Nästa artikel
Provkörning: Audi A6 Avant (2011)
Provkörning

Provkörning: Audi A6 Avant (2011)

Publicerad 21 september 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nya Audi A6 har funnits i några månader, men först nu tar nog försäljningen fart ordentligt, för nu kommer kombin. A6 Avant är en bil som lockar många tjänstebilsförare. Men den som vill åka Audikombi bör ha hög lön och jobba för ett företag med rymliga miljöregler, för den klarar varken lägsta beskattningsnormen eller miljögränsen.

Den som har råd att hålla sig med en Audi A6 Avant får valuta för pengarna. Det är en elegant bil med hög status och den är så bekväm som man kan begära för ett grundpris på 354 000 kronor.

Lastutrymmet är lika exklusivt inrett som resten av kupén och tillräckligt stort för att rymma golfbagar på längden. 565 liter gods kan stuvas in och förankras med olika anordningar som glider på skenor i golvet. Fyra öglor är standard. För 1 900 kronor får man ett flyttbart bälte samt en balk som kan användas att trycka fast lasten.Båda är dock besvärliga att hantera.

Avant är samma bil som sedanmodellen fram till mittstolpen och att bakdelen är utbytt mot ett lastskåp märks föga, åtminstone för den som kör. Passagerare bak kan däremot höra att det är öppet bakom ryggstödet. Det mullrar ganska hårt från bakdäcken när bilen rullar på grov asfalt.

Kombin är bara 65 kilo tyngre än sedanmodellen – karossen består till 20 procent av aluminium – och känns lika vridstyv. Vad den kan prestera får jag testa på Gotland Ring som är den krokigaste, roligaste och svåraste racerbanan i Sverige.

Bilen tappar inte koncepterna hur hårt jag än gasar och hur fel jag än hamnar i svängarna. Den elektriska servostyrningen är exakt och bilen styr in i kurvorna snabbt och precis i det spår jag sett ut. Trots att karossen är nästan fem meter lång är A6 Avant lätthanterlig som en liten A3:a.

Snåldiesel nästa år?
Provbilen är försedd med ett sportpaket som kanske hjälper upp väghållningen lite. Det innehåller bredare däck och ett sänkt, hårdare chassi. Priset är 22 500 kronor och då ingår även sköna sportstolar och xenonljus. På racerbana passar sportchassit fint, men på vanliga vägar är fjädringen irriterande stötig.

Vid introduktionen finns två bensinmotorer och tre dieslar till A6 Avant. Den minsta dieseln på 177 hk blir också den billigaste och kommer att stå för merparten av de 3 500 bilar som generalagenten hoppas kunna sälja varje år. 2,0 TDI är dock inte tillräckligt billig för att förarna ska slippa straffskatt – förmånsvärdet blir minst 4 750 kr/månad.

Men det är lätt att dubbla månadskostnaden, för det finns gott om dyra prylar i tillbehörslistorna.

Många företag har en utsläppsgräns på 120 gram koldioxid/kilometer för sina tjänstebilar. De kommer inte att köpa Audi A6 Avant. 2,0 TDI är den renaste motorn och den är förargliga tolv gram från miljögränsen. Men det jobbas febrilt i Audis motorlab och troligen kommer en snålare diesel till A6 under nästa år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A6 Avant 2,0 TDI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A6 Avant 2,0 TDI

Pris: Från 354 000 kr.
Modell: Kombi med fem dörrar.
Säljstart: September.
Mått, cm: L 493/B 187/H 146.
Motor: Fyrcylindrig diesel med common rail-insprutning och variabel turbo. Volym 1 968 cm3. Effekt 177 hk vid 4 200 varv. Vridmoment 380 Nm mellan 1 750 och 2 500 varv.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9 s. Toppfart 222 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 132 g/km.
Konkurrenter: Mercedes E-klass, BMW 5-serien, Volvo V70.

Vad nytt? Bakdelen som rymmer 565 liter last.
För vem? Den som har råd med kvalitet och gärna visar det.
Bra köp? Dyr att köpa ny, men säkert ett kap som begagnad om ett par, tre år.

Plus: Väghållningen, motorn, kvalitetskänslan, lastförmågan, dragvikten.
Minus: Ej miljöklassad, däckbuller, krångligt lastsäkringssystem.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-21 08:59
Juppe (ej verifierad)

Detta eviga mantra från ViB om att lågprofildäck och sportchassie bara är irriterande stötigt.

Inse att många (inklusive jag) tycker om den närvaro och vägkänsla detta förmedlar. Alla vill inte gunga fram med svampig fjädring i fluffiga fotöljer.

Sportpaket är tillval. Att så många bilar ändå är utrustade med detta är väl bevis nog för att er bedömning är högst subjektiv och något som merparten inte håller med om ...

#2 • Uppdaterat: 2011-09-21 09:12
Car-lsson

Som Juppe skriver så är det ingen nackdel med sportchassi och lågprofildäck. Speciellt på en Audi är det ett krav eftersom styrningen annars är lik en amerikansk 70-talsbil och inte förmedlar ett dugg av underlaget till föraren.
Vad är det förresten för skillnad på den här A6:an mot förra? Jag ser ingen skillnad. Den påminner iofs starkt om en korsning mellan en Avensis och en C-klass. Inte så upphetsande direkt...

#3 • Uppdaterat: 2011-09-21 09:18
FredrikEmilsson (ej verifierad)

Formspråket går ju ut på att man har en linje, inte att varje ny modell helt skiljer sig från förra.
Några bilder med båda:
http://www.inautonews.com/wp-content/uploads/2010/12/headlight-1.jpg

#4 • Uppdaterat: 2011-09-21 09:29
Juppe (ej verifierad)

FredrikEmilsson:
Det spelar ingen roll, Carlsson kommer inte att se någon skillnad ändå. Carlsson är som min mor, hon ser bara skillnad på bilarnas färg, inte om det är en BMW eller en Kia ...

#5 • Uppdaterat: 2011-09-21 10:03
FredrikEmilsson (ej verifierad)

Tänkte för dem som är intresserad av att se nya vs gamla. :)
För övrigt måste man, precis som med allt annat, se den i verkligheten. Bilden ovan är inte lyckad...

#6 • Uppdaterat: 2011-09-21 10:04
Simon no1

Snacka om feg formgivning.......

#7 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Även standardsättningen är ganska stram på Audi A6 och A4 och med sportchassi så blir dom direkt obekväma. Funkar säkert bra på släta autobahn i 200 knyck men på svenska tjälskadade landsvägar så är nog såna chassin inte alltid så kul.

Nu har vi ju alla olika kriterier för vad man kan kalla sportigt men för mig så blir inte en framtung och understyrd A6-diesel mer sportig med ett sådant chassi, (även om du säkert kan passera en rondell i något högre fart). Krävs lite mer.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-21 11:05
Raymond K (ej verifierad)

Rålle
Jeremy Clarkson beskrev detta på ett mycket målande sätt.
Enligt honom så känns de flesta "sportiga" Audi som om man kör med en häst fastsatt på grillen.
Framtung och understyrning ger inte en sportig känsla.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-21 11:17
FredrikEmilsson (ej verifierad)

Konstigt, de flesta tycker att nya A6 känns smidigare och lättare (vilket den faktiskt är) än t.ex. BMW 5-serien. Men de har väl fel då...
Till A6 finns det 4 olika chassin, bara att välja det som passar.

#a • Uppdaterat: 2011-09-21 11:23
Juppe (ej verifierad)

Framtunga, understyrda Audis hör till historien. Numera hör de till de sportigare i segmentet. Nya A6 anses, som Fredrik säger, spänstigare och med mer underhållande köregenskaper än exempelvis 5-serien.

Raymond: Clarksson kan vara underhållande, på sin höjd, men ingen lägger väl någon större vikt vid vad han säger?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.