Nästa artikel
Rosttest: Opel Signum 2,2 (2003)
Rost

Rosttest: Opel Signum 2,2 (2003)

Publicerad 23 september 2003 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

De senaste Opelmodellerna har utmärkt sig för bra rostskydd och Signum är inget undantag. Det är lätt att se med fiberoptiken som Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström använder för att kontrollera behandlingen i bilarnas hålrum. I alla balkar dryper det av vax.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

De senaste Opelmodellerna har utmärkt sig för bra rostskydd och Signum är inget undantag. Det är lätt att se med fiberoptiken som Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström använder för att kontrollera behandlingen i bilarnas hålrum. I alla balkar dryper det av vax.

En del detaljer, som motorhuv och hjulupphägningar, är gjorda av aluminium och garanterat rostfria. Bakluckan är visserligen av plåt och saknar extra skyddande behandling, men den är noggrant limmad och bör stå emot fukt i alla fall. Bränsletank och bränslerör är av plast.

Det sitter innerskärmar bara fram, men bak behövs det strängt taget inte. Ytorna inuti skärmarna är släta och någon smuts och fukt kan knappast få fäste. Signum är rostskyddad redan på ritbordet.

Bilen får dock minus för att den saknar stänklappar fram. Grussprutet från drivhjulen riskerar att blästra bort rostskyddet undertill. Sparklådornas skarvar kunde vara mer rostsäkert utformade, vilket också sänker Signum från toppbetyget fem till en stark fyra.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.