Nästa artikel
Provkörning: Cadillac CTS-V Sport Wagon (2011)
Provkörning

Provkörning: Cadillac CTS-V Sport Wagon (2011)

Publicerad 4 oktober 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Till flygplatsen körde jag en bil med 1,3-liters dieselmotor, 95 hk. När jag landade väntade ett monster. Kompressormatad V8 på 6,2 liter, 564 hästar – Cadillac CTS-V Sport Wagon, världens snabbaste kombi. Det blev förstås rena chocken.

Cadillac har en lång historia (108 år). Dess storhetstid var 50-talet och sammanföll med en nyrik Elvis Presleys genombrott. En bil som var uppåt sex meter lång, hade gungig gång, fenor och en V8 under huven var en perfekt markör för en rockkung. Särskilt om den var lackad i rosa färg. Någon sådan fanns visserligen inte i sortimentet men när Elvis lackade om sin första Cadillac 1955 införde fabriken ett rosa alternativ.

Det var för övrigt inte bara Elvis Presley i musikvärlden som snöade in på just Cadillac; helt säkert är det världens mest besjungna bilmärke, tusentals låtar handlar om detta märke. Och sjöng man inte om Cadillac så turnerade man i en, som exempelvis Calle Jularbo, legendarisk dragspelare.  

Det är obekant hur många Cadillacs som Elvis köpte men det var många. Inte bara åt sig själv förresten, han lär mer eller mindre ha betraktat Cadillac som en bra gå bort-present.

Man kan undra över vad Elvis skulle ha tyckt om Cadillac som kombi. Hade han något som helst intresse för extraordinär bilkörning så borde han ha fallit pladask för CTS-V Sport Wagon. Bilen har tre gamla kända Cadillac-attribut: V8, bakhjulsdrivning och en lyxig inredning. Men där slutar alla likheter med 50- och 60-talens gungiga plåtschabrak.

V8:an är den mest kraftfulla motor som en Cadillac någonsin haft. Kompressormatad, som sagt, klarar den av att skjuta iväg det drygt två ton tunga ekipaget från noll till hundra på 4,1 sekunder. Toppfarten är 308 km/tim med manuell sexväxlad låda, med den automatiska sexstegade gör den ”bara” drygt 280.

Speciellt ljud vid 280
Provkörningen var förlagd till Potsdam utanför Berlin för att tillfälle skulle ges att kolla upp det där med den uppgivna toppfarten på Autobahn. Dessvärre är det sällan som det är någorlunda fritt fram på tyska frifartsvägar och även om trafiken en morgon var jämförelsevis gles så fick jag slå av vid 260 km/tim. Men det gick fort dit.

Två nordiska kolleger lyckades komma upp i drygt 280 innan de tvingades hålla in på grund av annan trafik. Deras fråga till Cadillacs produktansvarige efteråt var:

”Vi märkte att det uppstod ett speciellt vindljud från taket när vi körde i 280, vad kan det bero på?”

Tja, säg det.

Annars är ljudkomforten mycket god i CTS-V-kombin. Normala samtal mellan förare och passagerare i drygt 200 km/tim är inga problem.

Accet då? Bilen har Recaro-stolar som sluter om och fixerar kroppen och det behövs när man har bråttom iväg. Det finns ingen hejd på kraften när man stampar på. Upp till 200 km/tim går på 13,4 sekunder, vilket är en notering som rätt många bilar behöver för att nå 100.

Man skulle kunna tro att den här dräparkombin är jobbig att hantera i till exempel tät stadstrafik med krypkörning. Hur tyglar man ett sånt vilddjur?

Svaret är att det är problemfritt. Den är överraskande snäll när man så vill. Och fjädringskomforten är näst intill normal med tour-läget inkopplat.

Trycker man in sportläget på fjädringen så uppträder bilen som en mix av strykjärn och kassaskåp på kurviga landsvägsavsnitt. Då blir det riktigt skoj bakom ratten eftersom Cadillacs Magnetic Ride Control-system blixtsnabbt ser till att optimera fjädringen för varje situation.

Det vore en överdrift att påstå att MRC-systemet upphäver naturkrafterna men det töjer på gränserna rejält. Det känns i kroppen och om inte annat så ges svart på vitt via en g-kraftmätare.

Världens snabbaste familj
Sport Wagon-varianten gör Cadillacs CTS-V-modellprogram komplett. Sedan tidigare finns en sedan och en coupé. Tillsammans bildar de tre världens snabbaste modellfamilj och utgör stommen i Cadillacs comeback i Europa som inleddes våren 2010.

Segmentet för den här typen av bilar utgör bara 1,4 procent av marknaden och det betyder att det aldrig blir någon dussinbil. Om inte annat så begränsas kundkretsen av prislappen; 800 000 kronor får man betala för Sport Wagon i Sverige när den blir köpklar senare i höst.

Förra året sålde Cadillac 181 000 bilar globalt, 2 800 stycken i Europa och ”över tio” i Sverige, enligt Wolfgang Schubert, Cadillacs Europa-chef vid huvudkontoret i Zürich. Schubert säger också att efterfrågan är stigande, framför allt i Ryssland.

Sanslöst kul
Det är förstås inte särskilt politiskt korrekt i dessa tider med en bil som släpper ut 3,7 kilo koldioxid per mil och som drar minst 1,6 liter vid blandad körning. Tankens volym är 68 liter, vilket i bästa fall räcker till 40 mils körning. Men vi kunde konstatera att det inte är några svårigheter att köra slut på halva tanken på tio mil.

Usch och fy – men sanslöst kul var det!

Och när barnbarnen i en framtid frågar en gammal raggarbilschaffis: ”Morfar, vilken är den snabbaste bil du kört?” så är det högst troligt att svaret blir Cadillac.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Cadillac CTS-V Sport Wagon

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Cadillac CTS-V Sport Wagon

Pris: 801 200 kr.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: Under senhösten.
Mått, cm: L 486/B 184/H 150.
Motor: V8 med kompressor och sexväxlad manuell låda. Volym 6,2 liter. Effekt 564 hk vid 6 100 v/min. Max vrid 747 Nm vid
3 800 v/min.
Prestanda: 0–100 på 4,1 s. Toppfart 308 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 15,7 liter/100 km.
CO2-utsläpp: 370 g/km.
Konkurrenter: Mercedes E 63 AMG, BMW M5, Audi RS 6.

Vad nytt? Kombiversion med värstingmotorn.
För vem? Tja, en kombi är ju en familjebil…
Bra köp? Som ny är svaret ja till den som har råd. Som begbil lär den vara mycket hårt prövad.

Plus: Effekten, väghållningen, komforten.
Minus: Förbrukning, pris, miljöstatus.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-04 16:34
hultarn

Kul bil! Bäst att leka innan de förbjuds av nån övernitisk miljökramare... ;-)

Synd bara att den som ritade främre stötfångaren aldrig deltog i designskolan....

#2 • Uppdaterat: 2011-10-04 23:13
Roger Skagerström

Men han var en jävel på Lego ;)

Synd att interiören inte är mer unik än den är. NÄSTAN så jag skulle vilja ha en. :D

#3 • Uppdaterat: 2011-10-05 09:03
Raymond K (ej verifierad)

Han som designade fronten hade precis fått en ny linjal.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.