Nästa artikel
Rosttest: Audi A6 (2011)
Rost

Rosttest: Audi A6 (2011)

Publicerad 23 juni 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Nya Audi A6 är påkostat byggd och har en kaross som till stora delar består av aluminium. Det gäller såväl motorhuv, framskärmar som dörrar och baklucka. Även hjulupphängningarna fram och bak är i aluminium, liksom en del andra chassidetaljer.

Tummen upp blir det också för att samtliga balkar under bilen har en välgjord inre behandling. Ytterligare pluspoäng får Audin för vettigt konstruerade skärmkanter bak och för att den bakre ljuddämparen är i rostfritt stål.

Mindre bra är att flera av skarvarna under bilen är helt otätade och att slitskyddet inte är av högsta klass. Det finns heller ingen behandling innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet. Dessutom saknas stänklappar och samtliga innerskärmar är i ett filtliknande material som riskerar att suga åt sig fukt.

– Trots några missar blir det högsta betyg för nya A6. Audi har en lång tradition på att bygga rostsäkra bilar och brukar dessutom ha en mycket bra galvning, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A6 2.0 TDI
Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-02 06:13
generalzbynio

Märkligt nog att man ger en femma trots att man hittar så många brister???

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.