Nästa artikel
Rosttest: Citroën C3 Picasso (2009)
Rost

Rosttest: Citroën C3 Picasso (2009)

Publicerad 21 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.


C3 Picasso är en modernt konstruerad bil med få skarvar i karossen. Men en nackdel är att bilen är byggd helt i stålplåt, utan mer rostsäkra material i t ex baklucka eller framskärmar.


Picasso saknar också invändig behandling i balkarna under bilen samt i dörrar, huv och baklucka. Andra minusposter är att dörrarnas och bakluckans skarvar bara är delvis tätade och att stänklappar saknas.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.


C3 Picasso är en modernt konstruerad bil med få skarvar i karossen. Men en nackdel är att bilen är byggd helt i stålplåt, utan mer rostsäkra material i t ex baklucka eller framskärmar.


Picasso saknar också invändig behandling i balkarna under bilen samt i dörrar, huv och baklucka. Andra minusposter är att dörrarnas och bakluckans skarvar bara är delvis tätade och att stänklappar saknas.


Underredet har ett slitskydd av PVC, men bara på de allra mest utsatta ställena. Dessutom är dörrtrösklarnas skarvar otätade och vända nedåt, mitt i hjulsprutet. Även skarvarna längst bak, bakom bakaxeln, saknar tätningar.


Plus i protokollet blir det för att skärmkanterna bak är av vettig konstruktion, att bra innerskärmar av plast finns runt om och att bränsletank/bränsleledningar är av plast.


Men det hjälper inte för totalbetyget. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström ger C3 Picasso underkänt.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.