Nästa artikel
Rosttest: Seat Ibiza (2011)
Rost

Rosttest: Seat Ibiza (2011)

Publicerad 16 juni 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Seat Ibiza är tillräckligt bra skyddsbehandlad för att få en fyra i betyg. Den har en konventionell konstruktion med en sparklåda vars skarv är riktad nedåt och utsätts för sprut från framhjulen. Bilen har visserligen stänkskydd, men de är alldeles för små. Sparklådeskarven är emellertid väl tätad.

Den invändiga behandlingen brister här och där. Huven har fått lite vax, dörrarna likaså men bakluckan är helt ren inuti. Tätningarna är dock genomgående välgjorda.

Bilens underrede skyddas av plastsköldar och under dessa finns många nakna skarvar. Kompletterande slitskydd saknas. Balkarna är dock mycket generöst vaxbehandlade. Väl täckande innerskärmar i alla hjulhusen kompletterar rostskyddet. Skärmkanterna bak är modernt konstruerade och lagrar inte smuts och grus.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Ibiza ST 1,2 TSI Ecomotive
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.