Nästa artikel
Rosttest: Skoda Yeti (2012)
Rost

Rosttest: Skoda Yeti (2012)

Publicerad 10 januari 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Hela Skoda Yetis kaross är galvaniserad. Huvkonstruktionen har bra tätningar men ingen behandling inuti.

Bakskärmskonstruktionen är bra förutom att bakdörren utgör en del av skärmens främre del. Baktill har Yeti den mjukare typen av innerskärmar vilka inte är lika bra som framskärmarnas innerskärmar av hårdplast. Rejäl plasttejp skyddar mot blästring. De två bakre ljuddämparna med mellanrör är av rostfritt stål. Bränsletanken är av plast.

Dörrar är bra tätade, lite sämre i hörnen, men behandlade inuti. Undertill är de viktigaste skarvarna tätade och bilen är behandlad i hålrum och balkar. I garantin föreskrivs varken inspektioner eller efterbehandlingar.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Yeti.
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-03 14:45
nitramnitram

Har rost på Skoda Yeti. VAG har problem med galvaniseringen på vissa bilmodeller. Skoda Yeti är en av dem. Har en 2010 som fick galvblåsor 2012. Den lackades om -12 och nu 2013 dyker samma problem upp igen. VW vill inte åtgärda problemet igen pga några månader över 3 års garanti. Men det är samma grundproblem som det de försökte åtgärda 2012. De har blivit riktigt hårda mot att ta kostnader och vill inte ta ansvar. Nu står jag med en Yeti som rostar i snabbt tempo (pga galvfelet). Jag skulle läsa runt i forum innan jag köper en bil från VW familjen. Googla rost, galvblåsor och zinkblåsor. Har sett i engelska forum om många som skriver om detta problem. Har hört att samma problem gäller passaten och A4:an.
Här är en länk till några bilder på rosten: http://www.flickr.com/photos/110463821@N02/

http://www.flickr.com/photos/110463821@N02/

#2 • Uppdaterat: 2014-04-03 22:04
Sacken1

Betyget 4 är så missvisande det kan vara.
Har en Yeti, modellår 2012..
Fick en dörr omlackerad redan efter 6 månader och efter denna vintern (2014) har jag rost på ytterligare 10 ställen. Samtliga dörrar skall åtgärdas.

Grundproblemet borde vara det samma som andra tillverkare tidigare haft. Man använder återvunnen plåt, och I Skodas fall verkar den variera väldigt I kvalitet. Om det är ett undermåligt material under så spelar det ingen roll om man lägger på galv utanpå. Rosten kommer ändå!
Det spelar heller ingen roll om man lackerar om dörrarna. Rostporerna finns redan i materialet.
Det enda som hjälper är att byta till dörrar av bättre kvalitet!

Har fått det bekräftat av flera lackeringsfirmor att det, föga förvånande är kombinationen av salt och vatten som får detta att slå igenom.
Efter att inte ha haft några problem I höstas, men nu, 4 månader senare fått rost på 10 ställen är jag böjd att tro på detta.

Därmed blir också Yetin oanvändbar I Sverige. Varför köpa 4-hjulsdrift eller bensin/dieselvärmare till en bil som inte kan köras på vintern för att den rostar.

Om Yeti enligt "Top Gear" är "nästan" en premiumbil, då vet man inte vad Premium är. Om Yeti, mot förmodan är "på gränsen till Premium" då har min gamla Scénic förvandlats till en Premiumbil med bred marginal.

En bil som måste omlackeras efter 6 månader och inte klarar klimatet I Sverige, det är inte 4 i betyg utan som mest 1.

O.T. Jag tycker synd om de stackare som köper en ny Yeti nu eftersom Skoda, Stockholm vägrar tala om vilka åtgärder man gjort för att förhindra "galvsläpp" på nya bilar och hur manga kunder som drabbats.
Det jag vänder mig mot är att nya kunder kan få förlängd garanti (4 eller 5 år) men "lackgarantin" som Skoda gärna hänvisar till I dessa ärenden kan aldrig förlängas till längre än 3 år.

Men som jag tolkar det så är det INGA problem med lacken. Problemet är att man använt undermåligt material till dörrarna. Detta tolkar jag som ett rent materialfel och alltså inget fel I galv- eller lackprocessen, därför bör "galvsläpp" ingå under hela garantitiden för de kunder som köper till en förlängd garanti. Att det hela beror på undermåligt materialval är också något som Skoda Stockholm i vår korrespondens valt att inte förneka.

Av samma orsak borde därför kunder som redan drabbats inte nöja sig med en ren omlackering. Att välja så usla material är ett rent konstruktionsfel och att enbart lackera om skadade dörrar är enbart en provisorisk åtgärd!
Vem mer än VAG/Skoda kan tillåta sig att göra provisoriska reparationer under garantitiden?

Jag tanker I alla fall kämpa för att få min bil I ett sådant skick att den går att använda på vintern igen (dvs få dörrarna bytta).
Det tycker jag samtliga drabbade kan kräva, speciellt när personalen som I mitt fall på den AUKTORISERADE Skodaverkstaden sa "högerdörren fram är definitivt så dålig att den borde bytas ut". Skall man då nöja sig med en omlackering som gör att dörrarna ser bra ut ytterligare 1 eller max 2 år?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.