Nästa artikel
Nu fungerar elektroniken i Saab 9-5
Långtest

Nu fungerar elektroniken i Saab 9-5

Publicerad 26 juli 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Flera verkstadsbesök har det blivit för långteststallets Saab 9-5 – men nu fungerar allt som det ska och elektroniktrollen har sopats bort.

Vi har lärt oss leva med elektroniktrollen i Saab 9-5, men förr eller senare brister tålamodet. När vi om och om igen – och allt oftare – fick släcka ned allt, och i omgångar göra nya startförsök, måste det till slut bli ett rop på verkstadshjälp. Bilen startade visserligen, men ibland kunde det ta upp till fem minuter.

Detta har gjort att vi på sistone planerat våra resor, inte gärna stängt av motorn på olämpliga ställen, eller om vi varit utsatta för stark tidspress.

Vid bilens förra service gjordes en uppdatering av elektroniken, men tyvärr har felen återkommit. Bilen hamnade nu slutligen hos Biva i Uppsala som gjorde en ny diagnos. Det till synes harmlösa felet med blinkande lampa med uppmaningen ”Rattlåset behöver service” visade sig gälla hela startfunktionen.

Hos verkstaden skedde omprogrammering av styrdon och omprogrammering av elektronikenheten för passiv öppning/start.

Bilen har återbördats och nu fungerar allt som det ska. När bilen stod på verkstad åtgärdades också låset på en av bakdörrarna som trilskats under en tid. Vidare byttes också en säkring till cigarettuttaget.  

När vår Saab 9-5 Turbo4 fungerar som den ska är det en härlig bil att köra. Trots storleken är den förvånansvärt smidig att hantera.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-5?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-5 Turbo4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Saab 9-5:

Modell: Turbo4
Årsmodell: 2011
Inköpspris: 344 000 kr
Aktuell körsträcka:    5 340 mil
Förbrukning (dek.): 8,4 l/100 km
Förbrukning (ViB.s): 9,7 l/100 km

Långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-07-26 11:36
Hackenbush

Tänk..äntligen en felfri Saab, det är fantastiskt.

#2 • Uppdaterat: 2012-07-26 12:37
Simon no1

0,97 i förbrukning år 2012...?

#3 • Uppdaterat: 2012-07-26 14:43
Eric H

@Simon..
0.97?
Man kan få den förbrukning man vill.
Min 9000 går på knappt 0.7 om man tar det lugnt, vill man "testa turbon" och släppa lös pållarna, är 1.2 inga problem att nå
Har man en "gasfotsinspirerande" bil så...

#4 • Uppdaterat: 2012-07-26 14:52
Simon no1

@ Eric H, klart man kan få vilken man vill, men här handlar det om snitt under testperioden och då är det riktigt dåligt att man inte kommit längre...

#5 • Uppdaterat: 2012-07-26 16:01
Erlandson

"Wennerberg"!
Bara njut så länge det varar!

#6 • Uppdaterat: 2012-07-26 18:29
1storstark

Skillnaden i bränsleförbrukning mellan olika förare är större än man kan tro.
I vår familj skiljer det över 2dl./mil. På jobbet likaså.

#7 • Uppdaterat: 2012-07-26 20:38
HP

efter allla åren med SAAB
det känns skönt att det
är slut

#8 • Uppdaterat: 2012-07-26 21:11
SM1NVV

Åker själv med en volvo V70 2.5T och den drar mellan 0.91 och 0.97 beroende på hur mycket man gasar. Tycker att det är OK med den körning jag gör.

#9 • Uppdaterat: 2012-07-26 23:11
elektoniktrollet (ej verifierad)

Simon no1: Min far kör en Volvo 244 från 1981. En kantig bil med gjutjärnstraktormotor. Riktiga stötfångare mm, fyra växlar, förgasare. Byggd då bensinen var billigare.
Den dricker enligt papper 0,97 och jag upplever den runt litern så det kan stämma.

Så Saab är inte ensamma om detta!

#a • Uppdaterat: 2012-07-27 09:41
kurrewi

Synd att kanske den bästa Saaben blir mest vansklig att köpa, men en bra 9-3 är ett klipp.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.