Nästa artikel
Opel Astra Sports Tourer: Plus och minus
Webb-tv

Opel Astra Sports Tourer: Plus och minus

Publicerad 5 maj 2011 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Opel Astra Sports Tourer förenar nytta och nöje, men har en nackdel som blir tydlig i stadskörning. Vi pekar ut plus och minus.

 

Läs hela testet av Opel Astra Sports Tourer i Vi Bilägare nummer 7/2011. Där ställs bilen mot en annan förnuftig familjefraktare, Skoda Octavia.

Tidningen finns i butik från 10 maj och kommer till prenumeranter från 5 maj.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra Sports Tourer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-07 12:10
Roy J

Opel har länge nog varit lite underskattat här i Sverige. Till och med så gamla försyndelser som från tiden de var riktiga rostburkar har hängt med, trots att de sen milleniumskiftet snarare varit föredömen ur rostsynpunkt.
Astra är helt klart en modell jag kommer att titta närmare på när det blir aktuellt.
Men Opel borde göra något åt sina knappspäckade mittpaneler (som även drabbat 9-5 om än mer uppstädat). Det behöver abslut inte vara fel med många knappar, men de ska vara tydligt åtskilda, placerade i logiska grupper och ha tydliga anvisningar - och absolut inte röd belysning!
Men man ska inte tro att allt är så bra bara för att det finn ett fåtal rattar och knappar. Det brukar istället innebära att man måste bläddra sig igenom menyer och liknande - och det är sannerligen inte bättre!

#2 • Uppdaterat: 2011-05-07 12:19
Raymond K (ej verifierad)

Tyvärr lider Opel Astra (och kanske även en del andra Opel modeller) av allvarliga elproblem som kan vara ofta återkommande. Har en svåger som just har fått erfara detta med sin Astra. Ibland lägger elen av helt och bilen går inte att köra. Jag har även läst om detta i Teknikens världs bok "Begagnad bil fakta"

#3 • Uppdaterat: 2011-05-07 15:10
N-iklas

Det där med elfelen är våldsamt överdrivet.

Det bygger i huvudsak på Att det var fel på monteringen av en liten kontakt på 750 Vectra 2003 varav flertalet råkade bli levererade till Sverige, detta blåstes upp till astronomiska proportioner.

Nästa är att det var fel på två – tre censorer av central betydelse på nya Astra och även nu blåstes dessa fel upp på ett löjeväckande sätt.

Utöver detta har det förekommit helt normala elfel som dyker upp på en del bilar här och där som det varit i alla tider och som det säkert för evigt kommer att förbli.
Sånt kan hända, sånt är livet, det är bara så.

Vad som hänt är att dessa två uppmärksammade elfel skapat en väldig ryktesspridning och en oerhört spirande grogrund för fördomar och förutfattade meningar där man konstaterar att man här har ett fel och genast lägger ihop det med stora braskande rubriker och rykten och prat som pågår och bums drar slutsatsen att detta ju bara måste vara så att Opel har enorma problem med dåligt elsystem och dålig elektronik.
Säkert spelar problem med bensinpumpar som förekom några år 2003 – 2005, 2006 in här och det var faktiskt dåligt, men ändå, fel på EN komponent motiverar inte att man generellt dömer ut HELA systemet.

Det är bara gamla händelser som i evighet upprepas som om de just hade hänt.

Så har det alltid varit med Opel i Sverige, man berättar gamla skrönor som för varje gång utbroderas till att bli lite hiskeligare och hemskare tills åhörarna börjar klappra med tänderna och oroligt ser sig omkring efter världen undergång som säkert är nära…

NÄR det gäller Astras knappar och belysning…

ALLA andras röda belysning ÄR dålig, Opels är det inte, det är hela grejen.

När det gäller knapparna så är det häpnadsväckande varje gång man hör denna kritik, man skulle ju kunna tro att ingen sett ens en bild av dessa knappar utan endast går på hörsägen så totalt oförankrad i verkligheten är kritiken.

Man skulle ju vilja sitta ner med dessa kritiker i ett långt ingående samtal för att försöka förstå hur de fungerar rent kognitivt och motoriskt.
Teorin om tolv tummar på varje hand och andra egenheter dyker ju osökt upp i fantasin…

”De ska vara tydligt åtskilda, placerade i logiska grupper och ha tydliga anvisningar”

MEN det är ju precis detta de är!

Tydligt åtskilda? menas det kanske därmed 20 cm?
Placerade i logiska grupper, ja vad är i så fall logik om inte detta är det???

Och tydliga anvisningar?

Ja så tydligt som på Omega B1 94 – 99 är det ju inte och tydligare har ingen bil i världshistorien haft, men nog är det Liiite extremt att kräva att allt måste se ut som på Omega 94 om det ska få godkänt?

Tar man fram en jättelik bild av Astras instrumentpanel och sätter sig i flera timmar och studerar den ingående eller sitter i bilen motsvarande tid så syns det inte hur unika dessa knappar är om man inte känner till knapparna på samtliga övriga bilar i hela världen.

Men om man har omkring 1000 olika knapptyper i minnet så ser man dock att ingen bil i världshistorien har haft knappar som är så ofattbart genomarbetade, genomtänkta eller minutiöst väl formgivna som just Astras kritiserade knappar.
Just för att motverka det som kritiken hävdar.

Knapparna sitter inte tillsammans utan i grupper med enhetliga funktioner, knapparna är stora, få i varje grupp och åtskiljs med avstånd och breda lutande vallgravar och kromade lister som är avsedda att isolera knapparna så att de kan skötas enbart med känseln om man vill.

#4 • Uppdaterat: 2011-05-08 08:58
Raymond K (ej verifierad)

De som har all de här elfelen tycker nog inte att det är "våldsamt överdrivet"

#5 • Uppdaterat: 2011-05-08 10:06
Raymond K (ej verifierad)

Jodå christer många bilmodeller har diverse elfel men astras elfel yttrar sig ofta att bilen inte går att köra och det är ju mer allvarligt än mindre elfel. Detta står i begagnatguiden och jag har bekanta som har dessa problem.

#6 • Uppdaterat: 2011-05-08 12:00
Gunnar 44

Håller med alla övriga Opelvänner här. Elfelen är vaninnigt överdrivna och ryktesspridningen kommer för det mesta från Saabhåll.
Att det förekommit elfel är ju tråkigt nog sant, men man behöver troligen inte vara rädd att köpa en beg. Opel även om den varit behäftad med dessa inkörn ingsfel. Opel har idag en mycket välordnad feldatabas, som även icke auktoricerade verkstäder får ta del av. (mot en medlemsavg motsv. ett virusskydd).
Det är dock viktigt att inte låta en icke aktuoriserad verkstad släcka felkoderna.
Dessutom har Opelverkstädernas mekaniker äntligen fått central utbildning, vilket de inte fått på över 10 års tid!
Om det är Saabs fel, eller om det är GM som inte ansett att mekanikerna behövde utbildas är en fråga för sig, men som sagt, det är historia.

#7 • Uppdaterat: 2011-05-09 10:08
Raymond K (ej verifierad)

Finns kilometervis att läsa om fel varje bilmodell på internet.
Opel har sin beskärda del.

#8 • Uppdaterat: 2011-05-09 10:23
Raymond K (ej verifierad)

crister sök på t.ex "opel astra fel" det är ägarna som skriver om sina fel på bilarna och vill ha hjälp. Alltså ingen som gissar det är ÄGARNA som skriver.
Bara just en vanlig internetsökning, borde alla klara av.

#9 • Uppdaterat: 2011-05-09 12:09
Raymond K (ej verifierad)

Om jag vill veta fel på en specifik bilmodell så vill jag inte ha statistik, jag vill info från ägare eller före detta ägare som kan berätta om de vanligaste och allvarligaste felen.
Statistik kan vridas hur som helst och ger oftast inget.

#a • Uppdaterat: 2011-05-09 12:51
Raymond K (ej verifierad)

Du förutsätter att eventuella ägare sitter och ljuger?
Jag är inte så cynisk faktiskt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.