Nästa artikel
Rosttest: Skoda Superb 1,8 TSI (2008)
Rost

Rosttest: Skoda Superb 1,8 TSI (2008)

Publicerad 21 september 2008 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Skoda Superb får ett högre rostskyddsbetyg än genomsnittsbilen. Invändig behandling fnns i alla balkar undertill och de mest utsatta skarvarna är bra tätade. Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade och dörrarna är behandlade på insidan och har välgjorda tätningar, utom i de nedre hörnen. Ett plus blir det också för att tröskellådornas nedåtvända skarvar är mycket omsorgsfullt tätade.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Skoda Superb får ett högre rostskyddsbetyg än genomsnittsbilen. Invändig behandling fnns i alla balkar undertill och de mest utsatta skarvarna är bra tätade. Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade och dörrarna är behandlade på insidan och har välgjorda tätningar, utom i de nedre hörnen. Ett plus blir det också för att tröskellådornas nedåtvända skarvar är mycket omsorgsfullt tätade.

Men Skodan får även en hel del anmärkningar. Den har fitinnerskärmar bak, saknar invändig behandling i motorhuv/baklucka och har ett ganska snålt slitskydd undertill: särskilt längst bak. Bilen är heller inte behandlad innanför de platssköldar som täcker stora delar av underredet och hela karossen är i stålplåt.

- Trots vissa missar blir det en fyra i betyg för den nya Skodan, säger Thomas Widström.

Märkets bilar brukar klara rosten bra och det fnns ingen anledning att tro att Superb skulle vansläktas på den punkten.  

Rostskyddsgaranti: 10 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.