Nästa artikel
Rosttest: Saab 9-3 2,0 5-d Kombikupé (1998)
Rost

Rosttest: Saab 9-3 2,0 5-d Kombikupé (1998)

Publicerad 24 september 1998 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Nya 9-3 är mycket lik föregångaren 900 i rostskyddet. Vi Bilägares rostskyddsexpert ser dock en allvarlig brist i konstruktionen som kan vålla bekymmer i framtiden, och samma fenomen finns även på 900:an.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Nya 9-3 är mycket lik föregångaren 900 i rostskyddet. Vi Bilägares rostskyddsexpert ser dock en allvarlig brist i konstruktionen som kan vålla bekymmer i framtiden, och samma fenomen finns även på 900:an.

Det är den lilla svetsskarven i plåten på bakskärmarna som han anser definitivt kommer ge upphov till rostskador ganska snabbt, i synnerhet eftersom det saknas både rostskyddsbehandling och innerskärmar bak på bilen. Inte heller motorhuv och baklucka har behandlats mot rost. Bra däremot är att bensintanken är av plast och att bilen är galvaniserad på alla utsatta ställen med dubbelsidig galvning på 7,5 my vilket är godkänt.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-06 01:47
Daniel Granberg (ej verifierad)

Tycker att de har varit snäll när de gett betyget 3 av 5 med tanke på att bakskärmarna är bland de sämsta som jag har sett på någon bil. Rost kommer förr eller senare att sätta sig i skarven och sen är det kört.

Finns det minsta rost så vid skarven köp en annan bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.