Nästa artikel
Provkörning: Fiat Freemont (2011)
Provkörning

Provkörning: Fiat Freemont (2011)

Publicerad 26 augusti 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Behöver du en stor familjebil med smart inredning, sju sittplatser och en stark dieselmotor? Ta en titt på Fiat Freemont som presenteras i september!

Rebadging har blivit mer accepterat. Det viktiga är vad som finns bakom namnet. När det gäller Freemont så är det en Dodge Journey. Från Fiat poängteras att det inte bara handlar om att den amerikanska bilen försetts med ett Fiatstaket i nosen och ett Freemont-emblem på bakluckan.

Och jag får väl erkänna att Fiat Freemont överraskade positivt. Jag upplevde att kvalitet och design är på en skaplig nivå. Det är också en ovanligt smart kompromiss mellan buss och stor kombi.

Fiat har uppdaterat fjädringen som nu är styvare och givit bilen mer distinkta reaktioner. Man har också bytt bussningar och optimerat framvagnens geometri för europeisk körstil.

– Vi ville framför allt åstadkomma en mer direkt och precis styrning, förklarades vid presentationen av Freemont utanför Milano.

Fiat har också minskat vibrationer och förbättrat isoleringen för att åstadkomma lägre motor- och vägljud. Interiören är helt ny, bland annat instrumentbräda och klädsel.

De två dieselversionerna på 140 eller 170 hästkrafter tillverkas i Italien, skickas sedan till Tolucafabriken i Mexiko, där bilen byggs både som Freemont och Journey för att sedan exporteras. Senare kommer en 4WD-version med sexväxlad automatlåda och Fiats 170-hästarsdiesel alternativt Chryslers 3,6-liters bensinsexa på 276 hk.

Som en biosalong
Vid provkörningen, på betydligt bättre vägar än vi har i Sverige, rullade Fiats nya stora familjebil tyst och behagligt. Dieselmotorn gjorde inte mycket väsen av sig. Freemont känns stabil, med bra precision i styrningen. Den verkar vara en riktigt smart och trevlig bil för lite större familjer. För att vara en flexbil känns den smidig och inte lika klumpig att hantera som stora familjebussar kan vara.

Fiat har självklart behållit samma smarta och flexibla baksätesarrangemang som originalet har – där baksätets stolar enkelt kan fällas och dessutom skjutas framåt, för att göra det enkelt att kliva in längst bak. Dessutom kan bakdörrarna öppnas i 90 graders vinkel. Då behövs inga skjutdörrar!

Baksätets ytterplatser har dessutom inbyggda barnkuddar som enkelt höjer sittplatserna så att bilbältet hamnar rätt. Och för att ge alla möjlighet att se ut är stolarna konstruerade som en biosalong. De blir högre ju längre bak man sätter sig.

Intressant alternativ
Lägsta utrustningsnivån, Active, har sju sittplatser, automatisk klimatanläggning för förare, passagerare och baksäte, färddator och radiokontroller på ratten, 17-tums lättmetallfälgar, tonade rutor, dimstrålkastare, däcktryckskontroll, nyckellöst startsystem, ESP, larm, med mera.

Inredningen är förstås flexibel med en skjut- och fällbar andra sätesrad, inbyggda bilbarnkuddar samt del- och fällbara sittplatser längst bak.

Feemont Urban har dessutom blåtand, ljusautomatik, läderklädd ratt och styrning, p-sensorer bak, elektriskt justerbart förarsäte, elektriskt infällbara ytterbackspeglar och mörka sidofönster och automatisk avbländad inre backspegel.

Med det preliminära pris som uppges och med en numera, förhoppningsvis, mer stabil agentur kan Fiat Freemont vara ett intressant alternativ för den stora familjen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Fiat Freemont 2.0 DS Active

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fiat Freemont 2.0 DS Active

Pris: Från 250 000 kr (preliminärt).
Modell: Sjusitsig flexbil.
Säljstart: September 2011.
Mått, cm: L 489/B 188/H 169.
Motor: Rak fyrcylindrig turbodiesel med common rail direkt insprutning. 1 956 cm3 och 140 hk (103 kW) vid 4 000 v/min. Vridmoment 350 Nm 1 750– 2 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 12,3 s. Toppfart 180 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,4/100 km.
CO2-utsläpp: 169 g/km.
Konkurrenter: Ford Galaxy, Renault Grand Espace, VW Sharan, etc.

Vad nytt? Ny modell för Fiat som bygger på uppdaterad Dodge Journey.
För vem? Perfekt för familjer som behöver fler sittplatser eller bara mer utrymme.
Bra köp? Ja, håller priset kan Freemont absolut konkurrera mot både kombi och familjebussar.

Plus: Välutrustad, flexibel inredning, sällsynt bra insteg bak, kraftfull diesel som standard, kanonpris.
Minus: Fiat lider av misshandlad representation, glest återförsäljarnät och bristande kontinuitet. Vi sätter också frågetecken för otestad krocksäkerhet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-26 09:14
Henr1k

"Rebadging har blivit mer accepterat". brrr det får stå för er, i grund och botten handlar det om att lura kunden att köpa något som egentligen är något annat. Om det nu är en Dodge, varför inte kalla den det?

#2 • Uppdaterat: 2011-08-26 10:30
Mistro

Den diskussionen kan bli hur lång som helst "Henr1k" men få bilar idag är "orginal".
Det kostar helt enkelt för mycket att tillverka en bil med bara "egna" delar.
Som du också såg i texten så är det ändå en hel del som skiljer bilarna åt,...faktiskt så mycket att bilarna knappt kan sägas vara likvärdiga.
Tillverkarna är duktiga på att hitta en egen touch även om bilarna egentligen är helt lika i grunden.
Läste så sent som igår i en ägarundersökning att Toyota Aygos ägare var långt mycket mer nöjda med sin bil än vad ägarna till Citroen C1 och Peugeot 107 var.
Anser också att det lilla som skiljer dessa bilar dock ändå är en skillnad som har en betydelse.
Samma sak med Citroen C-Crosser och Mitsubishi Outlander som också är identiska...... ( många skulle hellre ha valt Mitsubishin och säkert aldrig ens övervägt den med Citroen-emblem )

#3 • Uppdaterat: 2011-08-26 11:03
Raphael

Henr1k - Dodge ägs av Fiat. Fiat styr Doges prodututveckling. Detta innebär att alla Dodges är Fiat, så varför kalla Dodge för Dodge när det är en Fiat? Det är ju att lura kunden att kalla bilen för Dodge.

Om vi ska följa det här ordentligt, så ska även de bilar om heter Nissan idag egentligen heta Renault. Det är samma företag. Det är bara att lura kunden att Nissan heter Nissan, varför inte kalla dem för Renault made in Japan? (vilket inte ens stämmer för Nissan har en fabrik i Storbrittannien...).

Det är även att lura kunden att Volvo heter Volvo.
Bilarna Volvo är Geelys, så varför inte kalla dem för Geely? Det är ju vad det är egentligen. Det är ju bara att lura kunden att kalla Geely för Volvo som man gör idag, eller hur Henr1k?!

#4 • Uppdaterat: 2011-08-26 22:42
Roger Skagerström

Problemet är väl att det inte är en ny bil. Mest en facelift, om ens det. Hade det varit en helt ny kaross än Journey hade det kanske varit ok men nu är det ju bara löjligt. Designspråket säger Dodge, grillen säger Dodge.

Ungefär som när de bytte namn på Dodge Viper till Chrysler Viper. Helt ologiskt och obegripligt.

Det här känns som ett enkelt försök att bara "ha en modell på marknaden, till vilket pris som helst".

#5 • Uppdaterat: 2011-08-27 17:21
Henr1k

Raphael, precis som Roger säger så är det skillnad om bilen utvecklades innan Fiat tog över Chrysler eller efter. Var ägarpengarna kommer ifrån spelar mindre roll för mig. Att dagens Volvo-bilar som alla är utvecklade långt innan Geely tog över skulle kallas för Geely låter nog helt befängt för de allra flesta. Att en Dodge med ny inredning och Fiat-emblem skulle vara något annat än besge-engineering likaså. Skulle man göra samma trolleritrick med ex. Voyagern så hade den hamnat lika långt ner i besiktings-statistiken som originalet. Det är helt enkelt en dålig bil utvecklad på amerikanskt vis.

#6 • Uppdaterat: 2011-08-28 19:36
Raphael

Nu är det inte bara inredningen och märket i fronten som är skillnad Henr1k. Du har uppenbarligen även missat att bilen har nya hjulupphängningar med nya inställningar och nya motorer och växellådor anpassade för dessa. Motorn kommer från VM Motori som ägs av Fiat. Ett italienskt hjärta i en amerika-designad kaross.

Alltså tvärtemot vad De Tomaso gjorde. Det var ju en amerikansk motor med en italiensk kaross.

Så Fiat Freemont är "italieniserat" av italienska ingenjörer.

Det var absolut att lura kunderna att kalla gamla Chrysler 300 för Chrysler, för det är en Mercedes. Chrysler 300 har samma bottenplatta och hjulupphängningar som gamla Mercedes E-klass och den utvecklades av Mercedes Benz medan Mercedes ägde Chrysler.

Chrysler satte en egen utsida på en Mercedes.
Ssangyon gjorde inte ens det, de tog en ännu äldre Mercedes E-klass och lanserade den i Sydkorea och kallade en för Ssangyon.

Är Lada 2107 en Lada eller en Fiat?

Är Opel Corsa en Fiat eller Opel?
Tittar vi på undersidan och jämför med hur Fiat Grande Punto ser ut under så ser de likadana ut.

Samma sak med Fiat 500 och Ford Ka.
Olika yttre form, men samma stomme.

Nissan Note är en Nissan-utsida på en Renault Modus.

Saab 9-5 är en Saab-utsida på en Buick.

Ford Fusion är en Volvo S80, eller Volvo S80 är en Ford Fusion. Båda utvecklades samtidigt av Volvo-Ford och delar väldigt mycket med varandra.

(jag menar inte lilla Fiesta-baserade Fusion i Europa, jag talar om Ford Fusion på den amerikanska marknaden som är en stor bil).

Du verkar ha åsikten att amerikanska bilar automatiskt är dåliga. Detta visar varumärkets betydelse. Därför väljer Fiat, och andra, olika namn på olika marknader.

Intressant är att Fiat Freemont har fått mycket bättre betyg i tidningarna än bilen fick när den hette Dodge Journey. Den hyllas för goda köregenskaper, en bra och funktionell inredning, bra dieselmotor och bra utrustning och fin känsla.

Fiat Freemont har på två månader sålt i fler exemplar i Europa än Dodge Journey gjorde under hela förra året!

#7 • Uppdaterat: 2011-08-28 21:30
Henr1k

Nej, jag tycker inte amerikanska bilar är dåliga automatiskt, bara att de väldigt ofta är det, särskilt när vi talar Chrysler och Dodge.

F.ö har vi olika åsikter om var gränsen mellan plattforms-sharing och badge-engineering går. Jag hade gärna sett att alla biltillverkare tillverkade allt specifikt och inhouse, men inser att det är overkill för de flesta kunder. Men badge-engineering är äckligt om du frågar mig, alt. sorgligt som i dina lada-fiat exempel.

#8 • Uppdaterat: 2011-08-28 22:53
Roger Skagerström

Om man ställde en Freemont och en Journey bredvid varann - skulle någon se skillnaden? Om man tejpar för grillen.

Att ändra detaljer inte det det handlar. Det det handlar om är att bilen SER UT precis som innan. Om du ställer en Fiat 500 och en Dodge Nitro bredvid den så tror jag nog INGEN skulle säga "Ja men bilen i mitten det är ju en Fiat".

#9 • Uppdaterat: 2011-08-29 15:37
hultarn

"Läste så sent som igår i en ägarundersökning att Toyota Aygos ägare var långt mycket mer nöjda med sin bil än vad ägarna till Citroen C1 och Peugeot 107 var."

Detta är intressant, för bilarna är ju 99% sett samma, byggda i samma fabrik i Tjeckien.
Är det ägarna som är så olika? Är Toyotaägare vana att alltid svara för sina bra bilar, och är ägare till franska bilar mindre toleranta?
Vad är det som skiljer?

Kan ju tillägga att Fiat alltid haft det svårt i Sverige, för Saab och Volvo är "svensk kvalitet". Nja....
Fast nån anledning är det väl till att Fiat alltid sålt mycket fler bilar....

#a • Uppdaterat: 2011-08-29 15:49
FLAC

Henrik1, varför inte kalla Lamborghini för Audi och varför finns ens märket Bugatti??
Hultarn: precis det med C1/107/Aygo har jag också funderat på, det är bara karossplast som skiljer och därför vill jag mena att ägarundersökningar aldrig kan vara objektiva... du "vet" vad du förväntas anse om märket i fråga... C1 kan omöjligt krångla mer än Aygo då de är mekaniskt identiska, vad du har för förhållande till din bilmekaniker är en annan fråga...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.