Nästa artikel
Rosttest: Fiat Bravo 1,4 T-Jet Sport (2008)
Rost

Rosttest: Fiat Bravo 1,4 T-Jet Sport (2008)

Publicerad 22 september 2008 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Fiat Bravo är modernt byggd utan onödiga skarvar i kaross och underrede. Men huv, dörrar och baklucka är bristfälligt tätade och saknar invändig behandling.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Fiat Bravo är modernt byggd utan onödiga skarvar i kaross och underrede. Men huv, dörrar och baklucka är bristfälligt tätade och saknar invändig behandling.

Hela karossen är dessutom i stålplåt och innerskärmarna bak är av fuktsamlande filtmaterial. Några stänklappar finns inte och rostskyddsmedel saknas inuti alla balkar och hålrum under bilen. På pluskontot noteras att skärmkanterna bak är vettigt konstruerade och att slitskyddet under bilen är bra, men bara till bakaxeln. Bakom denna är behandlingen mindre lyckad.

- Nya Fiat Bravo är sämre rostskyddad än föregångaren Stilo. Den stora skillnaden är att Stilo hade invändig behandling på det mest utsatta ställena, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.       

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.