Nästa artikel
Rosttest: VOLVO V70 2,5T (2007)
Rost

Rosttest: VOLVO V70 2,5T (2007)

Publicerad 24 september 2007 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Nya V70 har motorhuv i aluminium och baklucka i plast, material som inte kan rosta. Det är perfekt från rostskyddssynpunkt. Dörrarna är skyddade med invändig vaxbehandling. Samma sak gäller dörrtrösklarna och de mest utsatta balkarna och hålrummen under bilen.

Stänklappar fram finns och dörrarna är bra tätade i limningarna, utom i framkant där det snålats in på tätningsmassan. Innerskärmar finns i alla hjulhus: fram är de i plast och bak av en kombination av plast och ett
filtliknande material.

Det som inte är fullt så bra är att det finns en del otätade skarvar i underredet och att konstruktionen av de bakre skärmkanterna inte är optimala från rostskyddssynpunkt. Invändig behandling saknas dessutom i några balkar under bilen och dörrtrösklarnas skarvar är vända nedåt, mitt i hjulsprutet.

- Med vissa missar blir det en trea för nya Volvo V70, kommenterar Vi Bilägares expert Thomas Widström. Men jämfört med sin föregångare, som fick en femma i betyg, är den nya modellen snäppet sämre.

 Rostskyddsgaranti: 12 år

Revidering:  Efter Vi Bilägares egna uppföljningar och Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3.  Bakom innerskärmarna släpper ”galv” och grundfärg, både fram och bak. Skärmkanterna bak är av mindre bra konstruktion, bristfällig tätning och sämre behandling.  Rosten kan komma relativt tidigt i punktsvetsar och skarvar.
 

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.