Nästa artikel
Provkörning: Mercedes E 300 Bluetec Hybrid (2012)
Provkörning

Provkörning: Mercedes E 300 Bluetec Hybrid (2012)

Publicerad 14 maj 2012 (uppdaterad 28 mars 2014)
Stor, stark, lyxig – och supersnål. Mercedes nya E-klass-hybrid slår alla konkurrenter på fingarna när det handlar om bränsleförbrukning. 4,2 l/100 km är rena småbilssiffran!

Den platta och ytterst kompakta elmotorn sitter smart placerad mellan motor och växellåda. Batteriet, av litium jon-typ, är tillräckligt litet för att rymmas under motorhuven.

Mercedes nya hybridsystem tar nästan ingen plats alls och väger bara runt 100 kilo. Ändå är det sällsynt effektivt och kapar förbrukningen till nivåer som man nästan får gnugga sig i ögonen för att tro på.

Enligt bränsledeklarationen klarar sig sedanversionen av nya E 300 Bluetec Hybrid på bara 4,2 l/100 km och har ett koldioxidutsläpp på 109 g/km. Det är siffror som många småbilstillverkare skulle vara stolta över.

Vi provkörde kombin, som behöver något mer bränsle. Den drar enligt körcykeln 4,4 l/100 km. Fast riktigt dit nådde vi förstås aldrig under den 20 mil långa och varierade testrundan (motorväg, stadskörning och vanlig landsväg), utan gick i mål på 5,4 l/100 km. Men inte heller det är så dumt för en nästan två  ton tung kombi i största storleksklassen.

En spännande innovation i Mercedes nya hybridmodell är den så kallade sailingfunktionen, som fungerar  i farter mellan 35 och 160 km/tim. När bilen rullar lätt, exempelvis i långa utförslöpor, kan föraren genom att släppa gasen och med ett tryck på en knapp vid ratten stänga ned dieselmotorn. Då tar den lilla elmotorn över och ser till att farten behålls så länge det finns kapacitet i batteriet, eller tills föraren rör gaspedalen igen. Ett slags elektroniskt frihjul, med andra ord.

Finessen kan med fördel användas även i stadstrafik, till exempel när man rullar fram mot en korsning eller ett rödljus.Det är bra tänkt av Mercedes. Ett stopp/startsystem som fungerar både på landsvägen och i stan – och inte bara när bilen står stilla – är att ta tekniken ett steg längre än konkurrenterna.

Som extra bonus går hybrid-Mersan även att köra på enbart eldrift. Men då handlar det om mycket korta sträckor – upp till en kilometer – och i farter under 35 km/tim.

Samtidigt som den nya drivlinan är extremt snål vid normal körning så kan den, när föraren så vill, leverera imponerande prestanda.

Trampas gasen i botten samarbetar de båda motorerna för att sätta maximal sprätt på E-klasskombin. Resultatet blir att den skenar iväg från stilla-stånde till 100 km/tim på bara 7,8 sekunder. Ingen dålig siffra för en miljöbil i fullformat.

Trots beteckningen E 300 är den nya hybridmodellen snarast att jämföra med vanliga E 250 CDI, som har samma fyrcylindriga dieselmotor. Att Mercedes  valt att kalla bilen för  E 300 är en markering att det finns mer kraft att hämta ur drivpaketet tack vare den elektriska ”hjälpmotorn”.

Jämfört med en konventionell E 250 CDI (med sjustegad automatlåda) är pristillägget för E 300 Bluetec Hybrid överraskande lågt, ungefär 12 000 kronor. Det känns klart överkomligt med tanke på att hybriden ger både högre effekt och lägre förbrukning för pengarna. Så någon större tvekan om vilket som är det bästa alternativet finns inte.

Hybriden är också som klippt och skuren för taxibruk, där en stor del av körningen sker i stadstrafik. Då ges många tillfällen att utnyttja det snillrika stopp/startsystemet och spara dyrbara dieseldroppar.

En nackdel med den nya hybriden är att släpvikten (som ännu inte är fastställd) blir betydligt lägre än för motsvarande konventionella bil. Ett annat minus är att startbatteriet placerats i bagageutrymmet och det gör att det inte finns plats för något reservhjul.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes E-klass som hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#2 • Uppdaterat: 2012-05-14 09:41
Simon no1

Diesel och hybrid och 0,54....? skulle det vara supersnålt....?

#3 • Uppdaterat: 2012-05-14 10:08
Filips

Ganska löjligt att sätta in en sketen liten elmotor bara för att den ska vara en hybrid. En riktig "wannabe"-hybrid med andra ord. Förresten stämmer verkligen prislappen på 275k för kombin? Det låter ovanligt lite i så fall. Kollar man på Mercedes hemsida så börjar E-klass på 381 900 kr...

P.S Har testförarna här på ViB någon träning inom EcoDriving eller kör ni som Svensson? Tror aldrig ni lyckats komma ner till fabrikssiffran för förbrukningen.

#4 • Uppdaterat: 2012-05-14 10:33
KaptenOberkommando

Shogun, 0,54 l/mil har ingen relevans. Det är siffran 0,44 l/mil enligt EU-körcykeln som är intressant eftersom det är förbrukningen enligt denna cykel som också är den som används för jämförelser mellan olika bilar - det vill säga, alla tillverkare beräknar på exakt samma sätt. Vad som sedan sker med förbrukningen IRL för samtliga bilar får du ta med EU. Men med en stark motor i en bil på runt 2 000 kilo är jämförelsesiffran 0,44 l/mil värd att notera.
Shogun, höga krav på allt? Det där har du snott från mig. Och tuta inte i mig att din riskokare kan leverera något som kan liknas vid själ och upplevelse. Men det klart, kärvande gaspedaler kan nog uppfattas som en upplevelse, kanske.

#5 • Uppdaterat: 2012-05-14 11:05
mcregor (ej verifierad)

@Shogun: Du "stannar hos Lexus" säger du men du åker väl Hyundai om jag inte missförstått tidigare inlägg ? Inget fel på Hyundai men stämmer ditt uttalande riktigt då ?

#6 • Uppdaterat: 2012-05-14 12:42
KaptenOberkommando

Shogun, det är meningslöst att referera till ett begtest - jag skulle dra upp andra tester i andra tidningar som säger precis motsatsen men jag orkar inte. Och till vilken nytta? Din riskokare förmedlar ingenting som tillfredsställer kräsna sinnen, vilket är en kvalitet i sig (men att prata om kvalitet ur den synvinkeln är att prata för döva öron). För övrigt finns det ingen som helst koppling mellan premium och hållbarhet. Det är helt andra parametrar som avgör denna indelning. Och ser man inte skillnaden på en dörrsida i hårdplast i en billigare bil och en dörrsida i en dyrare bil med mjuk stoppning, äkta läder- eller tyginslag, många enskilda komponenter varav flera är i trä och aluminium är det meninglöst att ens försöka diskutera. Förstår man inte att det kostar mer att konstruera och bygga en flott dörrsida med många enskilda komponenter i flera olika materialsorter än en enkel, gjuten i en hårdplastdel har man helt stendöda sinnen och svårt att använda skallen. Blind är man också, och då skall - om inte redan tidigare - körkortet lämnas in.

#7 • Uppdaterat: 2012-05-14 13:19
Filips

+1 till dig Shogun. Börjar bli lite småtrött på Kaptens överdrivet defensiva attityd mot MB. Frågan är ju vem som är blind egentligen...

#8 • Uppdaterat: 2012-05-14 14:29
Skodaägare

Här kan man alltså se vad man försakar genom att köra Skoda :-)

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22232903

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21192035

#9 • Uppdaterat: 2012-05-14 15:24
Simon no1

@ Kapten, riskokare andvändes som ett retsamt ord på 80-talet, kan du inte vara lite mer modern i ditt uttryck...?

#a • Uppdaterat: 2012-05-14 15:25
Thommys

Enkel och funktionell hybridlösning i en bil som inte fått sämmre utrymme. Bra gjort av Mercedes.

Toyota själva anser i varjefall att Lexus måste förbättras för att nå upp till samma premiumnivå som de tyska bilarna. Det har de själva nyligen gått ut med.

Att Lexusägare själva inte är mer kritiska till sina bilar än vad tex Mercedesägarna är, säger mer om köparen än bilen. De som nöjer sig med Lexus nivå är en typ av ägare. En Mercedesägare har betydligt högre krav och därför är mer kritisk till sin bil. De som har lägre krav och köper tex Skoda klagar inte heller i samma omfattning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.