Nästa artikel
Rosttest: Skoda Fabia 1.4 MPI Classic (2000)
Rost

Rosttest: Skoda Fabia 1.4 MPI Classic (2000)

Publicerad 24 september 2000 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Fabia är bra rostskyddsbehandlad, precis som övriga bilar från VW-koncernen. Karossen är helgalvaniserad och det finns rikligt med skyddande vax i balkar, dörrar och skärmkanter. Även konstruktionen är, enligt Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström, mycket bra. Skärmkanterna är raka, utan fickor som samlar smuts, och det finns stora dräneringshål i fjäderbenstallrikarna.

Plus blir det även för att underredet fått en heltäckande PVC-behandling samt att Fabia har bränsletank i plast och vettigt utformade innerskärmar både fram och bak.

Det som hindrar den nya Skodan från ett toppbetyg är att vaxbehandling saknas i motorhuvens och bakluckans hålrum och skarvar.

Rostskyddsgaranti: 10 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.