Nästa artikel
Rosttest: Opel Astra Sports Tourer (2011)
Rost

Rosttest: Opel Astra Sports Tourer (2011)

Publicerad 17 juni 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Kombimodellen har fått ungefär samma rostskydd som Astra halvkombi och det är i stort sett bra. Bilens grundkonstruktion är i sig motståndskraftig mot rost. Huven har exempelvis stora ventilationshål och framskärmarnas infästning främjar genomluftning. Tätningarna av huv och baklucka är dock ganska slarvigt gjorda och någon invändig behandling går inte att finna.

Dörrarna är däremot både väl tätade och vaxbehandlade, liksom balksystemet under bilen. Slitskyddet är ovanligt kraftigt. Bilen saknar emellertid stänklappar och det drar ned betyget. Sprutet från framhjulen träffar sparklådans skarv och det finns också risk för att karossen blästras vid kanten på bakdörrarna.

– Jag rekommenderar alla köpare att förse bilen med stänklappar, då kommer den att klara sig bra, säger Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström.

Han ger Sports Tourer en fyra i rostskyddsbetyg.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Astra Sports Tourer 1,7 DCTI ecoFLEX ”Sport”
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.