Nästa artikel
Långtest 2011: Bästa semesterbilen
Webb-tv

Långtest 2011: Bästa semesterbilen

Publicerad 10 juni 2011 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Långtestbilarnas bra och dåliga sidor blev uppenbara efter vår testsemester på andra sidan Östersjön. En av fem bilar klarade alla krav.

 

Läs hela testet med omdömen för alla långtestbilar i Vi Bilägare nummer 9/2011. Tidningen finns i butik från 14 juni och kommer till prenumeranter från 8 juni.

Diskutera: Vilken bil skulle du välja bland årets långtestbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-10 09:03
.nef

Läste att Saaben bara är premium till 50%... Samma knappar som i Opel Mervia.

#2 • Uppdaterat: 2011-06-10 09:19
Gajl

Who cares...

#3 • Uppdaterat: 2011-06-10 09:24
1 Tysken (ej verifierad)

".nef" du måste vara väldigt intresserad av SAAB trots dina negativa kommentarer, eftersom du tycks läsa allt du kommer över som handlar om just SAAB

#4 • Uppdaterat: 2011-06-10 11:16
Jocke-A

.nef drömmer om att någon gång i livet, få äga en Saab! :) Han har alla Saab-broschyrer.. Saab-affischer på väggarna.. Men eftersom han inte har råd, så kommer så mycket ilska fram!

#5 • Uppdaterat: 2011-06-10 11:33
Fredrik Diits Vikström

Okej, där lämnar vi vad Nef tycker om Saab. Vad säger ni om Ford C-Max och själva semestertestet?

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#6 • Uppdaterat: 2011-06-10 11:51
Erik N

Inte så smart att köra 9-5:an i Sport Mode (DriveSense) på dåliga vägar... Eller är det "budget-versionen" med McPherson-hjulupphängning istället för HiPer Strut-hjulupphängning ni kör!??

#7 • Uppdaterat: 2011-06-10 21:06
Roger Skagerström

Känns som lite självklart att en MPV vinner mot kombibilar i en semesterbilskamp ;)

#8 • Uppdaterat: 2011-06-11 16:56
Roy J

Däcksbullret i Saaben var tydligen mycket lågt - utom på grov asfalt. Det är väl ganska typsikt för lågprofildäck.
Eftersom Saab aldrig riktigt lyckas få till det där med materialkänsla i plasten, så borde de lägga krutet på att skapa rena, ergonomiskt genomtänkta iteriörer med trivselfaktor.
Se kan ju tilläggas att Saab genom åren fått beröm från andra tillverkare (som Ferarri) för kvaliteten på skinnet i bilarna.

Att Forden klarade semestertestet bäst är inte alls förvånande, som Roger konstaterar.
Kan man hoppas att bullret är lägre än på andra Fordar, att rostproblemen är borta och att interiörmaterialen blivit tåligare också?

#9 • Uppdaterat: 2011-06-11 17:32
Sture Oxelhieck (ej verifierad)

Håliga vägar med mkt grov asfalt dräller det av i Sverige.

Hellre en Dacia på semestern än en 9-5. Skitbil...

#a • Uppdaterat: 2011-06-12 00:32
Pender

En otrolig sörja det här med slät, medelgrov och grov asfalt, kombinerat med olika däcksprofiler, och även olika hårda däck. Tyvärr kör de flest av oss mest i Sverige. Och här har vi mest (80%?) grov asfalt. Sen har vi olika människotyper. Somliga störs inte alls av däcksbuller. Jag tackar Gud varje gång jag åkt i min kompis Fabia några mil. Att det inte är min bil. Ofta blandar ViB bort korten, genom att jämföra bilar med helt skilda däcksprofiler. Slapphet eller okunnighet?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.