Nästa artikel
Rosttest: Saab 9-3 SportCombi 1,8 (2005)
Rost

Rosttest: Saab 9-3 SportCombi 1,8 (2005)

Publicerad 24 september 2005 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Att svenska bilar skulle vara extra väl rostskyddade förväntar sig nog de flesta, men varken Saab 9-3 SportCombi eller Volvo V50 är mer än medelmåttiga.

Saab har dock ett plus i att motorhuv och baklucka är gjorda i rostfri aluminium. Både fram och bak sitter täckande och bra innerskärmar och en del utsatta skarvar är väl tätade. Undertill är de yttre balkarna extra skyddade med vax.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Att svenska bilar skulle vara extra väl rostskyddade förväntar sig nog de flesta, men varken Saab 9-3 SportCombi eller Volvo V50 är mer än medelmåttiga.

Saab har dock ett plus i att motorhuv och baklucka är gjorda i rostfri aluminium. Både fram och bak sitter täckande och bra innerskärmar och en del utsatta skarvar är väl tätade. Undertill är de yttre balkarna extra skyddade med vax.

Men vår rostexpert upptäcker också brister. Bakdörrarna är exempelvis ihopfogade med en framåtriktad skarv vars springor är helt otätade och enbart skyddas av en (fuktsamlande) gummilist. Framdörrarna har också en otätad skarv under en plastlist.

- Den här bilen kommer att rosta i dörrarna som alla andra Saabar, fastslår rostexperten Thomas Widström.

Underredet täcks av en ytterst tunt lager slitskydd på sina håll och stora partier är helt obehandlade. Vissa skarvar saknar tätning. Saab har inte kostat på några stänklappar och underredet kommer att blästras av grus.

Saab vågar inte ge mer än tio års rostskyddsgaranti. Vår expert ger 9-3 SportCombi medelbetyget tre.

Rostskyddsgaranti: 10 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.