna skyddar mot blästring. I framkant finns dock viss risk för att det kommer in grus och skräp.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Clio TCE 90 Dynamique
Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.