Nästa artikel
Rosttest: Audi A3 2,0 FSI Sportback (2007)
Rost

Rosttest: Audi A3 2,0 FSI Sportback (2007)

Publicerad 22 september 2007 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Audi har sedan länge ett av marknadens bästa rostskydd, men A3 Sportback visar att tillverkaren tagit ett litet steg tillbaka. Karossen är visserligen välbyggd med få känsliga skarvar och ett rejält lager galvanisering, men undertill går det att hitta plåtar som lagts på varandra utan tätning emellan.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Audi har sedan länge ett av marknadens bästa rostskydd, men A3 Sportback visar att tillverkaren tagit ett litet steg tillbaka. Karossen är visserligen välbyggd med få känsliga skarvar och ett rejält lager galvanisering, men undertill går det att hitta plåtar som lagts på varandra utan tätning emellan.

Bottenplattan delas med VW Golf, Skoda Octavia och Seat Altea. Det betyder att slitlager av PVC har ersatts med lösa plastsköldar. Dessa skyddar visserligen, men innebär också en risk att blöt smuts lägger sig mellan sköld och plåt.

Inuti balkarna finns dock en ordentligt gjord vaxbehandling. Det går att hitta lite vax även i dörrarna, men baklucka och huv är obehandlade. Dock väl limmade. Tidigare Audi-bilars sparklådor var av en extra rostsäker konstruktion med skarven vänd inåt. Dagens sparklådor har skarven vänd nedåt där den utsätts för smuts- och grussprut. Skyddande stänklappar saknas helt.

Skärmkanterna är bra konstruerade och samlar ingen smuts, men baktill är innerskärmarna gjorda av ett poröst material som suger åt sig vatten.

Det går alltså att förbättra rostskyddet på Audi A3 Sportback, men betyget blir ändå en stark fyra.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.