Nästa artikel
Långtest 2011: Saab 9-5 i semestertest
Långtest

Långtest 2011: Saab 9-5 i semestertest

Publicerad 8 juli 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Årets semestertest avslöjade de goda och dåliga sidorna med Saab 9-5. Bilen är idealisk för långa resor, men den är bara premium till 50 procent.

Det kändes lite osäkert att köra till nya och outforskade länder med Saab 9-5. Kunde vi lita på att den fungerade hela resan? Bilen har ju ibland drabbats av elektronikbuggar. Senast öppnade sig bakluckslåset gång på gång.

Men Saaben gick som ett schweizerur hela resan och fick mycket beröm. Den är idealisk för långa semesterresor. Det spelar ingen roll hur föraren är byggd, stolen passar de flesta som en handske. Luftkonditioneringen håller bilen dragfritt sval. Bullret från däck och fartvind är lågt. 220-hästarsmotorn gör omkörningar till en barnlek. Att köra slingriga sommarvägar med Saaben är ett renodlat nöje. Den stora bilen är följsam och smidig som en liten racervagn.

Köregenskaperna är dock inte lyckade till hundra procent. På trasiga och lappade vägar kan bilen strutta ganska obekvämt. Fjädringen absorberar inte små slag så bra. Den som trampar för hårt på gasen i ett gathörn eller ur en snäv sväng måste ha stadiga händer.

Motorkraften sliter i ratten. På vägar där dubbdäcken gjort rännor småkastar bilen nervöst – de 225 millimeter breda sommardäcken vandrar i spåren. Där asfalten är grov hörs det att bilen går på stora hjul. De mullrar rejält.

Premium till hälften
Men trots en del irriterande egenheter njuter de flesta bakom ratten på Saab 9-5. Vad passagerarna säger är en annan sak. 9-5 är den största bil Saab har byggt, över fem meter lång. Men den är inte gjord för att ha vuxna människor i baksätet.

Själva sätet är visserligen bekvämt med skönt vinklade och rejäla dynor. Det finns gott om utrymme för ben och fötter. Men för att komma in i sätet tvingas passagerarna huka genom en låg och trång dörröppning och den som är uppåt 190 centimeter lång upptäcker att han tvingas sitta som en gam med nacken tryckt mot det låga taket. Åt sidorna går inte att se, ty den framåtvinklade dörrkarmen skymmer som en skygglapp.

Mer småvuxna passagerare kan visserligen räta på ryggen, men har inte heller någon vidare sikt. Sidorutorna är små och dörrsidorna höga. Framåt skyms omgivningen av nackskydden och de kraftiga mittstolparna. I brist på utsikt får passagerarna istället titta på de fult veckade sömmarna på framstolarna.

Saab vill ju gärna att 9-5 betraktas som en statusbil med förmåga att konkurrera med de allra bästa. Men den som tittar runt i kupén får inte någon stark kvalitetskänsla. Många knappar är likadana som i Opel Meriva. Plastpalenerna har en billig yta och i botten på dörrfickorna ligger små fula mattbitar av lump. Radion skulle kunna sitta i en gammal östbil.

Saab 9-5 är bara premium till hälften.

Klicka här för att läsa mer om semestertestet med årets långtestbilar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-5 2,0 Turbo4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Plus och minus:

Plus: Köregenskaperna, sittkomforten, dragvikten.
Minus: Lågt insteg och låg takhöjd bak, djupt lastutrymme, förbrukningen, fula detaljer, däckbuller.

Saab 9-5 2,0 Turbo4

Baspris: 311 000 kr.
Extra utrustning: Vector-paket 22 000 kr, Vector Active-paket 10 000 kr, Nödreservhjul 1 000 kr.
Testbilens pris: 344 000 kr.
Garantier: Två års fabriksgaranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti.
Skatt: 1 770 kr/år.
Mått och vikt: L 501/B 187/H 147 cm. Axelavstånd 284 cm. Tjänstevikt 1 805 kg. Maxlast 455 kg varav 100 kg på taket. Bagagevolym 513 l.
Motor: Fyrcylindrig med dubbelverkande turbo. Volym 1 998 cm3. Effekt 220 hk vid 5 300 v/min. Vridmoment 350 Nm vid 2 500 v/min.
Transmission: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 8,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 194 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 7,9 s. Toppfart 240 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 3.
Ljusbetyg halv/hel: 4/4.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-08 11:15
Gösta_L

Synd att inte SAAB inte lyckats med denna bilen, då den sannolikt är viktigt för företagets eventuella överlevnad.

Att ge sig in i lyxbilssegmentet är SAAB:s största misstag. De borde tillverka bilar för vanligt hederligt folk istället.

#2 • Uppdaterat: 2011-07-08 13:28
amoC

Helt rätt leifer. Har sett inredningen i 9-4X, och den håller mycket högre klass. Hoppas det blir samma material i 9-5.

#3 • Uppdaterat: 2011-07-08 14:45
Henr1k

Det är ju det som är Saab, grym väghållning, perfekt förar-ergonomi, bra turbo-pulver men lite fulare sömmar i lädret än tyskarna. Synd bara att det sistnämnda verkar prioriteras av den stora massan.

#4 • Uppdaterat: 2011-07-08 14:59
Jocke-A

Re. Marianne Sterner
"Radion skulle kunna sitta i en gammal östbil."

Där är vi helt överens. Som hämtad från en Vaz Lada.
http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00508/Saab_9-5_sedan_spel_508639c.jpg

Jag har dock minst lika svårt att ta mig in i baksätet och sedan sitta där, i t.ex. Volvo S60.
http://www.akozo.com/wp-content/uploads/2011-Volvo-S60-T6-AWD-wallpaper.jpg

#5 • Uppdaterat: 2011-07-08 15:52
Audi A5 SB

Jocke, jag tror att hon syftar på den här radion: http://www.motherproof.com/news-rants/story/hot-or-not-saab-9-5s-green-dials/

#6 • Uppdaterat: 2011-07-08 16:48
Henrik från HH

Svårt att avgöra på bilden, men om fotot är från nya 9-5:an så tycker jag att den ser lite omodern ut..
Fast man kan ju alltid köpa till Navi-paket med cd/vxl och sånt, då ser ju anläggningen nog lite annerlunda ut.
Största problemet är väl ändå trots allt dom tråkiga plastdetaljerna och det dåliga baksätet.

#7 • Uppdaterat: 2011-07-08 16:53
Jocke-A

Re. Audi A5 SB
Aha! Den radion tillverkar ju Saab i så fall på licens från Skoda. Det är en Skoda 100 radio.

#8 • Uppdaterat: 2011-07-08 17:05
Audi A5 SB

Det är en bild på radion i nya 9-5, inget annat. Skodas lösning är snyggare;-)

http://www.blocket.se/kalix/Saab_9_5_Vector_2_0TiD4__Aut6__34427643.htm?ca=15&w=3

#9 • Uppdaterat: 2011-07-08 17:08
Henrik från HH

Ja, det ser inte så kul ut....

#a • Uppdaterat: 2011-07-08 17:12
Henrik från HH

Frågan är varför inredning / utrustning ser så tråkigt ut på nya 9-5, - det är väl knappast dyrare att göra det lite snyggare....??

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.