Nästa artikel
Rosttest: Peugeot 308 SW (2012)
Rost

Rosttest: Peugeot 308 SW (2012)

Publicerad 14 februari 2012 (uppdaterad 28 november 2016)

Framskärmar i plast och motorhuv i aluminium är två vettiga rostskyddsåtgärder på Peugeot 308. Bilen har också bra skärmkanter bak och är som helhet modernt byggd utan onödiga skarvar.

Det som i första hand drar ner betyget är den totala avsaknaden av invändig behandling, såväl i kaross som i balksystemet under bilen. På minuskontot noteras också att tätningarna i motorhuv, baklucka och dörrar är bristfälliga och att underredet har många oskyddade skarvar.

Att stänklappar saknas och att innerskärmarna bak är i fuktsamlande filtliknande material ger inte heller några pluspoäng.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi Active
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.