Nästa artikel
Rosttest: PEUGEOT 207 SW 1,6 HDI (2008)
Rost

Rosttest: PEUGEOT 207 SW 1,6 HDI (2008)

Publicerad 23 september 2008 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Peugeot ger tolv års rostskyddsgaranti, men det är en chansning. Kombimodellen av Peugeot 207 är lika dåligt behandlad som halvkombin. Det finns inget invändigt rostskydd någon stans. Huv och dörrar är limmade bara i nederkant och det ger bristfälligt skydd. Det finns dessutom glipor mellan plåtarna i dörrarna och där kan fukt och smuts tränga in och orsaka rostangrepp.

Underredet har flera öppna fogar, slitskyddet är halvdant och eftersom stänklappar saknas sprutar hjulen vatten och lort rakt på sparklådornas skarv. I fram- och bakkant ligger flera plåtar ovanpå varandra utan någon tätning. Lacken är oroväckande tunn under dörrar och huv.Bilen klarar gränsen för en tvåa tack vare bra innerskärmar och skärmkanter som inte samlar så mycket smuts.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.