Nästa artikel
Provkörning: Lancia Delta (2011)
Provkörning

Provkörning: Lancia Delta (2011)

Publicerad 28 september 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Lancia är tillbaka i Sverige för att med sin egen lyxiga stil försöka ta plats i svåra bilklasser. Först ut är Delta vars italienska design sticker ut i trafikvimlet.

Märket Lancia må vara över 100 år gammalt men dagens bilar är egentligen inget annat än omgjorda Fiat och Chrysler. Delta är i mångt och mycket en Fiat Bravo, fast i finare kostym. Det är liksom grejen med Lancia: bilarna ska vara lite förmer än vardagsmodellerna från de andra märkena.

Utanpå blir Delta exklusiv genom att erbjudas med en säreget formad grill och 16 olika lacker. Inuti väntar svällande säten med tjusig form, klädda med mockaliknande alcantara eller skinn. Välgjorda dekorsömmar förstärker lyxkänslan.

Utrustningen matchar designen. I Sverige säljs Delta med paketet ”Gold” som bland annat innehåller parkeringssensorer, farthållare och audiosystem med bluetooth till mobilen.

Med en Fiatdiesel på 1,6 liter och 105 hk kostar Delta 234 000 kronor och billigare går inte att komma undan. Det finns också en 120 hästars diesel. Exklusivaste modellen har en automatväxlad bensinmotor på 200 hästar och ett pris på 294 000 kr.

De båda dieslarna är miljöklassade och den minsta motorn räcker förvånansvärt bra. Fiat kan göra körbara dieslar! Motorn drar elastiskt och kraftfullt från låga varv och känns betydligt starkare än 105 hästar. Vridmomentet är imponerande: 300 Nm redan vid 1 500 varv.

En bil med Lancia Deltas lyxprägel borde väl rulla mjukt , men första guppet avslöjar att chassit nog är en kvarleva från den nedlagda rallyavdelningen. Bilen studsar obekvämt på Stockholms ojämna gator, men när jag kommer ut på en krokig roslagsväg kommer den bestämda fjädringen till sin rätt. Dagens Delta känns lika alert på krokvägar som den gamla rallybilen (som vann sex VM-titlar i rad 1987–92).

Familjen växer
Det är över 20 år sedan det såldes någon Lancia Delta i Sverige. Märkets svenska historia är inte ärofull. Ett tag försökte Saab växa med hjälp av Lancia och döpte Delta till Saab-Lancia 600. Det gick åt skogen och i slutet av 80-talet försvann märket från våra breddgrader.

Kanske Lancia lyckas bättre den här gången. Senare i höst utökas floran med den gigantiska Thema som är en nödtorftigt omstukad Chrysler 300 M och familjebussen Voyager som också kommer från partnern Chrysler. Återstår att se om den italienska lyxinredningen är tillräcklig lockande för att köparna ska slå till.

Diskutera: Vad tycker du om Lancia Delta?

Lancia Delta 1,6 Multi-Jet

Pris: 234 000 kr.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Säljstart: Omgående.
Mått, cm: L 452/B 180/H 150.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Effekt 105 hk. Vridmoment 300 Nm vid 1 500 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10,7 s. Toppfart 186 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 4,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 120 g/km.
Konkurrenter: Alfa Giulietta, Audi A3 Sportback, BMW 3-serien, Citroën DS4, Ford Focus, Honda Civic, Mazda3, Opel Astra, Renault Mégane, Volvo C30.

Vad nytt? En Fiat uppfiffad med Lanciadetaljer och lyxinredning.
För vem? Köpare med smak för italiensk stil.
Bra köp? Ett nytt uddamärke är en osäker investering. Det finns säkert mellanklassbilar där pengarna sitter säkrare.

Plus: Motorn, designen, sittkomforten.
Minus: Fjädringskomforten, bagageutrymmet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-28 09:40
Raphael

Att påstå att Lancia idag är en "omgjord Fiat" är precis lika sant som att påstå att Citroën inte är något annat än en omgjord Peugeot, eller att Audi inte är något annat än en omgjord Skoda eller att Saab 9-3 inte är något annat än en omgjord Opel.

Lancia Delta har precis lika mycket - eller lite - med Fiat Bravo att göra som Alfa Giulietta.

De delar samma chassi ja och samma motorer, och det finns detaljer i interiören som är lik, precis som det är mellan Audi och Skoda också men jag har inte sett er kalla Audi för en omgjord Skoda. Lancia har sin egen kaross, sin egen sättning på fjädring och stötdämpning, egen utväxling av styrningen, egna stolar och eget baksåte, och flera egna utrustningsdetaljer. Alltså samma som skiljer Audi, Skoda, Seat och Volkswagen från varandra fast det är samma chassi och motorer.

Jag har inte sett er skriva "En Skoda uppiffad med Audidetaljer och lyxinredning" om Audi.

Gällande bagaeutrymmet så finns det ett tillbehör i form av dubbelt golv som gör lastytan plan, i princip en liknande lösning som bl a C3 Picasso har.

Deltan är längre än Bravon och sina andra konkurrenter, så den har vuxit ur Golf-klassen. Den är några cm längre än mellanklassarna Peugeot 405 och Ford Sierra var för bara några år sedan!

Första Deltan var 3,80 lång. Nya Delta är 4,52 lång.
Så den är i en annan klass än förr, på många sätt.

#2 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Sant Raphael. Tyvärr är det ganska vanligt bland svenska motorjournalister att visa ointresse och ofta direkt okunskap om italienska bilar.

Finns undantag dock.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-28 10:17
Raphael

Jag väntar på att Vi Bilägare ska skriva "Omgjord Fiat" om Opel Corsa, då den bygger på samma plattform som Fiat Punto och Opels 1,3 liters diesel är en variant på Fiat. Fiat levererade ju dieselmotorer till GM i många år. Saab 9-3 använder Fiat-diesel, och har förresten samma plattform - samma chassi - som Fiat Croma. Saab är alltså en omgjord Fiat, eller är Fiat en omgjord Saab?

Gamla Chrysler 300 delar chassi med tidigare generation av Mercedes E-klass (det var på den tiden som Damiler-Benz ägde Chrysler), men jag såg aldrig Vi Bilägare kalla Chrysler för "omgjord Mercedes"...

Lancia Delta har längre axelavstånd än Alfa Giulietta och Bravo, så det är inte ens precis samma chassi utan har många modifieringar.

F ö är Deltas design gjord av Frank Stephenson som även ritade nya Minin.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-28 11:22
mrpandy

Körde Lancia Delta med 120 hästars dieseln förra sommaren i Italien. Det blev 70 mil med den och vi snittade 0,45 och det var Italiensk aktiv körning.

Riktigt trevlig och kul bil att köra. Smidigt att man kunde flytta fram baksätet för att göra mera plats för packningen. Den hade en fiffig funktion för servon "city" läge vilket var otroligt härligt när man skulle parkera.

Kul att den kommer till Sverige, hoppas nu att Svenskarna kan fatta tycker för Italienska bilar.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-28 12:16
Pender

Även om den har typ blåtand, så tycker jag dom satt en något hög prislapp. 5.000 kr billigare än en likvärdigt utrustad 508:a duger inte. (Och då har 508:an 5 års garanti och "automat") Men kanske den är tänkt att reas ut direkt? Annars blir det nog en försäljning närmare noll än hundra ex. per. (Förutom ett antal demobilar.)

#6 • Uppdaterat: 2011-09-28 14:09
Raphael

Pender, Lancia kommer säljas med 5 års garanti i Sverige.

Likvärdig utrustning?
Peugeot saknar handsfree och blueetoth.
Peugeot saknar parkeringssensorer bak.
Peugeot saknar läderinredning med alcantra. (Ja, det är faktiskt standard på Lancian, vill man däremot även ha läder på instrumentpanelen så köper man till ett specialpaket och det är det som omnämns i artikeln).

Peugeot 508 Allure för 254 900 motsvarar Lancian, fast Peugeot har då fortfarande vanlig tygklädsel.

Vill du ha automat på Lancian så väljer du Delta med 120 hästars diesel och 6 växlad Sensotronic, som är 10 000 kr billigare än Peugeot.

Sen erbjuder Peugeot inte samma körkänsla och vägkontakt som Lancian, och Peugeot är trängre i baksätet. Deltan har limousineutrymme bak, med baksätet skjutet längst bak.

Visst, Peugeot är rymligare för bagage - men detta är två väldigt olika bilar och kan knappast sägas konkurrera med varandra. Peugeot känns som en vanlig bil inuti. Lancian har en "fit'n finish" som motsvarar premiummärken, dessutom har Lancian mycket skönare framstolar och högre komfort i baksätet.

Och väljer du den med Sensatronic så är den mer välutvecklad än 508:ans MCP. Sensatronic är Lancias version av Alfa Selespeed som började trenden med manuella lådor med elektronisk koppling i vanliga bilar (Fiat-ägda Ferrari var ju först men i en annan prisklass), och PSA-gruppen har inte lyckats riktigt lika bra.

#7 • Uppdaterat: 2011-09-28 14:25
Raphael

Sen är ju Delta med 120 hästarn väldigt lättfotad - snabbare och smidigare - jämfört med den tyngre och sävligare Peugeot, och det kan vara värt att spara 10 000 kr för att skaffa Lancian istället för att få den upplevelsen.

Så ja, det är 508 Allure som motsvarar Lancia Delta i Oro-utförande, inte 508 Action som du felaktigt påstår.

Men återigen - jag tror att vill man ha en stor kombi, så köper man det. Vill man ha en billigare alternativ till BMW 3-serie och är lockad av ett italienskt premiummärke, så är Lancia Deltan väldigt intressant.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-28 15:04
Raphael

Istället för att se Lancia Delta som ett italienskt svar på Peugeot 508 kombi (Fiat Croma fyller bättre den rollen) så tror jag man bör se Deltan som en italiensk Audi A3, och där håller jag Lancian för att vara roligare och mer personlig i design och stil där Audin närmast är anonym och tråkig.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-28 15:15
Raphael

För skojs skull kollade jag Audi A3 priser och kom upp till 284 300 för en A3 med 105 hästars diesel och automatlåda, metalliclac, 17" l-m fälgar, läder-alcantra klädsel och klimatanläggning.

Och då saknas ändå mycket utrustning, som parkeringssensor bak, bluetooth handsfree m m.
Lancia Delta med 120 hästars mijödiesel och automat är i jämförelse ett prismässigt kap, rena lågpriset. Och dessutom med rymligare och skönare kupé.

#a • Uppdaterat: 2011-09-28 19:37
Pender

Raphael, jag tror inte det är helt lämpligt att att jämföra Audi A3 och Lancia Delta. Visserligen marknadsförs Lancia som nåt slags lyx-Fiat. Och somliga motorjournalister sväljer flosklet. Jag ser Lancia Delta som jämförbar med t.ex. Ford Focus. Därmed inget ont sagt om nån av modellerna. Vidare:
1. Ifråga om utrustning ser jag en bas-508;a ganska likvärdig med Delta Gold. Jag ger inte så mycket för Blåtand (50 kr?) och halvläder. Dessutom har du tydligen missat att 508:an också har parkeringsradar.
2. Jag ser inga skillnader av betydelse mellan bas-508 och Delta Gold. Men jag kanske har missat nåt.
3. Jag visste inte att även Lancia kommer med 5 års garanti. Stämmer det, så är det ju mycket bra.
4. Anser du att det är mer värdefullt med en liten smidig bil än en stor och klumpig, så värderar du säkert min Yaris till 250.000 kr. (Skicka mej pengarna, så får du bilen.)
5. Tiden får visa om Lancia är rätt ute. Senaste årens Fiat-historia i Sverige förskräcker.
6. Jag tycker Lancia gör skojigt designade bilar. Men marknadsanpassar man inte priser så går man på pumpen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.