Nästa artikel
Dyrt laga stolsvärme i Saab 9-5
Långtest

Dyrt laga stolsvärme i Saab 9-5

Publicerad 10 april 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Hur mycket får vi slanta upp? Frågan har hängt i luften sedan nybilsgarantin för vår Saab 9-5 löpte ut. Nu har vi fått en fingervisning.

Under vintermånaderna har vår testchaufför och dennes familj fruset konstaterat att värmen i passagerarstolen inte fungerar. Sätet blir inte varmt. Skavanken påpekades när bilen var inne på service hos Svenska Bil i Stockholm och en felsökning genomfördes.

Verkstaden slog fast att felet fanns inuti stolen och att nästa steg var att montera ur och klä av den för att reda ut om det är värmeslingorna i dynan eller i ryggstödet som strular. Slingorna är seriekopplade på samma sätt som lamporna i en julgransbelysning; är det fel på en fungerar ingen.

Än så länge har vi inte hunnit åtgärda problemet, men beskedet från Svenska Bil var att reparationen kan kosta så mycket som 8 000 kronor. Till den summan får vi också plussa på felsökningen för 1 194 kronor. Det kommer alltså kännas i plånboken att Saabens garanti har gått ut – och det rejält.

Själva servicen, inklusive filterbyte, kostade 5 525 kronor och vidare tillkom 575 kronor för byte av torkarbladen.

Mekanikern påpekade också att bromsarna fram var slitna och rekommenderade byte av både skivor och belägg. Kostnaden för material och arbete blev 5 436 kronor.

Den totala notan slutade på saftiga 12 938 kronor. Frågan är hur dyr Saaben kommer att bli för oss i fortsättningen.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-5?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-5 2,0 Turbo4 Vector

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Saab 9-5

Modell: 2,0 Turbo4 Vector
Årsmodell: 2011
Inköpspris: 344 000 kr
Aktuell körsträcka: 6 837 mil
Förbrukning (dek.): 8,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 9,4 l/100 km

Vi Bilägares långtest:
  • Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som rapporterar regelbundet om:

    BMW 118d, 2012
    Hyundai i40, 2012
    Mercedes B180, 2012
    Opel Ampera, 2012
    Volkswagen Up, 2012
    Dacia Duster, 2011
    Ford C-Max, 2011
    Saab 9-5, 2011
    Volvo V60, 2011
    Opel Astra, 2010
    Peugeot 3008, 2010
    Volvo V70, 2008
    Kia Cee'd, 2007

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-10 09:48
saabnisse

Jag tycker att det är helt riktigt att ni redovisar kostnaderna som ni har, men det förvånar mig att inte ViB kollar upp prisnivån för dessa arbeten hos olika verkstäder.
Det är ju något ni rekommenderar andra bilägare att göra, varför gör ni inte det själva?

#2 • Uppdaterat: 2013-04-10 09:52
VW Polo 2012

Tänkvärt! Inte vet jag hur det kommer sig att värmen i sätet inte fungerar på er bil.
Men vi leker med tanken att man från passagerarsätet vänder sig om och då går upp i sättet med knäna för att fixa med något i baksätet. Normalt blir då först trycket koncentrerat av endast ett knä, och eftersom trycket då blir koncentrerat på en mindre yta kan värmetrådarna då gå av.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-10 10:07
saabnisse

Den enda bil jag haft där stolvärmen slutat fungera var en Golf och det var inte särskilt svårt att åtgärda.
Det svåraste var att få av klädseln, sedan var det enkelt att se var värmetråden var skadad och löda ihop den och återmontera klädsel och stol.
Kostnad ca 1:- för tenn och el, men det tog säkert ett par timmar.
Men har man gjort det en gång går det på en halvtimme nästa.
Det skiljer ju dock avsevärt mellan olika bilar.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-10 12:52
trasten

Man kan skarva i värmesitsen, problemet är att som verkstad har man skyldighet att lämna ett års garanti på reparationen. Man har inte möjlighet att utprova olika reparationsmetoder för att kunna säkerställa en god reparation.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-10 13:23
Paddan 21

Vågar inte köpa längre köpa dessa bilar där nypriset närmar sig 300000 kronor, efter det att garantin har gått ut. Det finns många hårresande dyra reparationer man kan läsa om där en reparation kan överstiga 50000 kronor på en fyra är gammal bil. Man kan få en ny Dacia Sandero för 80000 så med tanke på detta borde beg priserna sjunka dramatiskt på tre är gamla sådanna bilar, när man kan köpa en helt ny bil till nästan samma pris som en reparation

#6 • Uppdaterat: 2013-04-10 15:53
Tjalle

Om man har en "dyr" bil, verkar det klokt att ta en maskinskadeförsäkring.

Någon som har erfarenhet?

#7 • Uppdaterat: 2013-04-10 18:02
RZU200

En amatörmässig kommentar!?
Har en äldre 9-5:a där värmen i passagerarstolen slutar att fungera "ibland".
Felet då är att han-/honkontakten under stolen glidit isär?
Sker då stolen skjuts i sitt bakre läge.
Det har väl expertena kollat?

#8 • Uppdaterat: 2013-04-10 19:15
Saab-Sonett

Man kanske ska vara glad att de inte byter hela stolen som en "enhet", fördelarna är många. Man slipper felsökning samt demontering av klädsel m.m.
Fast det kanske inte finns så många stolar som reservdel till berörd bil.

#9 • Uppdaterat: 2013-04-10 19:36
trasten

I den här modellen sitter det ett styrdon under sätet som styr funktionerna i stolen. Det har varit lite strul med dessa så det kan vara ett tips!

#a • Uppdaterat: 2013-04-11 08:41
Mistro

Ännu en artikel som bekräftar hutlösa servicepriser på nyare bilar!
Är det inte på tiden att ni på Vib tar saken på allvar och ifrågasätter detta ocker?
En av anledningarna till att jag köper nytt numera är för att slippa en massa krångel och dyra rep.
Men när det kostar sådana enorma summor som vi har sett nu i många exempel så vore det verkligen hög tid att undersöka vad det är man debiteras för.

Är det verkligen skäligt att deb. t.e.x 5000kr för en service innan bilen har rullat 6000 mil? Är det skäligt att byta bränslefilter eller tändstift vid 3000 mil/2 år,..Skall ett par bromsskivor bara hålla några tusen mil o.s.v ?
En ordentlig titt på branschen vore som sagt inte fel och sitter man i den sits som t.e.x Vib så är det ju märkligt att man inte tycker att det är konstigt att verkstäderna kan diffa ett par hundra procent eller mer mellan fabrikaten.
Enligt min mening borde kostnaderna för de stora märkesverkstäderna inte diffa så mycket som de gör så vad är det som vi inte vet?

Beror de ökade kostnaderna främst på att bilarna idag håller sämre p.g.a all teknik,dyrare byggkostnader för lokaler,dyrare verktyg och personal e.t.c ?Är ute efter sanningen och inte att måla ut alla verkstäder som fuskare.
Har pratat med en del mekaniker som vittnar om en tuff bransch och stränga krav ifrån tillverkarna men oavsett hur sanningen ser ut så vill jag veta den,vilket i sin tur kommer styra mina framtida bilval.

Som någon redan har påpekat så kan alltså en några år gammal bil kosta tiotusentals kronor i rep och det är ju inte så konstigt att förstå när en 6000 mils service slutar på 13000kr.
Dubbla miltalet och man har lagt ut en halv förmögenhet trots att bilen ännu inte är särskilt gammal.
En balansgång som sagt som man måste avgöra mellan att köpa nytt eller beg.
På tal om Dacia så kan man ju prova att hitta en begagnad sådan för "obefintliga" pengar...det finns inte utan de liksom andra billiga bilar håller sitt värde bättre än sina dyra konkurrenter.
Så behöver man inte en massa prestige eller andras avundsjuka blickar så visst är det mer ekonomiskt att köpa en ny och billigare bil än en äldre med okänd framtid.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.