Nästa artikel
Enkelt lampbyte på Peugeot 3008
Långtest

Enkelt lampbyte på Peugeot 3008

Publicerad 27 november 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vår Peugeot 3008 fortsätter att käka glödlampor men som tur är så är de lätta att byta – vilket inte alltid är fallet med moderna bilar.

Nästan alltid är det någon eller några glödlampor som fallerat på långteststallets Peugeot 3008. Senaste upptäckten var att vänster lampa till registreringsbelysningen och höger baklampa givit upp.

I Peugeots motorrum är det ovanligt frikostigt med utrymme. Inte ens spolartanken ställer till några större problem. När plastkåpan vikts undan är det bara att sticka in  handen och lösgöra H7-lampan från kontaktfattningen. Det tar inte mer än ett par minuter att fixa. Viktigt är förstås att det alltid finns reservlampor i handskfacket.

Bilen har också varit inne på en tredje service, nu till en kostnad av 3 690 kronor. Utöver vanliga kontroller och oljebyten/filter samt kupéfilter byttes också filtret till kolkanistern, en behållare innehållande aktivt kol som ska se till att bränsleånga inne  tanken inte ska avdunsta ut i luften – en ren miljöåtgärd med andra ord. Det här bytet kostade 349 kronor att få åtgärdat.

Vidare kontrollerades också partikelfiltret som ska ta hand om sotpartiklarna, ett filter som innehåller platina och som kan kosta över 10 000 kronor att byta. Mest kris med igensatta partikelfilter är det för dieslar som går korta sträckor. I vårt fall har det mestadels handlat om långkörning vilket ger en bra prognos för livslängden på filtret.

Diskutera: Hur enkelt eller svårt är lampbytet på din bil?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 3008 1,6 HDI, 2010

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 3008 1,6 HDI:

Modell: 1,6 HDI
Årsmodell: 2010
Inköpspris: 255 900 kr
Aktuell körsträcka: 10 299 mil
Förbrukning (dek.): 5,1 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,9 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Saab 9-5, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-27 11:45
Hackenbush

Att kunna byta lampor själv på sin bil borde vara en självklarhet men så är inte alltid fallet.

Att byta lampor bak på min bil är hyfsat enkelt, fram vet jag inte än.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-27 11:58
Peugo

Ifall lamporna går ovanlig ofta sönder så är det till 99% säkerthet fel på batteriet som bör bytas ut för att den är D.O.A.. PSAs bilar käkar inte lampor nuförtiden. PS. Har fått "stryk" förut för att batteriet inte kan vara den skyldiga men känner allt för många fall som bättrats på det här sättet. ;)

#3 • Uppdaterat: 2012-11-27 12:22
Mistro

Får ju anta att det inte är några större skillnader på den här motorn och den som sitter i min 308:a
MIn bil skall dock servas varje 1500:e mil till hutlösa kostnader ....Här pratar Vib om att det handlar om den tredje service men bilen har ju rullat över 10.000 mil!!! = hur går detta ihop?

Vad gäller lamporna så håller de betydligt bättre än så länge då jag ännu inte har bytat någon lampa över 2000 mil.
På tidigare C3:a så hann alltid framlamporna gå sönder innan service och de var inte roliga att byta. ( har faktiskt inte kollat hur det ser ut på 308:an än )
På Clion har framlamporna nu precis gått sönder efter 2300 mil och de kunde jag byta själv efter en halvtimmes svärande,..nu när jag vet hur man skall göra kanske det tar 5 min vid nästa tillfälle.

Önskvärt vore om det stod i instruktionsboken hur man skall göra steg för steg samt visade hur strålkastaren ser ut på bild.
Brukligt är att man bara hänvisar till verkstaden vilket är dåligt!
Har bilen sen inte heller en funktion som talar om då en lampa går sönder så blir snabbt en "enögd" bil en blind bil och detta sker ju alltid då man som minst "behöver" det! ;)

#4 • Uppdaterat: 2012-11-27 12:43
Roger Skagerström

Min chefs C4 Gran Picasso käkade lampor i en rasande takt.

Som sagt de har en del att bevisa, baugettbagarna.

#5 • Uppdaterat: 2012-11-27 12:45
Hackenbush

Nja Roger, de gör ju goda baguetter så precis som deras lampor så varar de inte speciellt länge. De är ju så goda. :-)

#6 • Uppdaterat: 2012-11-27 13:04
laketwig

Har själv haft två Peugeot och min fru har haft tre. Helt klart det märke som behövt mest lampbyte av alla bilar vi haft. Brukar roa mig med att kolla märket på enögda bilar på vägen till/från jobbet. Peugeot/Citroen är klart på första plats. Därefter kommer små "hantverkarbilar", där det säkert ingår en bunt Peugeot/Citroen också.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-27 16:41
Peugo

Hur gamla Peugeotar har ni haft? Åtminstone 207:an har förbättrats så att ljusen tänds först efter en stund efter man startat. Lär spara på dom otroligt dåliga lamporna som av någon konstig anledning ännu får säljas fastän det ekologiska borde vara pop just nu? :)
Kör själv med 3-års garanterade Osrams och dom håller vad dom lovar. Nightbreaker och annat är ju nåt helt annat än hållbara.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-27 17:12
Raphael

Det är busenkelt att byta lampor på min C3 Picasso HDI, Iaf lampan för halvljuset. Några andra lampor har jag inte behövt byta. Bytes på 5 min.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-27 19:51
Uno L (ej verifierad)

Tramskommentarer borttagna.

/Mod.

#a • Uppdaterat: 2012-11-27 20:20
mcregor (ej verifierad)

På vägen hem var den första bil jag hamnade bakon en Pegga 308. Jodå. vänster baklampa var ur funktion...:) Lite lustigt var det efter vissa kommentarer i denna tråd. Min förra bil - Focus 2007 - körde jag ca: 10.000 mil under 4,4 år och de första och enda lambytena var halvljuslamporna efter drygt 4 år och ca: 9000 mil. Fast det var nog rekord för alla mina bilar genom åren. Min Corolla 2003 t ex drog flera omgångar halvljuslampor på 7500 mil och 3,5 år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.