Nästa artikel
Rosttest: Peugeot 407 ST 2,2 (2005)
Rost

Rosttest: Peugeot 407 ST 2,2 (2005)

Publicerad 23 september 2005 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Peugeot 407 är i grunden vettigt konstruerad för att motstå rosten. Men tyvärr litar fabrikanten helt på galvlagret och har inte brytt sig om att komplettera med extra skydd någonstans.

Underredets balkar saknar totalt invändig vaxbehandling. Samma sak gäller dörrar och baklucka, som dessutom bara är limmande i nederkant. Motorhuven, däremot, är i aluminium och behöver inte behandlas.

Peugeots underrede täcks, precis som på Passat, till stor del av plastsköldar som ska förbättra aerodynamiken. Men under dessa finns bara naken plåt och slitskydd saknas helt. Stänklappar finns inte heller och vissa av skarvarna undertill är helt otätade. På de mest utsatta ställena  har dock skarvarna fått en omsorgsfull tätning.

Om 407:an vore ordentligt behandlad med rostskydds-preparat skulle den fått högsta betyg, en femma, enligt Vi Bilägares expert Thomas Widström. Men som det nu ser ut så blir betyget bara en trea.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.