Nästa artikel
Begtest: Ryckig motor i Volvo V70
Begbil

Begtest: Ryckig motor i Volvo V70

Publicerad 12 mars 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Byte av spridare i vår Volvo V70 med flexifuelmotor rycker allt närmare. Det är just motorns ryckighet vid låg belastning med etanoldrift som förebådar verkstadsbesök.

Vår Volvo V70 går inte längre lika bra på etanol. Trolig orsak, enligt två olika Volvo-verkstäder, är att det bildats beläggningar på bränslespridarna vilket gör att blandningen blir för mager och motorn börjar rycka. Det har hänt vid flera tillfällen under det senaste teståret, senast larmat via en lysande motorvarningslampa.

Medicinen (tips från enskilda mekaniker) är att tanka bensin allt oftare för att rena spridarna. Från att tidigare så gott som uteslutande ha tankat etanol fyller vi nu på med bensin vid var tredje tankning, men det har också gjort att bränslekostnaderna ökat samtidigt som miljöfördelen går förlorad.

Volvo, liksom Ford, har hävdat att problemet är bränslerelaterat och fick också med sig bränslebolagen på att sänka sulfathalten i etanol från sommaren 2010. För att bli av med problemen i just vår bil krävs med all sannolikhet byte av spridare, till en beräknad kostnad av drygt 8 000 kronor.

Flexifuelmotorn kräver också service var 1 000:e mil och vid 12 000 mil var det en omfattande sådan som gick loss på hela 8 260 kr. Ett av tilläggsarbetena var justering av ventilerna och ett byte av ett litet filter i luftburken för vevhusventilationen.

Utöver servicekostnaderna, totalt närmare 11 000 kr inklusive kalibrering av alkolåset, kostade också ett nytt kontaktstycke 3 700 kr att få utbytt. Flera funktioner på bakluckan slogs ut, bakrutetorkarna, de eluppvärmda trådarna i bakrutan och lucköppningen. Vi har också tvingats till ett byte av torkarspolaren för 1 254 kr.

Komfortmässigt fortsätter Volvon att rulla på som förr, sköna stolar, tystgående och rejält med utrymme både i kupé och bagage.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 2,0F – 13 494 mil

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fakta: Volvo V70 2,0F

Registreringsdatum: 22 jan -08
Mätarställning, mil: 13 494
ViB:s förbr., l/100 km: 12,3 (9,4)
Officiell förbr., l/100 km: 12,0 (8,6)
Garantier, år: 2, 3, 12
Serviceintervall, mil: 1 000/1 år
Inköpspris, kr: 307 600
Inbytespris, kr: 66 300
Värdeminskning, kr: 241 300
Bränsle, kr: 154 903
Rep./service, kr: 49 212
Däck, kr: 22 410
Skatt/besiktning, kr: 7 000
Försäkring, kr: 28 054
Underhåll, kr: 11 665

TOTALT, kr: 514 544
Totalt/mil, kr: 38,13

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-12 09:33
Raphael

Vänta nu ett tag här, är det inte meningen att etanolmotorer ska köras på etanol? Hur kan det då vara fel på bränslet?!

#2 • Uppdaterat: 2013-03-12 10:42
KaptenOberkommando

Etanolbränslet är det absolut dummaste som hänt bilindustrin. Jag skulle aldrig komma på idén att välja en bil för etanol. Min syster hade en Renault ed etanolmotor OCH DET BLEV BARA DEN! Den gick inte att starta på etanol i minusgrader, gick ojämnt och till slut stod den bara på verkstad. Dum som hon var nappade hon på ett erbjudande om en bensin-Renault och på den florerade - föga överraskande - alla möjliga fel.

Mitt allmänna råd: KÖP INTE EN BIL MED ETANOLMOTOR.

På nätet finns en hel del roligt att läsa:

http://forum.clubrenaultsverige.com/viewtopic.php?f=7&t=12875 (läs första inlägget och svaret från Magnus Friberg samt figgesoft lite längre ner)

Eller vad sägs om Håkan Bäcklunds blogg: http://www.vibilagare.se/bloggar/hakan_backlund/etanolbilen-talde-inte-etanol-765

För övrigt svämmar nätet över av länkar med folk som äger en etanolbil som går som skit - och Renault ligger sannerligen inte bra till.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-12 10:57
Raphael

Etanol fungerar utmärkt i Brasilien och där har man 100 procent etanol.
Det är i Skandinavien det blir brister på grund av att etanol och kyla inte går bra ihop, man behöver helst ha motorvärmare om man har en etanolbil. Här har bensinbolagen försökt göra specialbränsle på vintern.

När det gäller Renault och etanol, så fanns det ett fel i motorstyrningen på tidiga Clio modeller med etanolmotor. Då Clio med etanol var den mest sålda Clio modellen och även Renault modellen under en tid så drabbade detta många, men felet är åtgärdat och Renault har tagit sitt ansvar för det. Man upptäckte felet vintern-våren 2010. Tyvärr tog det några månader av felsökning och forskning för att åtgärda problemet och under den tiden rekommenderade Renault att köra på bensin. Berörda ägare ska ha fått detta åtgärdat sedan över ett år tillbaks. Observera att detta enbart drabbade Clio och inte några andra etanolmodeller från Renault, som Mégane som har sålts i många exemplar med etanol. I detta fall handlar det inte om fel på bränslet, som Volvo och Ford påstår.

För övrigt så utvecklar Mercedes en ny bil som baseras på Clio IV, det blir samma bottenplatta och Renaults 3-cylindriga och dci-motorer i nya Mercedes X-klass. Förväntad presentation inom fyra år. Dock finns inte den 3-cylindriga motorn som etanolmotor - inte i Europa iaf (möjligen att den kommer i en version för Brasilien dock). Marknaden för etanol har sjunkit i Europa, finns inte samma efterfrågan som för bara några år sedan.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-12 10:59
KaptenOberkommando

Ånej, det är sannerligen inte bara Clio som har problem. Min syster hade en Mégane och det visade sig att en hel drös med kunder hade samma problem. Snart skall hon göra sig av även med bensin-Renaulten (som även den bara har stått på verkstad!) och har lovat att aldrig mer köpa en fransk bil. Och jag hejar givetvis på.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-12 11:42
Mistro

Under de 4 åren som jag hade min Megane ll så undrade jag varför jag aldrig såg några artiklar om de som hade problem med Etanolbilar ifrån Renault.
Men de fanns alltså och konstigt vore det ju kanske annars efter allt annat som man har läst.
Tyckte att det var flexibelt att kunna tanka både Bensin och Etanol och bilen krånglade aldrig.
Om det sedan berodde på att jag inte enbart körde på Etanol vet jag inte men enligt vissa så fungerar ju inte en del bilar oavsett vilket bränsle de framförs med.
Märkligt att det finns de som orkar att bygga alla dessa ickefungerade modeller i miljoner exemplar när det är en självklarhet att de inte fungerar.
Lika märkligt är det att lika många miljoner korkade människor fortsätter att köpa dom....varje år! ;)

#6 • Uppdaterat: 2013-03-12 12:56
kallekula1

Vilket gnisslande det är på etanolen. Det är nästan så att man börjar misstänka handhavandefel bland de missnöjda. :-)

Själv har jag kört en Volvo C30 1,8F (dvs fordmotor under hiven) i tre år uteslutande på E85 i 5000 mil utan ett endaste problem. Och då använde jag inte motorvärmare ens när det var -18 grader (dumt nog, det ska man göra, men jag har inget eluttag på parkeringsplasten).

Det senaste året har min Renault Clio -12 med 1,2 motor, också den flexifuel, rullat 3000 mil. Direkt efter leveransen var det startproblem i vinterkylan, men efter kostnadsfri uppgradering av mjukvaran i januari 2012 (garanti) har den funkat klockrent.

Clion drar 0,65 liter milen på landsväg med E85, och det innebär en bränslekostnad på knappt sju kronor milen.

Vid blandad körning med mycket hetsig stadstrafik och kallstarter har jag aldrig lyckats komma över 0,8 liter med E85, vilket måste vara med beröm godkänt.

Summa summarum.

Etanol är det minst miljöskadliga bränslet som finns för alla oss som inte bor granne med en biogasmack.

Fossila bränslen tillhör förra årtusendet.

Sen får ni som föredrar att via bensin- och dieseltankning spä på växthusgaserna och gynna dikturer i mysiga länder som Saudiarabien och Nigeria anse vad ni vill.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-12 13:18
KaptenOberkommando

Jaså, skulle "fossila bränslen tillhöra förra årtusendet"? Nej, kallekula1, fossila bränslen hade vi under den sista tiondelen av 1900-talet och vi kommer garanterat att leva med fossila bränslen lika länge på 2000-talet, alltså under 2000-talets första tiondel - eller till och med längre. Jämna skurar, således.

Sedan hänger jag inte riktigt med på det där sista i ditt inlägg. Kan du utveckla de två delarna lite? Och var placerar vi Norge? Diktatur eller inte?

#8 • Uppdaterat: 2013-03-12 15:55
Mistro

Bränsleförbrukningen som skenar med Etanol tycks i alla fall inte alla ha samma åsikt om ...alltid samma story ;)

#9 • Uppdaterat: 2013-03-12 16:43
Verso

Volvo måste få ned milkostnaden snarast, annars får dom det snart riktigt tufft... min gissning!

#a • Uppdaterat: 2013-03-12 17:10
Bosse1

Anledningen till att problemen med etanolbilar inte är fler beror ju på att många tankar bensin istället. Det är ju universalkuren och då gör man så för man har ju köpt sin bil och ofta betalar varenda månad på den. Och rabatt på skatten och annat har man ju ändå för det är ju på papperet en miljöbil trots att man tankar bensin.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.